wijken voor het linkerbeen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

wijken voor het linkerbeen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 17:05

Omndat we nu ff geen les hebben ivm de kippenpest vraag ik het maar even bij RT. (dus geen tips van, ga naar je intructeur graag.. Haha! Knipoog )

Ik ben me wat meer aan het concentreren op de dressuur met Apollon, omdat het springen steeds minder gaat en ik niet buiten mag rijden ivm de kippenpest. Nou ben ik er dus achtregekomen dat ze wel voor linkerbeen wil wijken maar niet voor het rechter, dan doet ze namelijk alsof ze niet n de gaten heeft dat ik haar sporen geef.. Haha! (typisch Appie ) Maar weet iemand er iets tegen om haar ook die kan wat lsser te maken zodat het wijken wat beter gaat? Ze is namelijk veel losser aan de ene kant. ik rijd wel veel figuren en andere dingem om haar wat losser te krijgen maar toch helpt het niet echt
Dus tips zijn welkom!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 18:44

Het ligt er waarschijnlijk ( zoals je zelfs al zegt ) aan dat ze op links losser is dan op rechts. Als mijn pony een vervelende bui heeft en ze pakt vast op bijv. rechtss, gaat het wijken voor het rechter been niet goed en links wel.
Ik denk dat je toch verder moet gaan met proberen haar los te maken, en dat het probleem daarbij ligt er niet bij het wijken zelf.
Als mijn pony vast houd rijd ik heel veel wisselingen van hand, ( het idee van: a-x halve grote volte rechts, x-c halve grote volte links) zodat je de hele tijd de stelling veranderd.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:38

[quote="xxappiexx"]

Ik ben me wat meer aan het concentreren op de dressuur met Apollon, omdat het springen steeds minder gaatquote]

en dat is een logisch gevolg van elkaar
zoals ik het nu lees :
het springen gaat wat minder, dus ga jij je weer wat meer op de dressuur concentreren
zo komt het over alsof je dat eerst niet/minder deed
dressuur is de basis voor het springen
als je de dressuur niet goed voor elkaar hebt , kán het springen gewoon niet goed gaan
je moet je áltijd op de dressuur concentreren

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:45

Zoals altijd hetzelfde verhaaltje.. zit je zelf wel helemaal recht? Hang je niet zelf naar rechts?? Zet je één hand niet vast... Zo niet probeer dan eens ht volgende:
Pak de grote volte en begin je pony naar buiten en naar binnen te stellen. Je kunt zo je pony helemaal los maken aan allebei de kanten. Als je pony moeite heeft met de rechterstelling is het misschien een idee om op de linkervolte rechterstelling te vragen. Als hij deze goed aan pakt kun je proberen om te volte wat te verkleinen dmv je buitenbeen. Je wijkt dus naar binnen. Op de kleine volte aangkomen kun je bijvoorbeeld stelling wisselen en weer naar buiten wijken. Je kunt dit op allebei de kanten doen.
Succes ermee

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:01

soepelder en losser maken op rechterhand: Opzadelen en opstijgen aan rechterkant.
Een paard is natuurlijk losser op linkerkant. Alles gebeurt aan die kant. We beginnen daar met borstelen, we doen het hoodstel aan die kant aan, we zadelen op aan die kant, we stijgen aan die kant op, we lopen aan de linker kant als we aan de hand ermee lopen,...
Werk dus wat meer aan de rechterkant. Het zal voor jou even wenne nzijn , maar voor het paard is dat juist hetzelfde!!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:03

Chrissie"]
[quote="xxappiexx schreef:

Ik ben me wat meer aan het concentreren op de dressuur met Apollon, omdat het springen steeds minder gaatquote]

en dat is een logisch gevolg van elkaar
zoals ik het nu lees :
het springen gaat wat minder, dus ga jij je weer wat meer op de dressuur concentreren
zo komt het over alsof je dat eerst niet/minder deed
dressuur is de basis voor het springen
als je de dressuur niet goed voor elkaar hebt , kán het springen gewoon niet goed gaan
je moet je áltijd op de dressuur concentreren


Ja natuurlijk rijd ik vaker dressuur, en ik weet ook dat dat de basis is van het springen (duh.. Gaaaap )
Maar ik ben nou eenmaal niet zo'n dressuur freak als anderen .
Vroeder reed ik alleen maar dressuur, dus aan basis geen gebrek. Haha!
ik bedoel dus met concentreren dat ik er wat meer mee bezig ben, eerst maakte het me weinig uit als ze een keer een ei-vormige volte maakte of niet wou wijken (waarom weet ik niet want ik heb gemerkt dat ze dan gewoon veel beter gaat luisteren als ik haar niet haar gangetje laat gaan). Maar nu ik niets anders te doen heb ben ik er wel meer op aan het letten, dat bedoel ik er dus mee.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 20:28

P.s. ik bedoel trouwens niet dat het springen slechter gaat met de manier van het springen, goed uitkomen etc. maar omdat ze wat ouder word en niet meer zo veel conditie heeft, snappie? Dus ik denk dat je het een beetje verkeerd begrepen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:18

Paard is scheef, daardoor aan een kant minder aan het been. Zal ook in de mond voelbaar zijn, doordat ze sterker aan een kant is. Dus rechtrichten en daar moet je ze wel een pasje voor kunnen laten wijken. Zweepje erbij, een keer been geven en anders een tikje met je zweepje op de plek waar je been geeft, daar zal ze harder op gaan. En dat begrens je met twee teugels, dan zal ze binnen no time door hebben dat ze opzij moet voor de eenzijdige kuithulp. Dan zou ik direct gaan werken aan het rechtrichten!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 16:13

T'is al gelukt! Gister was er nog iemand aan het rijden en daar heb ik het ff aan gevragen! Ze doet het weer, gelukkig. Ik vond het ook al gek want eerst deed ze het wel gewoon. Lag gewoon aan m'n been (ik heb 3 weken geleden m'n enkelbanden gerekt en gekneusd aan dat been en daar heb ik nu nog steeds een beetje last van, maar het functioneert allemaal al weer wat beter, gelukkig! )