Welk bit is het beste voor Chica?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Welk bit is het beste voor Chica?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 10:01

Ik reed Chica met een simpel gebroken watertrensje. Hier ging ze alleen heel erg op hangen (vooral in de galop) en ze pakte het bit ook vast.
Ik probeerde dat hangen te voorkomen door veel te drijven en mijn handen zo ontspannen mogelijk te houden, maar ze bleef het doen!

Een paar weken terug is ze me buiten er vandoor gegaan. Ze was de hele tijd al aan het etteren en ineens draaide ze om, om vervolgens in volle galop naar huis toe te sjeezen. Het ging goed, totdat we asfalt tegen kwamen. Hierop zijn we echt vreselijk hard onderuit gegaan en ik zat helemaal onder de schaafwonden en blauwe plekken. Ik viel keihard op mijn hoofd, maar gelukkig had ik mijn cap op...

Daarna heb ik 2 keer met stang (iets gebogen) gereden. Chica staat voor de kar en dat bit heb ik gebruikt (incl. kinketting). Natuurlijk gebruikte ik hem heel licht, maar ik was gewoon heel angstig geworden. Ik heb het bit 1x gebruikt toen ik naar buiten ging en 1x in de bak.
Ze reageerde er heel fijn op. Ze schuimde en ze hing ook niet meer. Maar natuurlijk wil ik niet eeuwig met zo'n stang rijden en ik ben veels te bang dat ik hem te hard gebruik, dus heb ik het andere bit er weer ingehangen. Maar hier reageerde ze weer op net als altijd. Hangen, enz.

Nu heb ik (ik doe trouwens alles in overleg met de eigenaar, dit was ook zijn idee) gisteren de stang er weer ingedaan. Deze keer zonder kinketting en op de bovenste schaar. En ik heb heerlijk gereden! Geen hangen, geen getrek. Ze loopt nu echt op haar eigen benen, i.p.v. op mijn handen. Hierdoor zat ik ook veel beter. Chica schuimde lekker en knabbelde zachtjes op het bit. Ik had niet echt het idee dat de stang scherper inwerkte dan de gebroken trens, eerder anders, fijner.

Nu denken wij (eigenaar + ik) dat Chica een hekel heeft aan al dat beweeg en geprik van de gebroken trens. Die stang ligt veel rustiger in haar mond.

Is het misschien een idee om haar met ongebroken trens te rijden? Deze ligt veel stiller in haar mond en ik heb echt het idee dat ze dat veel fijner vindt. Maar zijn die dan ook ietsje gebogen?
Of hebben jullie misschien een ander idee voor een geschikt bit voor Chica?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:08

Bij een dubbelgebroken bit heb je het geprik ook niet.

Maar zover ik weet gaat een paard wat dat prikken eng vind juist niet in het bit hangen, maar laat het juist te los en neemt juist geen aanleuning op het bit.

Verder is een gewoon ongebroken trens, dus zonder scharen en kinketting ook niet hard in de mond.
Maar een ongebroken trens staat er eigenlijk juist om bekend dat ze eerder willen gaan hangen.

En of zo'n bit helpt tegen er van tussen vliegen betwijfel ik ten zeerste.

Hangen op het bit betekend toch dat hij te veel op de voorhand loopt, en dat is dan toch weer een rijtechnisch probleem, waarbij een ander bit dat probleem alleen maar verdoezeld, maar niet oplost

Succes Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:28

Een pony gaat niet zomaar hangen, dan heb je hem id niet goed van achter er bij lopen, of je houdt zelf teveel vast.
Maar een dubbelgebroken bitje proberen kan geen kwaad, ga alleen niet zoeken in de stangen, bitten met rolletjes atc.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 12:04

Het komt waarschijnlijk ook doordat ik mezelf te veel vasthou (mijn handen), maar dat doe ik dus niet bij een stang. Dan hangt ze namelijk niet en ik heb zelf ook het gevoel dat ik mijn handen veel stiller hou.
Kan het daar dan niet aan liggen?

Een dubbelgebroken bitje wil ik ook gaan proberen. Ze zijn alleen prijzig, dus misschien moet ik eerst iemand vinden waarvan ik er 1 kan lenen.

Kan het kwaad als ik met een ongebroken bit rij? Want daar hangt ze juist niet op en ze neemt het bit goed aan!
Ik ben erg veel aan het zorgen dat ze niet op de voorhand loopt. Maar dat kan toch ook komen doordat ik van voor te veel vasthou, terwijl ik dat met een stang niet doe? Ik maak wel zoveel mogelijk overgangen, ik doe cavalleti en ik wil haar ook meer met het longeren trainen.

Bedankt voor jullie reacties Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 12:28

Mijn oude ponytje was vroeger heel erg drammerig, daar heb ik toen een vrij dik stangetje (niet zo scherp dus) voor gekocht en dat had een appelsmaaktje, was echt ideaal. Mijn pony liep ook voor een kar. Dat stangetje was van dat hele zachte spul, er hing dus geen koper of iets in haar mond.

Een dubbelgebroken bitje kun je ook proberen maar dit is vaak zachter. Kijk goed naar het tussenstukje, als het plat is, is het juist heel scherp in de mond. het moet een beetje een ovaalvormig tussenstukje zijn.

En denk goed aan je handen, blijf lief met je hand , niet vast zetten ofzo.
Succes ermee