Welke oefeningen om 1 kant wat losser te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Welke oefeningen om 1 kant wat losser te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 16:05

De kruising fries/wpn'er waar ik m'n tijd fijn mee besteed, kan best erg fijn lopen. Alleen houdt ze zich op links helemaal vast met d'r mond op het bit. Hierdoor krijg ik dus geen stelling in de hals.
Wat voor oefeningetjes kan ik doen om haar wat losser te krijgen die kant op? Ik deed nu wat voltes, als ze goed warm is wat kleinere voltes, veel bochten zodat ik d'r veel om moet stellen (maar dat lukt dus niet echt...)
Iemand tips?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:07

links om volte sluiten en weer openen, maar vooral proberen om het paard RECHTS aan het bit te krijgen door veel met linkerbeen er naartoe te drijven. Dus gewoon rechts het bit pakken, en dan moet het paard maar even naar rechts gesteld lopen, je kunt hem zo wel beter na laten geven, en als er contact is met rechts, kun je zachtjes proberen buiging naar links te vragen.

maartje538
Berichten: 92
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:08

je zou kunnen proberen als je er longeert eerst op de linker hand. Je kan ook als je aan het rijden bent veeel stelling vragen naar binnen en naar buiten. dat werkt meestal ook wel

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 16:10

Op links... wat bedoel je precies, houdt ze haar linkerteugel vast, of wil ze geen linkerstelling? Verward
Om een paard goed los te krijgen op beide kanten werk ik in stap op een volte van 10 m een aantal rondjes overdreven aan de stelling. Dus echt overdreven stelling vragen en weer rechtzetten. Als dit na een tijdje lekker gaat (als een paard goed vast zit pas na een aantal weken ofzo) begin ik met het inzetten van contrastelling op de volte.
Op die manier stap ik lekker los en merk ik dat het paard er ook een stuk soepeler van wordt. In draf moet je dit pas gaan oefenen als het in de stap ook al aardig lukt, anders wordt het ruk en trek-werk, en dat heeft dus inderdaad geen zin...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 17:13

Desiree schreef:
. Dus gewoon rechts het bit pakken, en dan moet het paard maar even naar rechts gesteld lopen, je kunt hem zo wel beter na laten geven, en als er contact is met rechts, kun je zachtjes proberen buiging naar links te vragen.


iets dergelijks probeer ik nu op de lange zijdes. Daar kijkt ze dus ook naar buiten, ik laat d'r na geven en probeer d'r dan wat (teveel) naar binnen te laten kijken, maar dat ze wel recht vooruit blijft lopen dus. Dus inderdaad veel met binnenbeen drijven ook.........zoiets?

LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:01

irritant hé? Knipoog

wat ik dan meestal doe, is van te voren een minuut of 10 alleen op de hand laten lopen met veeel stelling, met mate natuurlijk he..
dan ga ik erop en maak de volte steeds kleiner, zowel op de linkerhand als op de rechterhand.
Hierbij moet je vermijden dat je de binnenrteugel gebruikt, probeer het met de buitenteugel en (veel) benen te doen.

Dit lukt de eerste keer niet hoor maar je moet je benen heeel erg veel gebruiken en met het buitenbeen wat meer druk aanleggen dan het binnenbeen.
Dit is echt consequent (schrijf ik dit nou goed?) rijden en moeilijk (spierpijn Scheve mond ) maar na verloop van tijd lukt het.

weet niet wat anderen ervan vinden, maar zo heb ik het geleerd


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 18:46

lava twilight, ik begrijp je niet zo goed........

alleen aan de hand laten lopen, welke hand?
met de buitenteugel stelling naar binnen vragen??? Verward

sorry maar ik denk dat ik je verkeerd begrijp, maar met je buitenteugel binnenstelling vragen lijkt me best knap...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:57

Dat ze links pakt wil helemaal niet zeggen dat daar het probleem zit. Grote kans dat ze het eigenlijk rechts moeilijker vindt en links pakt zodat jij van die kant afblijft. Zo min mogelijk prutsen links en werken aan rechts. Voor je in kunt gaan buigen moet je paard eerst los en nageeflijk zijn ,anders heeft het inbuigen ook totaal geen zin. Probeer dus eerst je paard op twee teugels te krijgen. Neem bijvoorbeeld ook op de linkervolte gewoon een llichte rechterbuiging aan, linkerhand volledig loslaten, er mag absoluut geen druk op die kant staan, want die druk kan ze pakken. Ga dan bijvoorbeeld de volte steeds kleiner en weer groter maken, paar passen naar binnen, paar passen naar buiten. Consequent zijn met je beengebruikt! Jij wilt drie passen naar links, dat moet ze dus ook geven. als steekt ze dr hoofd omhoog, gaat ze rennen, gewoon doen of je gek bent, je handen ontspannen houden en gewoon die passen om vragen. Je moet je paard leren dat op welke hand je ook rijdt, je aan twee kanten kunt rijden..

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:59

Over buigen om je paard soepel te maken (Flexen) Staat nu een leuk stukje in de bit.. het stukje van Anky bijvoorbeeld..

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:52

Ik denk dat Lava bedoelt dat je de druk niet op je binnenteugel gooit, de buitenteugel wel op druk op de volte en de binnenteugel naar voor opzij met contact.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:05

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Bij mij komt er dan nog bij dat ze haar hoofd omhoog gooit, waardoor stelling dus ver te zoeken valt.

Maar er komt vordering...

Ik zorg eerst dat ik ze er in stap goed door heb.
Dus goed die achterhand actief en vrij diep en rond rijden (in stap is dit geen probleem), en heel veel cirkels, zeker op réchts.
Als de spieren wat warmer zijn, wat meer gaan vragen zoals schoudervoor, schouder binnenwaarts, wijken,...

Als ze goed los door haar hele lijf loopt, dan pas draaf ik aan.
En dan doe ik weer hetzelfde.
Eerst veel cirkels rijden. En ook achtjes, waarbij je moet proberen om ze over de schouder weg te "duwen".
Schoudervoor, schouder binnenwaarts, ...
Na een tijdje voel ik dat ze soms al los laat, maar we hebben nog een lange weg te gaan.
Dat hoofd is nog niet waar ik het wil hebben en gaat vaak uit protest omhoog, maar doe dan gewoon alsof je het niet merkt, maak je er niet druk in en rijd gewoon door.

Consequent zijn en geduld hebben.

LavaTwilight

Berichten: 83
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:57

uuhm tja, living in my own little world Schijnheilig ,
instructrice is voor mij geen goede baan, haha
doe het meeste wat ik rij op mijn gevoel, niet met termen Lachen

maja wat flair zegt, daar komt het wel een beetje op neer, want dan vraag je dat hij meer op zijn eigen benen loopt ipv op jou hand

De meeste paarden kruisen heel licht met de achterbenen in de volte, en met je benen valt dat te corrigeren door die oefening, maar het helpt ook zeer goed met ze stelling, je werkt aan 2 dingen dus.
maar je paard zal het in het begin niet snappen, ik raad aan om naar een dressuurmatig ingestelde instructrice te gaan...



huppelt weer vrolijk verder

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 08:08

instructie komt eraan, maar die heb ik niet dagelijks aan de zijlijn staan helaas en dit paardje is maar even voor tijdelijk totdat Mirage weer goed is. Ik heb er pas 4 keer ofzo op gereden en dit kwam gelijk naar voren natuurlijk.....bedankt voor alle tips enzo!!!

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:47

Misschien is het nog een goede tip om veel binnenhoefslag te rijden. Mijn paard houdt ook vaak op 1 kant vast, ik los dit met m'n instructeur op door eerst consequent de binnenhoefslag te rijden en af en toe een A-C lijn. Ik hou dan m'n zweep in m'n buitenhand zodat ik hem kan corrigeren als hij naar buiten wil vallen, wat hij in het begin veel doet. Ik doe dit met weinig teugeldruk, veel met je benen werken. Door die binnenhoefslag gaat hij meer op eigen benen lopen en wordt hij rechter. De volgende stap is dan om wat meer teugeldruk te nemen en stelling te gaan vragen en veel voltes etc te gaan rijden, zoals ze hierboven al zeggen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:18

niet te vele treken aan de teugens,onspannen bilijvenrijden veel bochten maken eventueel met elastiek rijdn of bijzet teugels.....voltes vergroten en verkleinen,slangenvoltes,wijken,gewoon veel oefeningen achterelkaar rijde

