Blokkerende ruiterhand...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Blokkerende ruiterhand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 21:01

Het grootste rijtechnische probleem wat ik steeds weer opnieuw tegen kom bij mezelf is dat ik mijn linkerhand bijna altijd geblokkeerd heb. M'n hand werkt dan erg terug en is niet nageeflijk. Ook beweegt íe van links naar rechts en van boven tot onder! Dus: het paard schud lichtjes met zijn hoofd, is niet nageeflijk en zoveel meer problemen door dit vervelende gedoe!
Ik heb wel eens gehoord dat je post-elastieken aan de ringtjes die aan je zadel zitten kunt doen, maar dat zie ik niet zitten. Je handen zitten daar doorheen en ik vind het dus niet veilig.
Natuurlijk probeer ik er zoveel mogelijk op te letten, en dan gaat het ook stukjes goed. Maar als er dan weer wat moeilijks aankomt zit m'n gedachte daar weer bij en daar gaat mij hand weer...... En Ballouk z'n hoofd!! Boos!

Wie heeft tips voor me????

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:08

het is in ieder geval al heel goed dat je het zelf weet
daarmee ben je al een heel eind naar de oplossing toe
probeer er gewoon heel erg goed om te denken, en als je het even vergeten bent, geeft je paard het zelf wel aan door te protesteren, schudden, tegen de hand te zijn
ik weet zo geen tip voor je, alleen er heel goed om denken dat je goed ontspant, dat dat een gewoonte wordt

succes

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 21:10

Dat ontspannen ja... Daar ben ik al heel veel mee bezig! Lukt al aardig. Maar ja, als er wat moeilijks komt, klap ik dicht.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:41

Veel wendingen rijden misschien? In elke linkerstelling je binnenhand proberen te ontspannen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:43

Ik ook en ook links. Ik moet er echt iedere dag elke minuut weer bij nadenken. Ik vind het heel erg dat dat nou net dat stukje is dat niet automatisch gaat.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:49

plukje manen erbij vastpakken... of een bokriempje.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:50

Probeer in eerste instantie je hand op 1 plek te houden. Dat kan je controleren door de onderkant van je pinken op je zadel houden. Dan heb je ook meteen je handen rechtop. Ten tweede moet je hierdoor opletten dat je je hand niet blokkeert. Probeer je arm luchtig te houden. Meestal komt een geblokkeerde hand door een gespannen (onder)arm. Je moet je ellebogen als een soort vogeltjes dans kunnen flapperen (excuses voor de vergelijking Haha!). Verder kan je met je vingers het "spelen" met de teugels meer vanuit je duimen knijpen dan met je hele hand.
Hang ergens in de bak een lintje en elke keer als je erlangs rijdt, herinner je jezelf even aan je handen.
Nu is het zo dat zowel je handen als het hoofd van je paard onrustig zijn. Érgens moet de ontspanning vandaan komen, dus jij zal die rust er zelf in moeten rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:57

Marca herinnert mij er gelijk aan door het gelijk ook vast te pakken........pffff. Gelukkig weet ik dat het aan mij ligt en dat ik los moet laten.........Gelukkig gaat het de laatste tijd wel beter. Ik probeer een plukje manen tussen mijn duim en wijsvinger in te houden.. (marca heeft nogal lange manen)

Caroline1
Berichten: 24
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 02:06

LadyJane schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat je post-elastieken aan de ringtjes die aan je zadel zitten kunt doen, maar dat zie ik niet zitten. Je handen zitten daar doorheen en ik vind het dus niet veilig.


Ik denk dat het met de veiligheid wel meevalt hoor. Zo'n elastiek knapt wel in geval van nood. Gewoon eerst even testen of ze snel genoeg knappen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 03:58

je kan ook je teugels in de rechterhand pakken (wel gelijk) en met je linkerhand naast je rechterhand verder rijden net alsof je er een teugel in hebt. proberen met je benen "te sturen". en daarna weer oppakken en dan hetzelfde proberen mét teugel. misschien is dit een optie voor je. het klinkt stom maar ik moet zeggen dat dit veel kan helpen. succes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:21

Okkie1 schreef:
je kan ook je teugels in de rechterhand pakken (wel gelijk) en met je linkerhand naast je rechterhand verder rijden net alsof je er een teugel in hebt. proberen met je benen "te sturen". en daarna weer oppakken en dan hetzelfde proberen mét teugel. misschien is dit een optie voor je. het klinkt stom maar ik moet zeggen dat dit veel kan helpen. succes!


ja zo probeer ik het ook op te lossen. Maar wat ik zo vervelend vind is dat paardrijden uit automatismes bestaat (net als fietsen, autorijden) Je hoeft over dingen niet meer na te denken MAAR hier moet ik dus steeds weer over nadenken en als ik dat niet doe dan zet ik m gelijk weer vast............GRRR

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 12:40

Ik denk dat door dit probleem ballouk ook steeds verkeerd aanspringt in de galop. (op de linkerhand) Alleen als ik een rechtsomkeert rijd in draf, en dan de hulp geef op het moment dat we omstellen (dus op de hoefslag aankomen), dan gaat het vaak goed. Dan is íe namelijk goed aan de buitenteugel. (denk ik) En ik denk dat ik op dat moment m'n linkerhand ook iets meer ontspan.