Hoe krijg ik mijn paard actiever??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:14

inderdaad heel veel tempowisselingen rijden. Korte stukken in hetzelfde tempo. Met tempowisseliingen bedoel ik niet allen overgangen van stap -draf-halthouden, maar ook in het tempo dus: draf-middendraf-verz draf, en uiteraard alles op de zit met een wakend been.
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik gelijk aan iemand die aan het rijden is en zijn paard niet goed voorwaarts kan houden en daardoor de hele tijd aan het aansporen is. Niet doen (als je dat al doet) probeer die benen stil te houden. 1 keer aansporen moet een voldoende voorwaartse reaktie geven. Zo niet, een flinke por waar hij wel op reageert of het zweepje er even bij. Heel consequent, binnen no time is hij goed aan het been. Hij meot immers reageren op de meest minieme hulpen. Op deze manier kun je hem goed leren op jouw hulpen te reageren. Denk erom dat je goed stil moet zijn met je benen.
Mocht het allemaal niet baten, dan kun je overwegen om naast jouw gewone voer een sportbrok erbij te geven. Dit kun je dan na het rijden (werken in wat voor vorm dan ook) erbij voeren. Het is ook gelijk een beloning voor het harde werk.
Veel succes!


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:46

Emeraldo, ik denk dat dat komt doordat zijn ruggebruik dan niet voldoende is.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:58

meer van achter naar voren rijden. Achter activeren, voor uitnodigen de hand te volgen. Veel overgangen rijden en streven naar ontspannen overgangen. Goed op de zit met een wakend been terug rijden, kleine ophoudinkjes. Zorg dat je zelf ook ontspannen op het paard zit. Zolang het paard zijn rug niet ontspant, ook niet gaan doorzitten. Dat zit voor jou vervelend, maar het gebonk is ook vervelend voor het paard. Blijf dan maar gewoon lichtrijden.
Veel, heel veel overgangen. Door dat veel te oefenen, moet je makkelijk kunnen gaan schakelen in de gangen.
Voorwaarts neerwaarts rijden. zo rijden dat je vanuit achter de impuls hebt en voor jouw hand wil volgen. Dus als jij hem voorwaarts neerwaarts wilt rijden, benen en kleine lichte bemoedigende ophoudinkjes om hem naar beneden uit te nodigen. Zo moet hij jouw hand volgen naar beneden. Laat hem lekker wat langer in de hals en lekker doordraven. Zo zal hij zijn rug ook ontspannen.

het is lastig zo uit te leggen achter de computer....

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:05

hardstikke goed, zo wordt de achterhand namelijk meer geactiveerd
Alles veel blijven afwisselen!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers