Voorwaartser

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Voorwaartser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 17:49

Ik heb altijd met mijn pony dat ze veel te sloom loopt en k probeer wel overgangen steeds te rijden, maar ik heb het idee dat dat niet goed werkt.. Hebben jullie tips hoe ik haar beter aan het been krijg? Verdrietig

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:57

Overgangen zijn toch echt het allerbelangrijkste bij het actiever rijden. Mijn haf was echt heel sloom en niet voor het been maar door heel veel overgangen te rijden gaat het al een stuk beter nu!
En ik weet niet hoe lang je al met die overgangen bezig bent maar je moet niet verwachten dat het in 1 week rijden klaar is. Je moet er altijd aan blijven werken.
Krijgt je pony ook genoeg krachtvoer?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:01

Toch overgangen rijden, maar dan heel goed opletten hoe de reactie op je been is. Die reactie moet (en kan zeker weten ook) bijna electrisch zijn. Dus je geeft been en je wilt dat je paard ook echt meteen gaat (en daarmee bedoel ik echt gaan) op het moment dat je been geeft. Doet ie dat niet, geef je een schop (redelijk hard) vertrekt ie daar nog niet op dan geef je een hele harde knal.
Lijkt misschien erg hardhandig, maar liever een keer hard aanpakken dan steeds maar weer zachte tikjes.
Dit moet je een paar keer herhalen, en iedere keer als de reactie op je been niet snel genoeg geef je m weer een hardere beenhulp, en als ie daar niet op reageert weer een knal.
Op moment dat ie weet dat been voorwaarts betekent, dus als ie echt al een aantal keer op je kuit vertrokken is kan je die hardere beenhulp weglaten en gelijk een flinke tik geven.

Overigens, als ie het goed doet wel meteen belonen he!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:03

veel pony's die wat sloom van zichzelf zijn worden door de ruiter extra voorwaarts gereden. boven het goede tempo vaak. pas dan heeft de ruiter het idee dat het paard actief loopt. probeer daar dus goed om te denken
als je pony goed aan de hulpen staan, de overgangen gewoon doet wanneer jij ze vraagt is het eerst goed.
ga niet boven het tempo rijden om zelf maar het idee te hebben dat je pony actief loopt
juist door boven het tempo te rijden wordt je paard slomer, ja klinkt raar
probeer hem dus actief te houden in een gewoon basistempo
echt waar, dat lukt wel. maar overhaast hem niet

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:39

Rocky was in het begin ook niet aan mijn been, ik heb toen 2 maanden zelf aangemodderd en kwam niet bepaald veel verder, ik vond het nl zielig om hem meteen een tik achter m'n been/op z'n kont te geven, als hij alleen maar niet op m'n been reageerde.
Toen kreeg ik les en moest ik alleen m'n kuit aanleggen, reageerde hij niet, dan maar een (harde) tik. Niet eerst zachte hulp, dan schop en dan pas tik, maar meteen een tik, anders ga je zelf de neiging krijgen om maar meteen te schoppen. De eerste keren kwam er niet veel verbetering, hij reageerde soms ook gewoon niet op de zweep, dat heeft zo iets meer dan een week geduurt, toen begon hij toch te reageren soms. Dus blijven volhouden, het kan heel lang duren, en echt altijd consequent zijn en blijven schakelen, niet alleen overgangen stap-draf, maar ook arbeidsdraf-middendraf, schijnovergangen rijden, enz.
Hij moest in het begin ook erg over z'n tempo blijven lopen als ik been gaf, totdat ik hem terugreed, dus anders dan dat Chrissie zegt en als hij nu terugvalt in draf, zonder dat ik hem terugvraag, dan moet hij meteen 2 rondjes over z'n tempo lopen, ik merk erdoor alleen maar verbetering, dus niet dat hij er slomer van wordt..
Nu 2 maanden verder, met 1 keer in de 2 weken les, gaat het al een stuk beter, duurt toch aardig lang, maar ik ben ook niet altijd consequent als ik alleen rijdt, zonder begeleiding. Inmiddels kan ik meteen alleen m'n kuit aanleggen soms een overgang halt-draf maken, met maar 2 passen stap ertussen ofzo, klinkt niet bijzonder, maar in het begin was been voor hem niets doen of stilstaan..
Dus veel oefenen en nog meer geduld hebben, dan kom je er vanzelf wel Knipoog

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:22

Wat het nadeel is van een zweep is, is dat je kans hebt dat je pony voor de zweep word i.p.v. voor je been. Ik rijd momenteel met sporen (hele zachte) en na gewoon eerst normaal drijven geen reactie? een keer met de sporen erin prikken (neit hard hoor) en nu kan ik hem makkelijk vanuit stilstand in draf weg laten gaan enz. enz. oftewel hij is nu goed voor mijn been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:35

Consequent worden. Overgangen zijn bedoeld om je paard snel te laten reageren. Dus je geeft been om te gaan draven, heb je binnen 1 sec. geen reactie dan geef je uit alle kracht een tik met de zweep. Als je paard naar voren schiet is dat niet erg, na 4 passen vang je hem weer rustig op.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:27

Ik ben het met Jippie eens. Overgangen maken is belangrijk maar het is belangrijker en moeilijker om in de overgangen consequent te zijn. Je moet reactie krijgen van je paard, zoniet krijgt hij een fellere hulp. En belonen als hij goed reageert natuurlijk, het makkelijkst is met je stem.

Ik heb altijd geleerd dat een spoor ervoor is om je hulp te verfijnen, niet om je paard harder mee te kunnen prikken... Hij moet op je kuit reageren, niet op je spoor.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 18:49

Mijn pony was ook heel sloom. ( dacht ik )Het probleem lag echter bij mij! Ik gaf de hulpen niet goed. ik vond het heel moeilijk om m'n been om de goede plek neer te leggen en stil te houden.
Ik ging toen met touwtjes rijden, die ik aan mijn beugel en singel vast bond, waardoor mijn stil en op de goede plek lag. Daardoor gaf ik mijn hulpen goed en werd mijn pony een stuk voorwaartser! misschien ook een idee voor jou...
Zoals hierboven ook al gezegt, je moet heel consequent zijn. En vooral veel overgangen rijden, niet alleen stap-draf-galop, maar ook tempowisselingen in de draf ( arbeidsdraf, pasje verzamelen,middendraf ) Het is wel frustrend als je geen vooruitgang merkt bij het rijden van die overgangen maar gewoon blijven dooroefenen, het komt vanzelf, bij sommige paarden duurt het alleen wat langer!
Succes ermee!