Te diep lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Te diep lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 12:25

Ik heb er bij mijn pony ernorm veel moeite mee om hem een beetje op te richten.
Ik zal er bij zeggen dat als hij stilstaat hij op de voorhand staat en zn hals lekker laag houd tenzij het nodig is om hem op te heffen.
Met rijden heeft hij ook de neiging op mijn handen te gaan hangen om vervolgens over te gaan op de voorhand.

Ik heb het van de week als volgt aangepakt; als hij ging hangen heb ik hem los gelaten om hem op zn eigen benen te laten lopen. Na een paar voltes opgepakt en dan was het voor een hele tijd weg. Ik heb dan zelf trouwens niet het gevoel dat hij dan op de voorhand gaat lopen, hij loopt dan heel ontspannen.

Tijdens de trainingen loopt hij vrijwel altijd te diep, op wedstrijden loopt hij daarentegen op de goede plek, maarja daarmee is het thuis nog niet weg.

Tips om hem opgerichter te krijgen??

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:35

Wat voor ee tips geeft je instrukteur?

Mijn mening is; moet hem als het ware meer onder je uit rijden en het gevoel hebben dat hij onder je 'opstijgt' Ga goed zitten, maak je zelf zwaar in het zadel. Door je pony wat te helpen kun je je handen wat meer omhoog en naar voren liften. Gebruik goed je benen om de neus eruit te rijden. Af en toe kun je een keer een kleine felle ophouding geven om zn hoofd wat omhoog te krijgen. Maar ga m dus niet omhoog hijsen met je handen. Hand naar voren en naar de hand toe drijven.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 13:47

Mijn instr. gaf als tip om dat te proberen, van het los laten en het werkt op zich ook heel goed maar is geen manier om het eruit te rijden denk ik...
Wat jij zegt heb ik al eens geprobeert maar hij reageert er niet super op Boos!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:49

niet te snel opgeven! Ik denk toch dat je even door moet oefenen op wat je instrukteur zegt. Ze kent jou en je pony (als het goed is) Je pony moet altijd wennen aan een nieuwe manier van rijden
Ik hoop dat anderen nog goede tips hebben..
Succes!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 14:06

Iig bedankt voor je tip, ga het wel weer proberen. wil toch een oplossing hebben.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:07

Ik leer het zo: eerst heel veel been!! (zoals altijd Gaaaap )
Vervolgens je handen iets omhoog, maar niet recht omhoog. Richting de oren. Dus zoals Nistria al zei: voor je uit rijden.

Verder kan ik het niet goed uitleggen, dat zal idd beter gaan als je ernaar kan kijken. Dus gewoon even met je instructrice overleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 16:49

Veel been ben ik niet mee eens, maar doeltreffend been geven, en reactie eisen wel!! Je zoekt het probleem aan de voorkant maar het probleem zit aan de achterkant, je moet hem meer naar de hand toe rijden, en dan zul je zien dat het minder word

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:56

Ik ga helemaal met Pipo mee, zo leer het namelijk ook
van mijn instructrice

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 18:11

Pipo schreef:
Veel been ben ik niet mee eens, maar doeltreffend been geven, en reactie eisen wel!!


Ach dat bedoelde ik ook, zei het alleen niet Clown

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:05

Ik heb het probleem ook dat Jordy graag te diep loopt, hij reageert perfect op mijn been nu (niet zoals eerst been = *ieks* = rennen). Maar het probleem ligt toch echt bij mijzelf, ik wordt snel te lui met mijn been, omdat Jordy erg voorwaarts is. Zolang ik hem goed naar mijn hand toerijd is het veel minder.
Heel af en toe gaat hij nog wel even hangen (of poging tot), terwijl ik mijn been er wel aanhoud, een korte ophouding en gelijk weer loslaten werkt dan goed.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:15

Plaats je handen meer naar voren. Probeer een duidelijk verschil te maken tussen het los rijden en het hoog instellen. Als je hem hoog instelt teugels korter, lekker zitten. Je handen losser en been geven. Maar je handen laag houden. Een paard/pony komt dan vanzelf met zijn nageeflijkheid. Het is moeilijk uit te leggen zo. Maar hopelijk begrijp je het een beetje. Hij moet werken niet jij!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:52

TE diep lopen is vaak een gevolg van te traag voor het been in combinatie met te laat ontspannen met je hand. Probeer je paard eerst sneller voor het been te krijgen, dat hij meer voorwaartse drang krijgt. En hou niet te lang vast in de mond, ontspan veel sneller.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:53

Als je paard gaat hangen meteen de teugels los gooien, dan "valt"hij als het ware naar voren. Dat houdt ie niet lang vol. Zo hebben ze het bij Ionica ook afgeleerd die deed het nl. ook ongeveer zo. Niet helemaal het zelfde verhaal hoor. Maar als ze dan eenmaal doorhebben dat ze aan jouw handen geen steun meer kunnen vinden alleen ondersteuning kan je m weer rustig op pakken en rijden als je normaal ook wilt. Succes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:58

Nou Masja, ben het niet met je eens. Het paard moet van achter gestimuleerd worden, zodat het gewicht mbv deze opgezochte aktiviteit van de voorhand naar de achterhand wordt geplaatst. Als je hem losgooit, is de balans helemaal zoek....

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:01

Tyrza schreef:
Nou Masja, ben het niet met je eens. Het paard moet van achter gestimuleerd worden, zodat het gewicht mbv deze opgezochte aktiviteit van de voorhand naar de achterhand wordt geplaatst. Als je hem losgooit, is de balans helemaal zoek....


