erg snel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parra
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Alkmaar

erg snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:17

Hallo allemaal!

Ik zit met een probleempje. Ik rij vaak een paard bij mij op de manege en ik ga binnenkort ook mijn ruiterbewijs op hem doen. Haha!
Maar ondanks dat het een lieve vent is, kan hij soms erg lastig zijn. Als iets hem te moeilijk wordt (hij wil rechtsom niet buigen) gaat hij rennen. Hij heeft superveel energie, ondanks het feit dat hij erg veel loopt. Hij is dan dus niet meer te houden, en de oefening gaat verloren. Ik blijf proberen, en soms lukt het, maar meestal is het een ramp Verdrietig . Ik blijf oefenen, en het gaat wel steeds iets beter, maar misschien heeft iemand een goede tip voor me?
Alvast bedankt! Pling

Laura

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:22

Dat probleem ken ik. Knipoog
Bij de pony die ik rijd helpt het als je eerst veel voltes rijdt, gaat hij heel snel, dan maak je de volte kleiner. Gaat hij weer langzamer, dan open je de volte. Daarna ga ik meestal heeel veel overgangen rijden en S-bochten. (weet niet hoe je dat noemt in dressuurtaal, ik rijd geen wedstrijden Schijnheilig , krijg wel goed les dus ik kraam geen onzin uit hoor.) Daar veel overgangen en S-bochten te rijden houd je de aandacht van je paard bij je, hij kan niet zo hard en je krijgt hem lekker soepel omdat je afwisselend stelling links en rechts vraagt.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Bij mij helpt het heel goed. (heb de tip van voltes openen en weer kleiner maken trouwens ook van een bokker hier, en van mijn instructrice *LOL* )

parra
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:26

Hoi Lepeltje

Bedankt voor de tips. Ik rij al veel voltes met hem, helaas is hij zo ontzettend sterk dat mijn armen na een kwartier helemaal lam zijn... En omdat hij juist dat buigen zo moeilijk vind, blijft ie hard lopen....

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:05

Mijn leasepony wil ook het liefst de hele tijd hard. Dit is echter een kwestie van veel oefenen. Ik heb het gedaan door steeds "EH" en "HO" te roepen als ze ook maar 1 stap zonder mijn hulp sneller wilde gaan. Dit hielp echter heel goed en ze loopt bij mij niet rustig. Door te straffen met je stem ben je duidelijk, maar doe je je paard geen zeer. Je moet zeker NIET in zijn/haar mond gaan trekken, veel paarden/pony's gaan hier alleen maar sneller door. Maak gewoon steeds een kleine ophouding, dat heeft meer effect dan dat je al je kracht tegen hem gaat gebruiken.
Ook moet je hem veel bezig houden door veel figuren te rijden. Hoeft niet steeds een volte, verzin gewoon wat aparts! Als je gewoon steeds wat anders doet is het minder saai voor jou en hou je je pony bezig. Doe ook gewoon veel dingen op de rechterhand waardoor die aan die kant ook wat soepeler wordt. En.. als je pony braaf is gelijk belonen want dan krijgt je pony meer vertrouwen (werkt al bij een kleine kriebel op z'n schoft).
Succes!

En.. op mijn pony hebben we ook het ruiterbewijs weten te halen!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:53

veel overgangen rijden en korte reprises achter elkaar. Dus twee passen stappen, draven, paar pasjes arbeidsdraf, en dan bijvoorbeeld paar passen verzamelen, vervolgens middendraf, en dan over gaan naar de stap. Etcetera. Hij moet goed aan jouw zit zijn. Dus diep zitten en terug komen. Heel consequent hierin zijn.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:00

Lepeltje schreef:
Dat probleem ken ik. Knipoog
Bij de pony die ik rijd helpt het als je eerst veel voltes rijdt, gaat hij heel snel, dan maak je de volte kleiner. Gaat hij weer langzamer, dan open je de volte. Daarna ga ik meestal heeel veel overgangen rijden en S-bochten. (weet niet hoe je dat noemt in dressuurtaal, ik rijd geen wedstrijden Schijnheilig , krijg wel goed les dus ik kraam geen onzin uit hoor.) Daar veel overgangen en S-bochten te rijden houd je de aandacht van je paard bij je, hij kan niet zo hard en je krijgt hem lekker soepel omdat je afwisselend stelling links en rechts vraagt.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Bij mij helpt het heel goed. (heb de tip van voltes openen en weer kleiner maken trouwens ook van een bokker hier, en van mijn instructrice *LOL* )


lepeltje, die S-bochten, noemen we gewoon dooreen S van hand veranderen Haha!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:03

Dank je. Haha! Ik wist het wel... Bijna dan... Schijnheilig
Ik rijd die figuren helemaal niet bij naam, ik rijdt ze altijd gewoon langs mijn neus weg. *LOL* Mijn instructrice komt ook altijd met van die rare dingen aan. Halve volte rechts enzo (of zoiets Haha! ) heb geen ideee hoe je zoiets moet rijden. Toch maar eens tijd dat ik ze weer ga leren he... Knipoog
Maar goed, weer even on-topic.
Ik denk dat je toch veel figuren zult moeten oefenen, parra. De pony die ik reed gaf eerst ook niet mee maar als je geduld hebt en gewoon blijft vragen en niet vergeet je benen eraan te houden (al gaat hij nog zo snel) komt het vanzelf wel.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:59

Ik heb dit meegemaakt met mijn pony, als ik haar thuis rijdt gaat alles heel goed en is ze lekker rustig, maar zodra ik in de manege aan de slag ga gaat ze rennen, niet snel maar hard (kan bijna niet meer lichtrijden). Ik weet nu waarom ze dit deed (ben ermee gestopt). Het was omdat ik van mijn instructrice gewoon veel te veel van mijn pony moets vragen. Mijn laatste lesje heb ik dus zonder zadel en martingaal gereden en dat ging veel beter. Gewoon gereden als ik thuis ook deed.

