Lager of opgerichter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Lager of opgerichter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 13:52

Hai

De dressuur met Tiek gaat nu gestaat vooruit, maar ik heb een vraagje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik hem wat hoger rijd, lijkt hij ruimer te lopen, althans zo voelt t, bij beide rijd ik m zonder t spelen oid, maar gewoon puur op t nageven. Mijn instructrice ziet m t liefst dieper, zelf kan ik t fijnste met m werken als ie wat opgerichter loopt. Waar ik moeite mee heb, is binnen een uurtje werken te varieren van opgerichter naar wat dieper en andersom. Wellicht, waarschijnlijk zelfs, ligt dat aan mij, en niet aan Tiko. Nu rijd ik me denk zo'n drie keer per week wat dieper, 2 keer per week wat hoger.


Lijkt jullie dit verstandig? Of kan ik dat hogere beter nog een tijdje laten varen?

Verder nog op of aanmerkingen op tiek's manier van lopen, en mijn houding?
Weet dat zijn neusje er meer uitmag, op die bovenste foto, dat was tenminste het geen wat ik dacht bij t zien van die foto.

Alvast bedankt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:00

Ik vind toch dat je het beste voor je eerste optie kan gaan,
je moet je pony daar kunnen instellen waar jij dat wil. Dus even doorbijten, wordt je alleen maar handiger van.
Waar het wel eens aan zou kunnen liggen is dat je hem in het diepe werk te lang laat worden. Hij kan wel diep, maar hij moet wel verzamelen en achter goed ondertreden. Je handen kan je dan wat wijder en lager houden.
Verder zou ik ook in het hoge je teugels wat korter doen,
dan kan je je hand meer voor houden en die achterna rijden.

Cowgirl

Berichten: 23752
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:52

okay ik ben niet een echte kenner maar zal een poging doen.

Op foto 1 vind ik hem erg op de voorhand lopen, ze mogen wel laag lopen maar dan moet de voorhand wel opgericht blijven.

Foto 3 vind ik heel netjes, voorhand is vrij en heeft meer ruimte om zoals je al zegt ruimer te gaan lopen.

persoonlijk zou ik dat wat opgerichter blijven rijden en dan tijdens de les/rijden hem wat lager te krijgen, mar zonder dat hij daarbij op de voorhand gaat vallen..

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:59

Ik zou veel afwisselen. Juist de controle over de (hoofd)houding leverd een gehoorzaam en soepel paard op. Persoonlijk doe ik alleen korte stukken in een ronde lage houding, als lenigheids oefening. Voor de rest vraag ik oprichting.

Door niet te lang laag te laten lopen voorkom je ook dat hij op de voorhand gaat vallen.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 15:02

Of hij daadwerkelijk op de voorhand loopt weet ik niet, t ziet er wel zo uit op de foto, maar als ik er aan terug denk hoe hij toen liep, had ik niet t gevoel. Ik heb van een stukje later galop foto's, waar hij ook wat lager loopt, waar hij duidelijk bergopwaarts gallopeerd.

Wel bedankt voor jullie reacties!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:08

het is niet erg om hem wat hoger in te stellen maar blijf ook voorwaarts neerwaarts rijden. om zen rugspieren soepel te houden. verder loopt hij inderdaad iets op de voorhand volgens mij op de 1e foto, de 2e foto vind ik heel netjes en bij de 3e lijkt het alsof je hem wat teveel "in de mond rijdt" ik bedoel handen meer vooruit rijden dan blijft hij ook van achteren komen. succes! ga zo door

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:32

Wissel lekker af in elke houding, je pony moet overal kunnen lopen met zijn hoofd..
Kijk wel uit dat je zn hoofd niet omhoog haalt met je handen maar dat je hem met je benen naar je hand toe rijd.
Ik laat mijn paard tijdens het losrijden lekker rond en diep lopen, en als ik proefsgewijs ga trainen richt ik haar op. En ik eindig ook weer lekker ontspannen, rond en diep.

Leuke tinker trouwens, foto 3 is een super foto, hij stuwt aardig aan achter, gebruik dat, houdt dat niet tegen. Probeer zelf een fractie meer na te geven met je hand naar hem toe. Toppie hoor!!

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 19:26

Wauw wat is Tiko toch een lekker beessie Lachen
En hij zit ook nog een goddelijk... De eerste foto lijkt hij trouwens wel alsof hij over de kop gaat, maar volgens mij komt dat ook door de hoek waarin de foto is genomen. De andere 2 vind ik erg netjes, je zit echt goed rechtop (vind ik, maar ben wat dat betreft toch ook wel een leek).
Je kijkt alleen volgens mij net iets teveel naar beneden...

Geef je Tiek een kusje van me?

Len

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 22:52

Okkie1 schreef:
het is niet erg om hem wat hoger in te stellen maar blijf ook voorwaarts neerwaarts rijden. om zen rugspieren soepel te houden. verder loopt hij inderdaad iets op de voorhand volgens mij op de 1e foto, de 2e foto vind ik heel netjes en bij de 3e lijkt het alsof je hem wat teveel "in de mond rijdt" ik bedoel handen meer vooruit rijden dan blijft hij ook van achteren komen. succes! ga zo door
\


Nu je het zegt, idd, op die laatste foto houd ik me idd te veel tegen. Of miss. geef ik net een ophouding in mijn binnenhand.

