Hoe van een harde mond een zachte maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Hoe van een harde mond een zachte maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 17:00

Hoe kan je een paard die moeilijk nageeflijk wil lopen, weer wat zachter in de mond krijgen?

Ik krijg hem wel aan de teugel, maar hij wil maar niet ontspannen en in draf is het nog erger.

Ik rijd hem met een enkelgebroken bustrens.

Zijn er speciale oefeningen die je hiervoor kan doen, of helpt longeren met hulpteugels?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:05

Gut, het allerbest wat je kan doen is zorgen dat je goede les krijgt.
Verder, houdt je handen absoluut heel stil, niet gaan plukken en zagen,

want: nageeflijkheid moet je krijgen, niet afdwingen.

rijd met je been het paard van achter naar voor, los alles op met voorwaarts. Eerst ontspanning, daarna inspanning. Dus moet je eerst even genoegen nemen met een wat hoge hoofdhouding. Met een stilen hand en veel been, moet het toch wel lu8kken.

Sommigen paarden zijn niet zo heel mooi bespierd in de achterhand en rug...dan kan je er veel baat bij hebben deze paarden goed te longeren mbv bijv pessoa, opdat ze wat sterker worden in de beweging.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:16

je schrijft dat je hem aan de teugel krijgt maar niet ontspannen. je paard moet ontspannen lopen voor hij aan de teugel kan lopen. hij loopt geforceerd als hij niet ontspannen is dus ook zeker niet aan de teugel. hulpteugels achterwege laten. het is de fout van jou niet van het paard. je moet eerst het probleem bij jezelf oplossen dan pas er met het paard aan werken. hij moet weer smakelijk worden voor de hand. zorg voor een goede en onafhankelijke zit en ga dan verder werken. ik zou inderdaad goed les gaan nemen.

succes

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 18:17

Okee, heel erg bedankt voor de tips!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:35

Okkie1 schreef:
je schrijft dat je hem aan de teugel krijgt maar niet ontspannen. je paard moet ontspannen lopen voor hij aan de teugel kan lopen. hij loopt geforceerd als hij niet ontspannen is dus ook zeker niet aan de teugel. hulpteugels achterwege laten. het is de fout van jou niet van het paard. je moet eerst het probleem bij jezelf oplossen dan pas er met het paard aan werken. hij moet weer smakelijk worden voor de hand. zorg voor een goede en onafhankelijke zit en ga dan verder werken. ik zou inderdaad goed les gaan nemen.

succes


hehe nou ben ik het 100 % met je eens Haha! (na al die andere meningsverschillen *LOL* )

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:38

meid ik zou je wat vertellen....
mijn paard is ook nogal hard eigelijk zwaaar verneukt in ze mond....
longeren is echt niet goed met bijzet teugels.... dat heb ik dus wel gemerkt ik d8 dat het goed was maar hij krijgt ernorme problemen aan ze rug doordat je hem in een krul trekt als het ware....
ik doe nu ofeningen met lange teugels ( geen waslijnen) maar gewoon wel contact houden met de mond en dan gewoon met die lange teugel zo veel mogelijk te oefenen en figuren te rijdenn want daar word tie veel mee ontspannen door misschien helpt t ook bij jou paard !
maar bij mij werkt t goed (tot nu toe) en eigelijk raad ik longeren met bij zet teugels echt af Scheve mond
maarja ieder paard is anders Scheve mond

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 22:49

toen ik een enkelgebroken bit had was die van mij ook best hard in de mond, probeer eens zo'n dubbelgebroken bitje met een bol middenstukje dat zet je paard aan tot meer knabbelen en te dus te ontspannen bij mijne werkte het super!!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 23:52

Hoe van een stugge ruiterhand een zachte te maken??
Demond van een paard is als een spiegel voor de ruiter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 09:39

Klopt Passionato, maar dat gaat niet op als je hem pas een paar maanden hebt en hij dus al zo gereden was.

Maar vanuit ontspanning krijg je paard pas echt netjes naar beneden.
Hij zal eerst goed op het been moeten zijn.
En zover ik begrepen heb was hij dat ook nog niet Lachen

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:02

"vast in de mond" kan ook heel goed een lichamelijke oorzaak hebben.