Als je pony/paard iest erg moeilijk vind is mijn mening als hij dat als hij als je het vraagt gewoon blijft lopen (niet rennen dus) je hem daar al voor moet belonen. Als het dier weet dat het goed is wat hij doet kun je vanzelf steeds een beetje meer gaan vragen en als hij gaat rennen weer een stapje terug. Ik vind ook dat je een pony niet moet straffen omdat hij iets moeilijk vind of niet snapt.
mandy

nerissa

Berichten: 241
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:12

ik heb dat ook gehad (af en toe nog steeds) ik moest zelf al langzamer gaan lichtrijden en heeel veel overgangen rijden van stap naar draf van draf weer naar stap enz Slapen Slapen wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is dat ik hem elke dag reed en net zolang tot dat hij zelf wat rustiger werd want doordat hij zo snel loopt kan hij niet mooi door de voltes dus hij word sneller moe, bij mij dan tenminste ik heb het zo opgelost met mijn instructrise en nu loopt ze super in 1 week tijd *LOL*

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:04

Ja mijn haflinger wil ook alleen maar hard. Heel veel figuren rijden, dat helpt bij mij erg goed. Maar die van mij doet het altijd en niet alleen als iets te moeilijk wordt. Maar maandag komt de tandarts en hopen we dat het allemaal een beetje beter gaat worden.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:04

Chrissie"]
[quote="Lepeltje schreef:
Dat probleem ken ik. Knipoog
Bij de pony die ik rijd helpt het als je eerst veel voltes rijdt, gaat hij heel snel, dan maak je de volte kleiner. Gaat hij weer langzamer, dan open je de volte. Daarna ga ik meestal heeel veel overgangen rijden en S-bochten. (weet niet hoe je dat noemt in dressuurtaal, ik rijd geen wedstrijden Schijnheilig , krijg wel goed les dus ik kraam geen onzin uit hoor.) Daar veel overgangen en S-bochten te rijden houd je de aandacht van je paard bij je, hij kan niet zo hard en je krijgt hem lekker soepel omdat je afwisselend stelling links en rechts vraagt.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Bij mij helpt het heel goed. (heb de tip van voltes openen en weer kleiner maken trouwens ook van een bokker hier, en van mijn instructrice *LOL* )


lepeltje, die S-bochten, noemen we gewoon dooreen S van hand veranderen Haha!
[/quote]

Of slangevoltes!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:45

Hoi..
Je geeft zelf al aan dat je paard heel erg sterk is. het is natuurlijk moeilijk te beoordelen zo, maar een fout die veel ruiters maken als hun paard gaat rennen is terugtrekken, de teugels korter maken en juist aanspannen.
Zo geef je je paard alleen maar meer druk waar hij op vast kan pakken en rennen. Het klinkt misschien heel onlogisch en tegennatuurlijk, maar het eerst dat je moet doen als je paard zijn rugt spant en gaat rennen is.. teugels ontspannen, gewoon handen naar voren steken. Een paard is nl niet sterk, de ruiter is sterk. Als een ruiter de teugels los heeft is het paard ook niet meer sterk. Wie loopt hier dan te trekken? Als je je paard geen druk op de teugels geeft kan hij ook niets vastpakken. Daar komt bij dat je moet blijven zitten. Hoe moeilijk het ook is, gewoon concentreren en zitten. Blijven rijden. als ik het zo aanhoor is het gewoon een trucje van je paard om onder zijn werk uit te komen. Hij weet dat als hij gaat rennen jij stopt met rijden en hij denkt: kaassie, dat is voor elkaar.. Haha, je hebt geen vreemd paard hoor, ze proberen allemaal wel trucjes, de ene doet dit de andere dat. Je moet gewoon slim zijn.
Verder zijn die overgangen ook heel goed. Maak veel schijnovergangen, het tempo heel laag, zodat je bijna stapt, en dan een paar passen wegrijden, maar... geen pas harder of meer dan dat jij wil.. houd het dus klein, twee of drie passen naar voren en weer terug op je zit. Je moet wel verschil voelen, ook in je handen. Zo krijgt hij respect voor jou, hij moet leren wachten.
je kunt ook op je benen de voltes kleiner maken, niet op je handen! geef hem dus niet die druk op de teugels, gooi ze desnoods los, en druk je paard op je buitenbeen steeds in een kleinere volte. Hij kan nu niet meer vastpakken, en als hij blijft rennen, stuikelt hij over zijn eigen benen op die volte, zo dom zijn ze ook weer niet.
Veel succes ermee, enne, blijf ontspannen en ceep calm hahaha, hoe moeilijk het soms ook is..