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:52

Passionato schreef:
Dat ze links pakt wil helemaal niet zeggen dat daar het probleem zit. Grote kans dat ze het eigenlijk rechts moeilijker vindt en links pakt zodat jij van die kant afblijft. Zo min mogelijk prutsen links en werken aan rechts. Voor je in kunt gaan buigen moet je paard eerst los en nageeflijk zijn ,anders heeft het inbuigen ook totaal geen zin. Probeer dus eerst je paard op twee teugels te krijgen. Neem bijvoorbeeld ook op de linkervolte gewoon een llichte rechterbuiging aan, linkerhand volledig loslaten, er mag absoluut geen druk op die kant staan, want die druk kan ze pakken. Ga dan bijvoorbeeld de volte steeds kleiner en weer groter maken, paar passen naar binnen, paar passen naar buiten. Consequent zijn met je beengebruikt! Jij wilt drie passen naar links, dat moet ze dus ook geven. als steekt ze dr hoofd omhoog, gaat ze rennen, gewoon doen of je gek bent, je handen ontspannen houden en gewoon die passen om vragen. Je moet je paard leren dat op welke hand je ook rijdt, je aan twee kanten kunt rijden..

alles wat je zegt klopt. en het probleem zit hem ook rechts, immers, daar wil het paard niet strekken, daar zijn de spieren te kort. en de oplossing heb ik ook al aangedragen maar dan in andere bewoording. ben het helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:08

Probleem zit in het achterbeen, lees maar eens terug op dit soort onderwerpen, en dan zul je veel dingen herkennen. Als je het paard recht in het achterbeen krijgt, is hij ook recht in de mond.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 14:06

Passionato schreef:
Over buigen om je paard soepel te maken (Flexen) Staat nu een leuk stukje in de bit.. het stukje van Anky bijvoorbeeld..


Dat vond ik juist een beetje een vaag stukje eigenlijk... Haha! Want volgens Anky kan je dus pas beginnen met Flexen als je het paard goed op twee teugels hebt lopen en ik neem aan dat ze daarmee bedoelt die ie op beide kanten goed nageeft. Maar ik dacht juist altijd dat dat Flexen, zoals zij het noemt juist een manier was om ze op beide kanten nageeflijk te maken. (das dus andersom) *LOL*
Misschien heb ik het ook wel verkeerd gelezen, ik heb de bit hier op het moment niet dus ik kan het niet nalezen, dus als het niet klopt hoor ik het wel. *LOL*

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:21

Ja inderdaad, je kunt pas beginnen met inbuigen van je paard als hij zijn rug loslaat en dus nageeflijk loopt op beide teugels. Anders bereik je niets met het flexen. Ik krijg zelf eigenlijk ook wel les volgens de Anky methode, dus ik begreep het stukje wel. Flexen is dus stukjes buiging vragen om je binnenbeen, je doet je hand opzij en die moet gevolgd worden, dit mag n ooit met enige druk gebeuren. Om de zijkanten van je paard los te maken moet eerst de bovenkant los zijn, snap je?
Je paard kan nooit op de goede manier buigen als hij zijn bovenlijn niet loslaat.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:23

Wat ze ook aangeeft is dat je niet in een keer volop "stelling" kunt vragen, dat zie je ook veel ruiters doen, die "trekken" hun paard met zijn hoofd opzij en noemen dat dan soepeler maken. Flexen is eigenlijk laten buigen tot op het punt dat je voelt dat je wat meer druk krijgt, dat raak je even aan en laa je weer los. Eigenlijk hetzelfde idee als dat je zelf je rekoefeningen doet, je rekt even tot het een beetje zeer gaat doen en ontspant dan weer. Je kunt steeds verder rekken en wordt steeds leniger.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 20:42

Hmm, dan deed ik het dus altijd verkeerd.... Schijnheilig
Of is Flexen nu weer anders dan stelling vragen. HO niet off topic gaan, maar ik wil het gewoon even weten raak nu een beetje door de war namelijk. Haha!