Vraagje over kreupel lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Vraagje over kreupel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 13:16

gisteren reed ik een keer op shalan in plaats van Dundee. Normaal rijd fleur die met super losse teugel, en heeft dus in feite niks in haar handen. Dit omdat Shalan vrij snel gestrest aakt van iets in haar mond.

Ik kan hier absoluut niet tegen, ik moet iets in mijn handen hebben, maar zodra je de teugels bij shalan normaal pakt, schiet ze met het hoofd de lucht in en gaat ze ja lopen knikken met haar hoofd. Ik wilde eens proberen als ik mijn handen wat breder hield en voor een constante zachte druk zorgde, of ze dan misschien wel wat wilde zakken en ontspannen. Na 10 minuten had dit effect, en kwam ze met haar hoofdje naar beneden. Het was nog lang ziet zoals het hoorde, zo liep ze te diep, en ik denk nog net iets TE achter de teugel. Maar het idee was er, wat trouwens ook vorderde naarmate de buitenrit duurde. Ze liep gewoon heel erg rustig en ontspannen..

Nu heeft Shalan de afgelopen maanden regelmatig last gehad van kreupelheid. Maar sinds een paar weekjes was dit weer helemaal over. Halverwege de buitenrit begon ze toch weer wat kreupel te lopen. we konden er op dat moment weinig aan doen, omdat we midden in de bossen zaten, dus ben ik maar zoveel mogelijk in bermen etc gaan rijden.

Op een gegeven moment wilde ik haar wat lossere teugel geven, omdat ik vond dat ze zo goed liep als beloning. Meteen begon ze enorm te hinken. Ik schrok hier zo erg van, dat ik de teugels toch maar weer op heb gepakt. Meteen liep ze daardoor een stuk minder kreupel...


Nu vraag ik me dus af he. Kan het komen door het feit dat ik haar meer bij me heb gehouden tijdens het rijden, dat ze wat minder last leek te hebben van haar been? Dat ik haar ondersteunde of zo in het lopen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 14:50

als je ze zou ondersteunen met je teugels zou ze op je hand lopen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 14:58

ik bedoel ook niet echt ondersteunen, maar zou ze zeg maar minder belast zijn geweest doordat ik haar gevraagd heb wat verzamelder te lopen, in plaats van uit elkaar gevallen vooruit shokken

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:27

ik weet het eigenlijk niet maar: als je met losse teugel rijdt, moet ze wel op haar 4 benen lopen, en kan ze niet op haar vijfde been gaan lopen of op de voorhand komen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 15:28

5de been ????? Verward een paard heeft er toch maar 4?? of bedoel je mij met het 5de been?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:28

ha nee, vijfde been der bedoel ik mee: als ze op je hand gaan hangen. dan steunen ze op je hand, hangen ze aan het bit, snap je? datt bedoelen wij met vijfde been!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 17:54

ow dat, nee maar dat doet ze dus echt absoluut niet! normaal loopt ze zelfs bij andere (ik reed er voor het eerst op) zelfs wat achter de teugel. nu ging dat een stuk beter, maar ik had nog steeds vrij weinig aanleuning in mijn handen, erop leunen deed ze dus echt absoluut niet!

blijkbaar is het toch iets vreemds, want ik heb het nu al aan verschillende mensen gevraagd, en iedereen zegt juist dat het normaal is dat een paard als ze meer vrijheid krijgen juist minder kreupel gaan lopen. Ik vind het echt heel vreemd....