Tja, dat t afwisselen binnen een uur t beste is, snap ik maar vind t ontzettend moeilijk te bewerkstelligen. Aan de ene kant heb ik m op t hogere een stuk constanter, en kan ik van uit daar veel makkelijker werken aan SB of wijken oid, aan de andere kant is dat opgerichtere net een stapje verder, naar mijn idee dan, dan t diepere, en heb ik dat minder goed voor elkaar.

Ik moet denk ik ook eens op zoek naar een goede (prive) instructrice, want heb niet t gevoel dat mijn instructrice op alle punten voldoet. HEt commentaar dat ik krijg, is bijna alleen positief, over mijn houding oid, maar bestaat niet heel erg uit hulp, vaak zit ik zelf wat t proberen, en geeft ze een positieve reactie als t goed gaat, maar geeft niet echt veel feedback op negatieve stukken.

Weet iemand miss een instructrice, die mij gewoon betaalt natuurlijk, desnood 1 keertje les wil geven, gewoon om een keer iemand te hebben die weer op een ander manier tegen ons aankijkt. Omg. Amersfoort

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:25

ik zou ook voor de afwisseling kiezen, om te beginnen laaf instellen om los te werken en alle blokades weg te werken en zorgen dat de basis klopt en de aanleunig, als dat klopt ga je van daar uit verder werken naar de oprichting en val je er weer terug op als je de ontspanning kwijt raakt of om hem weer verder te corrigeren. de oprichting puur als controle houden.

ik vind het er daarnaast wel super uit zien voor een tinker. mijn complimenten kan zien dat er goed aan gewerkt wordt.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 12:48

T probleem is een beetje, dat ik juist meer moeite heb met dat lagere. Bij het oprichten heb ik een fijne constante ontspanning, terwijl bij dat lage er nog wel probleem stukjes zijn.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 13:00

marloezzke schreef:
ik vind het er daarnaast wel super uit zien voor een tinker. mijn complimenten kan zien dat er goed aan gewerkt wordt.


Bloos Harstikke bedankt voor het compliment!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 20:01

Ik ga ook met Nistria mee over het laag en hoog instellen. Ik wissel ook echt af tussen deze twee. Eerste half uur/ 3 kwartier laag, laatste tijd meer hoog ingesteld. Het werkt voor mij echt prima, maar heb ik echt moeten leren met goede instructie.
Maar ik vind dat het er al goed uitziet hoor!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 01:17

voor omhoog te rijden moeten rug en schouder spieren ontspannen zijn. door laag in te stellen ontspan je ze het beste naar mijn mening. door altijd boven in te stellen gaan deze na een tijdje vaster zitten doordat ze niet meer opgerekt en ontspannen worden op de manier dat dit volgens mij het beste is. daardoor lijkt het me verstandig om toch veel aan het voorwaarts neerwaarts te oefenen. dit is heel moeilijk en zal niet één twee drie gaan maar ik vind het de allerbelangrijkste oefening van het paardrijden. vwnw beginnen en vwnw afsluiten. vraag of je hier wat meer aandacht aan kan besteden in de lessen?

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:14

zoiets ligt gewoon aan de graad van opleiding die ruiter en paard hebben, en is dus niet 123 te beantwoorden.
Mijn advies: blijf les houden en vertel je eigen mening ook gerust aan je instructeur/trice

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 18:48

Kijk, VWNW gaat goed, tenminste hij kan met zijn kop bij de grond zo ongeveer, heerlijk nagevelijk met achterhand gebruik lopen. Het probleem is echter het rond en laag rijden. Tis idd zo dat , althans dat lijkt me heel aannemellijk als ik je stukje zo lees, dat hij vaster gaat zitten als je m altijd boven rijdt. Ik heb sowieso die VWNW, aan de lnagere teugels erin, aan t eind en het begin. Het ronder en dieper heb ik met iemand van stal een beetje doorgesproken. Ik rijdt tiek zeg maar door m te voorwaarts te rijden, met een gesloten hand, hij probeert eerst, al wordt dat de laatste weken minder en minder, tegen mijn hand in te gaan, om vervolgens na te geven. Door zelf een fracties van een seconde later na te geven, en iets door te vragen met de hand gaat t diepere nu wel beter, maar net wat minder onstpannen, en voor mijn gevoel toch net iets meer dwang.... Instructrice blijft belangrijk, maar op een of andere manier voldoet mijn huidige (groeps)instructrice denk ik niet helemaal. ik leer een boel, maar..ik weet niet, moeilijk uit te leggen wat ik bedoel. Dus ik ga opzoek naar ook nog een prive instructrice. omdat de portomonee dat niet toe laat wil ik niet wekelijks les, maar gewoon op t moment dat ik t nodig heb, wellicht een keer 2 maanden niet, wellicht een keer 3 x in een maand. Moet even kijken.
Weer harstikke bedankt voor de reacties. Moet zeggen dat ik op heleboel punten vrij veel aan bokt heb gehad, rijtechnisch gezien!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 04:27

als je goed voorwaarts neerwaarts blijft rijden dan komt het laag rijden vanzelf. pas alleen op dat je niet teveel vast blijft houden. blijf licht en ontspannen in je hand. zodat je schouders ook niet vast gaan zitten. ik denk dat je goed op weg bent, ga zo door en succes in je zoektocht naar een privé instructrice!

groetjes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:51

Citaat:
Weet iemand miss een instructrice, die mij gewoon betaalt natuurlijk, desnood 1 keertje les wil geven, gewoon om een keer iemand te hebben die weer op een ander manier tegen ons aankijkt. Omg. Amersfoort


Ik neem aan dat je bedoelt, die ik gewoon betaal Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 19:44

Ja...idd!