Tips, om afsteken van benen af te leren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Tips, om afsteken van benen af te leren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 22:39

Eerst een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien steek ik mijn benen heel erg af! En in de Galop is het nog VEEEEEEL erger! Nu weet ik dat het deels komt door dat ik met vrij korte beugels rijd. dit komt doordat ik altijd op Dundee rijd, en Dundee een springgericht zadel heeft. Waardoor het ABSOLUUT NIET!! fijn rijd met langere beugels, want dan zitten die gewoon niet meer op de juiste plek.

Maar dan nog, ik steek mijn benen zo erg af, dat het er gewoon uit ziet alsof ik op een stoel zit.. Frusty Misselijk Maar ik kan het niet helpen...

zonder zadel doe ik het ook!

Afbeelding

En op mijn verzorgponytjes, die wel fatsoenlijke zadels hebben, doe ik het volgens mij ook! En het ziet er dus echt niet uit... Ik probeer met alle macht mijn benen op de juiste plaats te brengen, maar het lukt me niet...

Als ik dat doe, ga ik voorover hangen, dat is ook niet goed. Of als ik ze op de goede plaats leg, ga ik met mijn benen klapperen.

Soms heb ik ook het idee dat ik vanuit mijn voeten lichtrijd, in plaats van uit mijn bovenbenen Verward

Heeft er iemand tips hoe ik mezelf aan kan leren mijn benen niet zo af te steken???

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:29

Knieën goed tegen je zadel aan houden (niet gaan klemmen).
Erop blijven letten, probeer iemand aan de kant te vragen het telkens tegen je te zeggen.
Je hakken goed uitduwen en je tenen dan voor jouw gevoel overdreven naar binnen draaien.

Als je vanuit je voeten lichtrijdt, ga eens zonder beugels lichtrijden, dan kan je niet op je voeten steunen (ook dan opletten dat je niet blijft klemmen)
(Je moet trouwens ook omhoog kijken en niet naar z'n oren, die vallen er heus niet af Tong uitsteken)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:35

Zonder zadel is het niet erg trouwens. Ik weet niet wat je eraan moet doen, veel op letten denk ik gewoon.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:20

Dat het eruit zit alsof je op een stoel ligt aan het feit dat je je rug kromt en naar beneden en naar binnen kijkt.

Oefen jezelf op rechtop zitten! Laat maar zien dat je een meisje bent Haha!
En niet in de maantop staren of proberen te kijken of je pony wel aan de teugel loopt, recht tussen de oren door naar voren kijken.
De beugels langer maken. Je trekt je been op. Ga een op je zadel zitten, doe je beugels uit en laat je benen hangen. Echt laten hangen dus! Als je dan je teen een beetje optrekt horen je beugels vanzelf om je teen te vallen Lachen

Ik denk dat als jij je benen ontspant, rechtop en borst vooruit gaat zitten dat je je benen niet meer afsteekt Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:25

En lichtrijden gaat altijd vanuit je voeten Knipoog
Als je vanuit je bovenbenen zou lichtrijden, dan zou je je knieën klemmen. En dat moet je dus niet doen. Lichtrijden zonder beugels is dan ook absoluut niet aan te raden. Omdat je dan je knieën gaat klemmen Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:35

heel origineel verzonnen Rom... Tong uitsteken

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 07:43

Bedankt voor de tips iedereen, meer tips zijn natuurlijk altijd welkom Haha!

Romkabouter schreef:
De beugels langer maken. Je trekt je been op. Ga een op je zadel zitten, doe je beugels uit en laat je benen hangen. Echt laten hangen dus! Als je dan je teen een beetje optrekt horen je beugels vanzelf om je teen te vallen Lachen


Zoals ik al uitlegde is dat bij dit zadel niet mogelijk. Het is ook een manege pony, dus zadel kan ik niet veranderen... Ik wil je graag uitnodigen het zadel zelf een keer te komen testen Haha! maar het is echt een pokke zadel... Ik kan het allemaal niet zo goed uitleggen, maar Antoinette wel, die heeft er ook opgezeten, en snapt mijn probleem...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:26

Je bedoelt dat de beugelriemen niet langer kunnen of iets dergelijks?
Dan kun je zelf even een paar anderen kopen en als je ermee gaat rijden doe je die aan het zadel Lachen

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:42

Ik denk dat ze bedoelt dat dan de verhouding met de kniewrongen niet meer kloppen.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:48

Ik zou als ik jou was toch je beugels langer maken ook al zit je dan niet meer met je knieen in de kniewrongen. Je kan dan wel beter op je kont gaan zitten en dan ga je waarschijnlijk rechter zitten en steek je je benen niet zo snel af.
groetjes marlon

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:21

Je beugels ( dus NIET je voeten dat is gevaarlijk) met een (stro ) touwtje vast maken aan je singel redelijk strak. Dan word je gedwongen je benen op de goede plek te houden. helpt echt heel goed! Als je het niet snapt, stuur maar even een PB dan maak ik een foto voor je om het wat duidelijker te maken

succes ermee

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:37

Idd ik heb ook op dat zadel gezeten. Wat een k*t-ding zeg!! Nou ben ik ook wel erg verwend.