Daarom gaf ik aan dat het bij ons heeft geholpen. Als een paard zwaar in je hand gaat lopen en je hebt al van alles eprobeerd is dit een hele goede (paardvriendelijke) manier om zonder een harde mond te kweken toch reactie te krijgen. Tuurlijk moet je van achter stimuleren! Je hoort mij niet zeggen dat dat niet goed is. Alleen tegen het zwaar in je hand zijn is dit een hele goede oplossing, omdat hij dan even naar zijn evenwicht moet zoeken. Leert ie ook meteen op zijn eigen benen te lopen i.p.v. continu te steunen op jouw hand.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:05

Ik ben het met je eens dat hij op zijn eigen benen moet lopen, maar dat behaal je in het algemeen niet (uitoznderingen daar gelaten dan Haha!) als je hem "aan zijn lot overlaat" als je de teugels losgooit. Dit is te abrupt. Het paard moet hiernaartoe gewerkt worden.
De reden waarom je paard kan hangen is omdat hij juist steun opzoekt in je hand. Het zou te radicaal zijn om deze steun ineens niet meer te geven.

Een kind die je net leert lopen, gooi je ook niet zomaar los...

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 07:49

ik heb dat ook gehad, mijn instructrice zei dat ik als hij dat deed, heel snel ophoudinkjes moest geven.
en dan afwisselend rechts en links.
en wel door blijven kneden, zodat hij wel iets die buiging houd.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 08:34

Het is een algemeen probleem! Zelf heeft mijn paard dat ook gedaan, terwijl hij toch goed voorwaarts voor het been was en zeker niet lui! Wat mij geholpen heeft is een paar keer in de week aan een lange teugel veel oefeningen doen in draf voltes en tempowisselingen in het begin struikelde hij heel veel omdat hij teveel op mijn hand steunde maar na verloop van tijd ging het beter. Het fijne ervan is dat ik nu een paard heb die en heel los op de hand is en goed hals kan strekken zonder dat hij "uit elkaar" valt. Maar zoals alles kost het wel even tijd voordat je resultaat hebt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:43

Mijn pony gaat juist leunen omdat ik hem meer op moet richten en hem dus naar dat bit moet rijden... Als ik losgooi, kan ik hem dus nooit oprichten! Ik moet dus proberen ontspannen en licht te blijven in mijn arm, mijn handen dragen en voor me houden, en van mijn instructeur moet ik door kneden met de teugels (en luchtig houden) als hij zich sterk maakt, dus niet alleen een stille hand (waar ik normaal mee rijd), want daar kan hij zich heerlijk op laten hangen i.p.v. dat hij echt in die nek en kaak nageeft... Aan het been houden en voldoende voorwaarts rijden is natuurlijk de eerste vereiste...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:58

Anna-Jelly schreef:
Ik heb er bij mijn pony ernorm veel moeite mee om hem een beetje op te richten.
Ik zal er bij zeggen dat als hij stilstaat hij op de voorhand staat en zn hals lekker laag houd tenzij het nodig is om hem op te heffen.
Met rijden heeft hij ook de neiging op mijn handen te gaan hangen om vervolgens over te gaan op de voorhand.

Ik heb het van de week als volgt aangepakt; als hij ging hangen heb ik hem los gelaten om hem op zn eigen benen te laten lopen. Na een paar voltes opgepakt en dan was het voor een hele tijd weg. Ik heb dan zelf trouwens niet het gevoel dat hij dan op de voorhand gaat lopen, hij loopt dan heel ontspannen.

Tijdens de trainingen loopt hij vrijwel altijd te diep, op wedstrijden loopt hij daarentegen op de goede plek, maarja daarmee is het thuis nog niet weg.

Tips om hem opgerichter te krijgen??


Jouw paard meer op de achterhand zetten. Oefenen in schijnovergangen, dus net doen alsof je naar de stap wilt, maar net voldoende been geven dat dat niet gebeurd. De achterhand moet meer geactiveerd worden, maar hij mag niet harder gaan. Dus in hetzelfde tempo blijven. Dan krijg je dat de achterbenen meer 'omhoog' komen, hij zet zijn achterhand dan meer onder de massa.
Schouderbinnenwaarts is daar ook een mooie oefening voor of zet op een volte een keertje de achterhand een paar passen naar binnen. Allemaal oefeningen waarbij de achterhand wat meer geactiveerd wordt. Als de achterhand zakt, zal er een gewichtsverplaatsing zijn van voor- naar achterhand, zodoende zal jouw paard zich dan ook meer oprichten.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:00

masja schreef:
Als je paard gaat hangen meteen de teugels los gooien, dan "valt"hij als het ware naar voren. Dat houdt ie niet lang vol. Zo hebben ze het bij Ionica ook afgeleerd die deed het nl. ook ongeveer zo. Niet helemaal het zelfde verhaal hoor. Maar als ze dan eenmaal doorhebben dat ze aan jouw handen geen steun meer kunnen vinden alleen ondersteuning kan je m weer rustig op pakken en rijden als je normaal ook wilt. Succes


Hee masja Met Ionica was het zo dat ze alleen maar op je hand liep en als je bv in of uit ging stappen dat ze dan ging stil staan of zwabberen maar ik heb Ionica nooit uit mn handen laten vallen ik heb haar alleen geleerd dat ze ook haar eigen benen heeft om op te staan

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 10:44

Bedankt voor de tips, ga eens het een en ander uitproberen Lachen
Schouderbinnenwaarts ben ik nog niet mee bezig.