Kan je paard ook te licht in de hand zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Kan je paard ook te licht in de hand zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 22:12

Ehm, sja dit is eigelijk wel weer een soortemet vreemde vraag *LOL*

Kan je paard ook te licht worden in de hand?
Isolda wordt na eerst flink losrijden steeds lichter. Ik denk eigelijk dat dat heel goed is, maar ik vraag me af of dat op een gegeven moment ook te licht kan worden.

Als ik overgangen gereden heb in draf en van stap/draf vrij vlot op elkaar krijg ik heel soms een boogje in mijn teugel. Komt ze dan achter de teugel?
Als ik dan weer vlotop weg rijd en meer been geef komt ze wel weer wat bij. Als ik wat meer vraag komt ze op dat moment ook wel wat dieper.

Ze blijft wel mijn hand volgen en eigelijk voelt het heel fijn. Ik schreef het al op VvdD, het voelt alsof ze sterker wordt en toch los blijft laten.
Maar soms ben ik bang dat ze misschien te veel los laat en dat dat misschien niet goed kan zijn.

Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen Knipoog *LOL*

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:23

praat er eens over met je instruktrice. Het je spiegels in de bak? Ik weet vanaf hier niet of je paard er achter kruipt. Zorg wel dat je lekker de neus eruit blijft/kunt rijden hoe diep ze ook loopt. En dat je zn neus eruit kunt blijven rijden (snap je?) dat ze niet in de krul blijft lopen als jij haar naar voren witl laten gaan..
Ik wil mijn paard er ook zo goed door hebben dat als ik mijn hand ontspan dat ze precies daar blijft lopen waar ze is.
Bij mij is het zo dat als ik de druk wat opvoer en m wat meer op achter ga zetten, dat ik dan weer wat meer in mn hand krijg.
Het goed klinkt goed hoor..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 22:28

Het nadeel is dat ik geen instruktrice heb. Die liggen niet voor het oprapen daar waar ik woon. Ik geloof dat de meeste instrukteurs niet van water houden Knipoog

Ik rijd dus voor me zelf. Stel geen hoge eisen. Rijd alleen B-proefjes.
Maar heb er wel erg veel aardigheid aan en het lijkt erop dat we vooruit gaan, zij het langzaam.
Vandaar dat ik soms een beetje met rare vragen kom *LOL*

In principe kan ik haar er weer uit rijden. Moet er wel wat meer been in stoppen. Als ik op dat moment meer druk zou geven, zou ze nog dieper gaan lopen. (wat dan eigelijk weer logisch is toch, meer druk = meer buiging Verward )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 22:55

Probeer met het rijden meer "naar het bit toe te rijden".

Hou het gevoel dat je haar zó aktiveert dat je drang naar voren opwekt. Deze drang uit zich in druk op het bit en deze druk zet je om in nagevelijkheid. Probeer hem ook iets ronder door de kaak te maken. NIet lager, let daar wel op. En zodra hij je hand opzoekt,sta dan toe (zet je hand wat naar voren), zodat je weer ruimte in de hals creeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 00:58

Weinig meer aan toe te voegen Lachen. Eén dingetje nog... Het is in wezen zo dat je paard wel een reactie moet geven op je been, ook in zijn hoofd hals houding (omdat de impuls van achteren naar voren loopt bijvoorbeeld). Pas als dat helemaal niet gebeurt, dan kun je gaan vermoeden dat je paard iets achter het bit kruipt, ze is dan namelijk ook al achter je been. Als ie aan je been is, dan kan ie eigenlijk niet achter het bit kruipen, vandaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 01:03

Ja een paard kan te licht worden, maar het is erg moeilijk om vanuit het paard te bepalen wanneer het paard achter de teugel kruipt (qua houding dan, je zult snel genoeg merken dat je niets in handen hebt)
Heb je niemand die kan kijken (je zei dat je geen instructie kunt krijgen, maar iemand die er een beetje verstand van heeft ziet als hij achter de loodlijn kruipt....)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:57

Maar er bestaat ook nog zoiets als een lichte aanleuning, hierbij zijn de teugels wel degelijk in een klein boogje. (kijk maar eens in de boeken van ernest van loon) Maar uiteraard is dan je paard nog wel aan het been etc.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:36

Als je het gevoel hebt dat je paard zijn kin intrekt ipv je hand zoekt dan kruipt hij achter de teugel.
Meestal gaat dat gelijk op met minder aan het been zijn. En volgens jouw berichten heb je dit. Ik denk daarom ook dat je paard inderdaad achter de teugel kruipt. Goed voorwaarts blijven rijden (wat niet hetzelfde is als sneller Knipoog ) en proberen het paard zoveel mogelijk je hand naar voren te laten volgen.

Achter de loodlijn hoeft namelijk helemaal niet achter de teugel kruipen te zijn. En je paard kan ook achter de teugel kruipen maar dan toch voor of op de loodlijn zijn Lachen
Het gaat er om of je voelt dat je paard om eigen initiatief zijn kin intrekt en je daardoor aanleuning verliest. Probeer maar eens te voelen of hij dat doet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 09:56

Als je paard heel licht aan je hand blijft is het niet erg. Dit kun je testen door je hand naar voren te doen en te kijken of je paard de hand dan volgt. Als je je paard op alle hoogtes kunt rijden die jij wilt, is het paard niet te licht in de mond, maar als ze maar op 1 stand kan, zit ze in een valse krul.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:10

[quote="Romkabouter"]

Achter de loodlijn hoeft namelijk helemaal niet achter de teugel kruipen te zijn. [quote]

Dit vind ik wel mooi gezegd, mijn paard moet af en toe ook eens lekker diep gereden worden maar ze is dan absuluut niet achter de teugel want ik kan de neus er zo weer uitrijden

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 11:36

Ik begrijp dus wel dat als Isolda mijn hand blijft volgen EN goed aan mijn been blijft, dan gaat het allemaal goed?

Dat is fijn, dan gaan we daar vrolijk verder op oefenen Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:18

Cassidy schreef:
Ja een paard kan te licht worden, maar het is erg moeilijk om vanuit het paard te bepalen wanneer het paard achter de teugel kruipt (qua houding dan, je zult snel genoeg merken dat je niets in handen hebt)
Heb je niemand die kan kijken (je zei dat je geen instructie kunt krijgen, maar iemand die er een beetje verstand van heeft ziet als hij achter de loodlijn kruipt....)


Achter de loodlijn is niet hetzelfde als achter het bit!
Een paard kan netjes op of voor de loodlijn zijn, maar toch achter het bit.
Andersom ook, tijdens de training wordt door veel mensen laag-diep-rond getraind, dus wel degelijk achter de loodlijn vaak, maar zeker niet achter het bit!

Als je teugel in een boogje komt te hangen heb je GEEN contact, en dat is niet goed. Je moet in principe ten alle tijde contact houden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:26

In principe kunnen je teugels gewoon in en boogje hangen zonder dat hij achter het bit kruipt,
wie was ook alweer diegene die zei dat het gewicht van de teugel genoeg aanleuning is, Lov kent hem vast, is zo'n oude meester.

Je paard hoort ook niet direct de hand te volgen wanneer je die naar voren brengt, er is in de Duitse proeven zelfs een oefening die zo heet; uberstreichen (?).

Als je paard achter de teugel is zal hij ook nooit goed aan het been zijn, probeer maar eens weg te rijden, kom je er snel genoeg achter. En inderdaad, diep ingesteld wil zeker niet zeggen dat hij achter de teugel is.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:46

Sjuimpje schreef:
In principe kunnen je teugels gewoon in en boogje hangen zonder dat hij achter het bit kruipt,
wie was ook alweer diegene die zei dat het gewicht van de teugel genoeg aanleuning is, Lov kent hem vast, is zo'n oude meester.


Wacht ff dan heb je het over een vergevorderd paard, die zo bevestigd is in zijn houding dat hij de houding vasthoudt waarop jij hem hebt ingesteld.

Ik denk dat dat een ander verhaal is dan bij beginnende ruiters, die dat gevoel nog niet hebben zoals die oude meester dat had, en waarbij de teugel onverhoopt in een boogje komt te hangen!

Deze twee 'soorten' van boogjes moeten we even niet door elkaar halen Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:49

Nee ok,
maar was even ter aanvulling aangezien je stelde dat een boogje in de teugels niet goed is en Desiree die stelde dat een paard gelijk je hand moet volgen.
Zover ik weet wordt het uberstreichen in Dld al gevraagd op M niveau?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:54

te licht worden kan zeker als ik naar sjaak kijk wordt hij vooral te licht als hij het erg moeilijk vindt. Door zijn nek op te krullen en te kort in de hals te worden probeert hij zichzelf te ontzien. Met als vervelende bijkomstigheid dat hij ook gelijk die tong naar buitensteekt. Weg aanleuning Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:11

Sjuimpje schreef:
In principe kunnen je teugels gewoon in en boogje hangen zonder dat hij achter het bit kruipt,
wie was ook alweer diegene die zei dat het gewicht van de teugel genoeg aanleuning is, Lov kent hem vast, is zo'n oude meester.


ahum, dan heb je het over Klimke die nu inmiddels dood is. Het is waar, iemand zoals hij kan een grand prix proef doen en de hoogste verzamelingen met een boogje in de teugels. MAar laten wij dat nu maar uit ons hoofd zetten, dat niveau en die rijkunst zullen wij nooit bereiken. Ik heb dit inderdaad ooit gelezen in een interview in Bit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:15

Maar het is wel wat ik nastreef en soms enkele seconden weet vast te houden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:30

Sjuimpje schreef:
Maar het is wel wat ik nastreef en soms enkele seconden weet vast te houden.

nee, dat zal ik toch nog niet van mezelf durven te beweren hoewel ik wel momenten heb gehad van "zo hoort het te voelen".

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 11:58

Joehoe jongens!

Moet Isolda nu wel of niet direct mijn hand volgens als ik haar ruimte geef?

Want jullie hadden vast al wel begrepen dat ik nog heeeeeeel ver verwijderd ben van het nivo van Sjuim, laat staan van dat van Dhr. Klimke Knipoog *LOL*

Nadat ik gisteren mijn foto's eens kritisch bekeken heb, denk ik dat dat boogje grotendeels de schuld is van mij zelf. Ik rijd namelijk eigelijk een beetje te lange teugel. Niet dat ik zonder contact rijd, maar ik heb mijn handen iets te ver richting mijn lijf.

Als ik dan mijn handen iets verder naar voren doe (waar ze horen), dan komt er al gauw een boogje in natuurlijk.

Paardrijden is zo makkelijk nog niet Haha!
Misschien is het voor mij een idee om twee tapejes op mijn teugel te plakken, zodat ik makkelijker in de gaten heb wanneer mijn teugel langzaam begint te verlengen.

(voor nieuwsgierigen: [ITP] Isolda doet goed haar best )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:08

jantina schreef:
Joehoe jongens!

Moet Isolda nu wel of niet direct mijn hand volgens als ik haar ruimte geef?
)

JAHAA! Als ze dat niet doet, dan is ze maar te rijden in een houding en dat duidt erop dat ze niet los is en door haar lijf beweegt. en wees niet bang, het niveau van Klimke zal ik ook nooit kunnen evenaren, dus dat van Sjuimpje ook niet. Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 12:24

Dank je! Dat had ik al gedacht, maar het ging me even boven de pet Bloos *LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:49

Om nog even op dat losse teugeltje terug te komen:
Het doel van de dressuur is (FEI richtlijn!), dat je paard constant een lichte soepele aanleuning heeft, inderdaad kan daarbij het gewicht van de teugels voldoende zijn, maar dat is iets anders als het losgooien van je verbinding om even te controleren of je paard in dezelfde houding blijft lopen.
Zou je een proef rijden met boogjes in de teugels, dan scoor je zwaar onvoldoende. Het paard heeft op dat moment wel zelfhouding, maar geen aanleuning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:30

Met een extreem lichte teugel kun je nog wel aanleuning hebben, het gaat er om of je de mond van het paard nog voelt in je hand. Het uberstreichen is bedoeld om te controleren of het paard zelfhouding heeft, oftewel zelf zijn hals draagt zoals het moet. In beiden gevallen moet er iets gebeuren als je met been in komt en zo weet je ook weer of er wel of geen aanleuning is.

Jantina, het is misschien inderdaad iets waar je nu nog niet bij stil moet staan, want Isolda moet jouw hand gewoon volgen zonder dat ze de aanleuning zwaarder maakt ineens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 23:38

Sjuimpje schreef:
Maar het is wel wat ik nastreef en soms enkele seconden weet vast te houden.


Dat streeft iedereen na Sjuim, maar de gewone ruiter ( tot en met Z) heeft dat niet voorelkaar.

En ik vind het ietwat te, dat je je zelf vergelijkt met een Klimke........dat noem ik wel een beetje lef hebben, maar ook een beetje dom, want het zegt iets over je zelfbeeld!