Buitenachterbeen in de wending

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Buitenachterbeen in de wending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 20:37

Van Lady (nu L2 dressuur, dat loopt nog niet heel flitsend) is bekend dat haar linkerachterbeen het mindere achterbeen is.
Sinds een tijdje komt steeds meer naar voren dat ze in de rechterwendingen problemen krijgt met dat been, ik voel dan echt een onregelmatigheid.
eea wordt nog versterkt doordat ze een blessure heeft gehad, ze heeft iets raars gedaan op stal of in het land een week of drie geleden, waar ze een schiefel aan de binnenkant van het linkerachterbeen, een 'bultje' op haar 'heup' en een soort kuiltje in een de spier die voor de broekspier ligt aan heeft overgehouden. De schiefel hebben we een aantal dagen drie keer per dag gekoeld en de Va heeft er meerdere keren naar gekeken, volgens hem mag dat nu geen probleem meer zijn.
Ze zal daar linksachter sterker moeten worden. heeft iemand tips voro originele oefeningen/ ander werk wat ik met haar zou kunnen doen, of anderszins tips?
En moet ik nu juist wel die wendingen rijden op rechts of dat een beetje omzeilen? (uiteindelijk moet ik daar natuurlijk wel naar toe, wordt immers in de proef ook van je verwacht dat je een wending en een volte 10m kunt rijden)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:14

Als je het linkerachterbeen wilt aansterken, kan je oefeningen doen waarbij deze meer onder de massa moet lopen, zoals:
- schoudervoor
- wijken
- schouderbinnenwaarts

Alle oefeningen dus voor je linkerbeen.

Je kan tijdens het schoudervoor op de hoefslag overgangen rijden. Hou hem t.a.t. áán je linkerbeen, zowel met de overgang terug als het vertrekken. Je kan ook op een kleinere volte deze openen door hem voor je binnenbeen naar buiten te laten wijken. Je kan dit aanvullen door door te gaan naar het SB op de hoefslag.

Let er wel op dat je je paard eerst goed opwarmt en naderhand afbouwt. Zeker als het wat moeizamer gaat en er sprake kan zijn van een (oude) blessure. Als je deze oefeningen doet, zou ik het desbetreffende been ondersteunen met een bandage (dus beide achterbenen inbandageren). Werk er ook in de loop van de week naartoe zodat je de eerste dag simpel VWNW rijdt en overgangetjes, de tweede dag wat meer eraan en de derde dag pas enkele van bovengenoemde oefeningen uitvoert.

Succes ermee!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:14

Ben het met voorstaand bericht eens, zou het nog aan willen vullen met heel veel schakelingen in het tempo en dan zorgen dat de achterhand goed actief erbij blijft. Dit kunnen tempowisselingen zijn in stap draf en galop, maar ook overgangen en in de draf "schijn"overgangen. Het staat er misschien een beetje warrig maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:37

ben het er ook mee eens, maar let er ook op dat je paard in de wending recht blijft, dus dat je hem tussen 2 benen en 2 teugels kunt blijven rijden, je kunt dit oefene door op een volte of in een wending reactie op je been te vragen zodat de achterbenen als het waren aantrekken en dus actief blijven dus eigenlijk naar een middedraf oe rijden maar weer opvangen van voren. zorg er dus voor dat je je paard recht kunt rijden en goed van achter naar voren.

2 voorgaande berichten helemaal mee eens.