Zo lang je op dit zadel zit zal je niet veel aan de houding kunnen veranderen denk ik.
De formaten kloppen gewoon niet Lachen

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:10

met a-cymetrische stijgbeugels houdt je ook vanzelf je tenen meer naar binne vooral als er ook nog eens een schuin rubber voetstukje in zit. Bij mij helpt dat. maarja dat lost niet zo heel veel op als je weer met andere beugels rijdt. Ik hield me tenen ook ver naar buiten gestoken maar na veel oefenen met hakken uitdrukken en voor je eigen gevoel je tenen overdreven naar binnen houden hielp bij mij wel. DUS veel oefenen!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:21

Dat zou ik een ander zadel gaan zoeken. Je leert hiermee een verkeerde houding aan die je later heel moeilijk weer kwijt raakt!
Of er mogelijkheden tot een ander zadel zijn weet ik niet, maar ik zou er erg mijn best voor doen!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 18:01

Ik kan geen adner zadel zoeken.. HEt is een manege pony, dus niet van mij! En nee ik ga niet voor een manege pony een zadel kopen Haha!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 18:16

Ik heb ook last van het probleem tenen naar buiten steken en had last van het luiestoel probleem.
Eerst de tenen. Ik heb last van x benen, komt door mijn hol voeten, en heb er nu speciale zooltjes voor. Dit loste echter het probleem niet op en toe heeft iemand waar ik onderweg mee stont te praten even mijn tenen heel erg naar binnen gedraait. Dit heeft een hele tijd geholpen, maar nu niet meer.
Nu de luiestoel. Ik moest van mijn instructrice mijn begels zo kort doen dat als ik dan nog mijn benen naar voren deet ik achter het zadel zat. Zo een aantal weken gereden en toen iedere dag een gaatje langer gedaan en nu rijdt ik gewoon goed. Met lekkere lange beugels. Heb wel een tijdje voor gek gereden, maar probleem is weg.
mandy

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:12

lailapri schreef:
Ik heb ook last van het probleem tenen naar buiten steken en had last van het luiestoel probleem.
Eerst de tenen. Ik heb last van x benen, komt door mijn hol voeten, en heb er nu speciale zooltjes voor. Dit loste echter het probleem niet op en toe heeft iemand waar ik onderweg mee stont te praten even mijn tenen heel erg naar binnen gedraait. Dit heeft een hele tijd geholpen, maar nu niet meer.
Nu de luiestoel. Ik moest van mijn instructrice mijn begels zo kort doen dat als ik dan nog mijn benen naar voren deet ik achter het zadel zat. Zo een aantal weken gereden en toen iedere dag een gaatje langer gedaan en nu rijdt ik gewoon goed. Met lekkere lange beugels. Heb wel een tijdje voor gek gereden, maar probleem is weg.
mandy

Ja je probleem is gelukkig weg maar met hele korte beugels rijden is wel slecht voor de rug van je paard. omdat je gewicht dan op de verkeerde plaats komt te zitten. namelijk helemaal achter in het zadel.
Ik weet niet of je dit lang gedaan hebt maar goed is het niet!!!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:22

Hallo,

ik heb erg last van uitstekende tenen, misschien heb ik wat tips voor je:
-Ik heb schuine beugelblokjes aangeschaft, ik weet niet of je ze erop kan doen als je op een manegepony rijd, misschien moet je dat eens vragen.
-Je kan de beugelriemen achter het zweetblad doen, ik heb dit niet, maar die tip heb ik wel eens gehoord.

En verder er natuurlijk gewoon goed op letten. Kijk in de spiegels of je goed rechtop zit. (schouders op gelijke hoogte, goed rechtop en schouders naar achteren.)

Veel succes!

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 20:36

Zoals ik beschreef een paar weken. Ik moest het juist doen omdat ik mijn benen naar voren deet en dus achterin ging zitten. Mijn pony is ietsjes ddorgezakt (25 jaar) en dat maakte het er dus niet beter op. Het is nu ruim een jaar geleden, ong. febr. mrt. vorrig jaar. Degene die mij les gaf, zij beter een paar weken verkeert rijden en daarna goed dan altijd fout.
mandy

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:30

Shiloh schreef:
Ik kan geen adner zadel zoeken.. HEt is een manege pony, dus niet van mij! En nee ik ga niet voor een manege pony een zadel kopen Haha!

Ik begreep dat het een manegepony was Lachen
Maar wat is er mis om daar een zadel voor te kopen? Dat kun je toch elke keer mee naar huis nemen? Misschien is het inderdaad duur, maar door op een zadel te gaan rijden waar je slecht van gaat zitten (het valt mij namelijk op dat je rug niet rechtop is en je beugels te kort) ontwikkel je een rijstijl die je slecht weer afleert. Ook als het zadel daarna goed is.
En een goed zadel kan tijden mee, past misschien zelfs ook wel op een andere pony en kun je later ook nog wel eens inruilen!

Maar goed, het is idd jouw eigen keus Lachen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 01:17

bedankt voor jullie tips allemaal! Maar nee romkabouter. Een zadel kopen voor een manege pony gaat me echt te ver!