Mijn paard maakte zich op links heel snel sterk en wilde niet goed nageven. Na een bezoek aan een manuele therapeut bleek dat haar rug egr vast zat. En dat terwijl onder behandeling van een fysio was geweest, die verklaard had dat haar rug weer in orde was.
Ze was een aantal keer behandeld door de manueel therapeut, knapte zienderogen op, ging veel beter bewegen en daardoor is ze veel lichter in de mond. We werken nu erg hard aan de nagefelijkheid en dat gaat steeds beter, maar dat kan pas nu ze haar hele lichaam goed kan gebruiken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat er vanalles met jouw paard aan de hand is, maar heel veel rijtechnische problemen komen voort uit lichamelijke problemen. Dus het kan geen kwaad om daar even bij stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:03

Ik heb al wel eens eerder geschreven dat ik denk dat een stugge of dode mond in 9 van de 10 gevallen het gevolg is van een slecht achterbeen. Je paard moet eerst van achter actief zijn om van voren nageeflijkheid te kunnenverlangen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:33

Mijn paardje heeft helaas ook niet zo'n goede start gehad. Toen ik hem kreeg was het een blok beton. Ik ben niet op nageeflijkheid gaan rijden, maar op mijn benen, en het achterbeen gaan activeren. Het is nu een veertje van voren, en hij heeft een kont en nek gekregen om U tegen te zeggen.. zonder dat ik ooit gericht op nageeflijkheid ben gaan rijden.
En Runninkwa, je hebt helemaal gelijk, het heeft allemaal te maken met voor het been zijn...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:38

En Alexander je hebt helemaal gelijk wat die achterhand betreft, je kunt die achterhand pas gaan trainen vanuit een ontspannen rug en hals, van kruintje tot aan de lendenen. Doordat mijn paard zo'n slechte start had had hij ook geen vertrouwen om mijn hand te volgen. Dat vetrouwend winnen heeft veel tijd en geduld gekost, maar heb er wel heel veel voor terug gekregen

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:52

Jippie schreef:
Ik heb al wel eens eerder geschreven dat ik denk dat een stugge of dode mond in 9 van de 10 gevallen het gevolg is van een slecht achterbeen. Je paard moet eerst van achter actief zijn om van voren nageeflijkheid te kunnenverlangen.


helemaal mee eens. Vaak in combinatie met stijfheid. Een stijve achterhand kan niet goed onderkomen, en dus is het paard van voren stug. Het is de kunst om het paard helemaal los te maken, ook volledig in de bovenlijn. Hiervoor moet de achterhadn actief zijn, anders lukt het niet.

Mijn ervaring is dat springen nogal eens wil helpen om een paard lekker soepel en los te krijgen.

Plutinda
Berichten: 62
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:11

Over dit topic heb ik nog een vraagje. Mijn paard rij met langere teugels, zijn mond is helemaal verpest. Op been reageert hij nauwelijks omdat hij met grote sporen gereden is. Hij loopt met mij alle kanten van de bak door want hij trekt, en reageert niet goed op mijn been als ik bijv. netjes een bocht door wil rijden. Ook schrikt hij overal van. Terwijl als ik hem rijd met de aanpak van zijn vorige berijdster (teugels trekken en sporen) dan gaat hij wel aan de teugel lopen en trekt hij ook niet meer. Hij is dan wel alert op mij, en schrikt ook niet meer overal van. Ik wil wel terug naar de basis, maar ik weet niet hoe. Verward Kan iemand mij dit uitleggen?

Groetjes Plutinda

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:17

Plutinda ik denk dat je hier een ander topic voor zou moeten openen. Want dit is weer een vraag apart.

Mijn paard is een vastpakker. Maar dat ligt niet aan hem. Dat ligt aan mij.
Als ik voel dat hij stug is dan kijk ik eerst naar mijn handen.. en 9 van de 10 keer staan die dan niet juist. Bloos
Loslaten moet je leren voelen.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:57

Ik rij af en toe paard van mijn schoonzusje. Is ook erg hard in de mond. Waarschijnlijk door oude eigenaar en vorige bijrijdster.

Het hielp bij mij door eerst met lange teugels en weinig contact los te rijden en veel voltes en figuren. Dan steeds iets meer oppakken, maar als hij gaat vastpakken gelijk weer loslaten.

In het begin is dat niet zo fijn rijden. maar na aan half uur was hij al zachter in zijn mond, liep bijna aan de teugel...net uit het lood, maar was iig nageeflijk. Heel fijn om te rijden. Mischien gata het bij jo niet zo snel, maar ga iig niet in zijn mond zitten, maar probeer te rijden met je zit en af en toe vragen

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:26

Als je jezelf wilt verbeteren, zodat het beter gaat met paardrijden, raad ik je aan eens naar Centered Riding op internet te zoeken. Want, zit je goed, dan voelt dat ook goed en ontspannen aan voor je paard. Ik volg daar nu elke 2 weken een uur privéles in, en het gaat super! Ik merk dat als ik goed zit, het paard me beloont door te ontspannen en aan de tuigel te lopen! Haha!
Zoek het eens op, het kan je veel helpen!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:12

goed les nemen zoals gezegd, en hem eerst laten ontspannen door met een lange contactteugel veel oefeningen te rijden, veel overgangen en lichtjes met je binnenteugel spelen, veel stelling nemen. Als hij leert (en jij!) om je te ontspannen zal het wel veel beter gaan, maar beslist niet gaan trekken of hulpteugels gebruiken want dan worden ze nog harder in hun mond. Porobeer ook veel met je zit te rijden en je benen zodat je de teugels steeds minnder en minder zult nodig hebben, succes!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:04

Nimmedor schreef:
toen ik een enkelgebroken bit had was die van mij ook best hard in de mond, probeer eens zo'n dubbelgebroken bitje met een bol middenstukje dat zet je paard aan tot meer knabbelen en te dus te ontspannen bij mijne werkte het super!!


Op zich hou ik er niet van om je aan hulpteugels en bitten te vergrijpen als iets rijtechnisch niet helemaal voor elkaar is ( daar waar de rijkunst ophoudt, begint de tuigkamer...) Ook moet je knabbelen niet altijd vergelijken met ontspannen, zelfs als mijn paard ontzettend opgefokt en nijdig is, knabbelt hij nog steeds vlijtig door.

Als je paard echt zo hard en stug in de mond is, raad ik je aan er eens helemaal met je handen vanaf te blijven(uiteraard wel teugels op maar Knipoog ) En veel overgangen, en wendingen te rijden. Hierdoor treedt na een tijdje het achterbeen er steeds meer onder. En ook al zal je paard misbruik proberen te maken van de situatie, als je volhoudt zal je vanzel merken dat hij ook steeds meer gaat ontspannen, en nageven. Op dat moment kan je licht contact proberen te zoeken, en hem te vragen om VWNW te gaan. Ook als je je paard in de hand nageeflijk en volgend hebt. Probeer bij een goede nageeflijkheid en aanleuning je hand niet te sluiten. Dit bemoelijkt anders alleen maar het proces van een harde naar een zachte mond.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:31

Lees eens het boek Paardrijden met gevoel,van Bit.
En neem goed les,dan leer je de achterhand er beter onder te krijgen waardoor het paard je beter gaat dragen.Zo word hij/zij ontspannen en gaat nageven!Maar dat leer je het makkelijkst met lessen bij een goede instructeur!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:33

Veel mensen zie ik reageren fel op het veranderen van het bit,ik had eerst een gewone enkel gebroken watertrens,maar daar liep ze absoluut niet lekker op!En heb er een dubbel gebroken watertrens ingedaan met koperen tussen stukje!En echt loopt ze lekkerder,ik heb ook wel veel getraint,maar komt mede door het bit Schijnheilig .

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:35

misschien een aurigan bitje?? Knabbelen ze wel meer op en schuimen ze ook lekker van... En ik denk gewoon lekker laag en rond rijden, wel langere teugels dan.. Dan heb je hem iig lekker los in zijn hals.. En verder denk ik niet teveel aan die mond zitten