mijn pony steigert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wamphie
Berichten: 86
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Nootdorp

mijn pony steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 23:09

Wij hebben sinds 1 maand een nrps schimmel pony. We maakte vele buitenritjes met haar en af en toe een lesje ging steeds goed. Maar sinds gisteren steigert ze plotseling. Eerst met longeren elke keer steigert ze dan heel hoog verleden week heb ik haar ook gelongeerd toen was ze braaf. Vandaag ging mijn dochter van 12 jaar buiten rijden en zomaar heeft ze 5 maal heel hoog gesteigerd. Het lijkt erop dat ze het niet kwaadwillig doet. Ze doet het zomaar uit niets. Ze was aan het grazen en mijn dochter neemt de teugeld op maat en ze klapt achterover. Het lijkt of ze loopt te schowen want er stonden veel mensen want we kwamen met de pony van een braderie af.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:32

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je paardje gaat leren wie de grootste van de kudde, wie de baas is. Ik denk dat het een dominante pony is, die zich op deze manier boven jullie wilt plaatsen.

Misschien is het een goede om grondwerk te gaan doen met het paardje en je te gaan verdiepen in verschillende methodes om te leren om te gaan met dit gedrag. Klinkt zweverig, maar het is zeker een goede en vriendelijke methode die snel zn vruchten afwerpt!

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:38

ga met de tips van M3isSi3j mee, maar kijk eerst of de pony medisch helemaal oke is. ik ken iemand die reed ook super fijn op een paard en die ging plots ook ineens steigeren. na het paard grondig gecontroleerd te hebben (wel door DA) bleek er een wervel niet helemaal goed te zitten. spieren, wervels en beengestel goed laten controleren. steigeren doen ze niet zonder reden.

succes

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: mijn pony steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:46

idd eerst laten controleren of de pony niks mankeerd.
Mijn pony steigerd om onder het werk uit te komen, en om degene die erop zit bang te maken, of eraf te krijgen. Als er iemand op zit die haar aan durft te pakken en niet bang is doet ze het niet meer.

Citaat:
Ze was aan het grazen en mijn dochter neemt de teugeld op maat en ze klapt achterover.


Misschien ook de tanden na laten kijken? Steigert de pony ook als je geen druk op de teugel hebt?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:23

Ik denk dat als het helemaal uit het niets komt, je er een ervaren ruiter even op moet zetten om haar even te laten zien wie de baas is. Ook natuurlijk kijken of er iets lichamelijks is, maar denk dat het eerder het karakter is.

Ik zou wel even na gaan denken over de koop van dit pony'tje.. Helemaal als het er eentje is voor je dochter..!

liekjuh1
Berichten: 85
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: nieuw-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:55

heeft het paard geen lichamelijke klachten ?
Is het paard al klinisch gekeurd?

Echwel

Berichten: 12511
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:01


Dlover

Berichten: 124
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: mijn pony steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:46

je moet als een pony steigert dus naar voren leunen, en hem zo snel mogelijk weer naar voren drijven.. want als een pony lopen moet kan hij niet om hoog!

Softijs

Berichten: 1273
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Waalre

Re: mijn pony steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:11

Dlover schreef:
je moet als een pony steigert dus naar voren leunen, en hem zo snel mogelijk weer naar voren drijven.. want als een pony lopen moet kan hij niet om hoog!


Idd, zo is een pony van een vriendin van mij er ook vanafgekomen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:46

Heeft de pony bij haar vorige baas misschien op commando leren steigeren? Dan zou het kunnen dat je dochter per ongeluk die hulpen geeft.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:24

Zweepje meenemen en als ie omhoog komt tussen zijn oren slaan en voorwaarts houden, is hij wel goed aan je been? Niet laten denken dus en aanpakken, voordat er echt ongelukken gebeuren.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:31

Ellende schreef:
Heeft de pony bij haar vorige baas misschien op commando leren steigeren? Dan zou het kunnen dat je dochter per ongeluk die hulpen geeft.



goeie idd!!

Je moet eerst zoeken naar de oorzaak voordat je de oplossing hebt!

BuleroFrank

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:16

een ei tussen de oren kapot slaan!

wil ook wel es helpen...

BuleroFrank

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:17

maar als het iets medisch is dan heeft dat geen zin

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:21

Jep eerts kijken waarom die pony op zijn achterbenen gaat staan voordat je gaat straffen. als het iets medisch is, dan los je het niet op door te straffen.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:30

Ik raad je aan om hulp te zoeken bij een africhtingsstal of bij iemand die regelmatig paarden inrijd. Of neem goede instructie!! Dit is een brobleem dat professioneel moet worden opgelost.
Als een een paard tussen de oren gaat slaan moet je echt al heeeeeel veel ervaring hebben want dat doe je namelijk niet zomaar. Als je te hard tussen de oren gaat rammen dan gaat je paard/pony tegen de vlakte. Lijkt me toch ook zeker niet de bedoeling. Laat eerst een deskundige bepalen waarom de pony het doet en ga daarna opzoek naar de juiste oplossing

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:35

hallo
ik heb ook een paard die eerst zeer vervelend was we wouden haar bijna verkopen. maar toen was er een man en die wou haar opnieuw beleren. en nu is ze er 4 maanden weg en ze is zo mak als een lammetje ! ik kan lang buitenritten maken enz
echt geweldig !
dus laat de pony opnieuw beleren en de da moet even zien aan zijn gebit !