"over stappen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 20:55

Ik las net het stukje van Orri, over rug en achterhand gebruik. Daar las ik het stukje dat die kerel zei dat Orri goed zijn achterhand gebruikte en overstapte.
Wat zegt het over een paard als het met het achterbeen ruim over de afdruk van de voorhoef stapt?
Heeft ie dan gewoon goede ruime gangen, of brengt ie zijn benen verder onder zich en dus mede zijn achterhand? Of is dit weer een domme vraag en is dat van paard tot paard verschillend, wat mij ook wel weer logisch voorkomt....

(als jullie zat worden van die rare vragen van mij.... Dan zegt U het maar!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 21:00

ten eerste: een vraag is nooit dommer dan het mogelijke antwoord Haha!

om ruim over te stappen moet een paard heel losjes kunnen bewegen in de rug. Als hij zich strak houdt in de lendenpartij kan hij zijn achterbeen veel minder ver zetten dan wanneer hij zich helemaal los laat. Daar is het de beste graadmeter voor.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 21:10

precies zoals zep zegt je hebt paarden die dat van nature doen en paarden die dat niet doen van nature.
daardoor moet je dus eerst die achterhand eronder gaan rijden

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 21:28

hihihi, Isolda heeft dat dan van nature! Haha!
Op het strand probeer ik wel eens hoe ver ik haar achterhoef over de voorafdruk kan krijgen. En dan rijd ik terug om te kijken.
Is leuk om te zien, want ze kan dus echt een heel eind. Ik denk wel tegen de 35/ 40 cm aan. (Had net even de cm erbij om te gokken hoever het zou zijn)

Vind ik best wel veel. Weet niet of het veel is eigelijk.
Het voelt wel heel gek alsof ik heen en weer geshaked wordt. Haha!
Ze kan haar benen het verst onderbrengen als ik haar languit laat lopen, ze loop tdan met haar neus en hals horizontaal en stapt dan heeeeel hard.
Dat laaste is dan natuurlijk weer niet de bedoeling, of wel? *LOL*

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:01

35/40 cm!!!!! Kusje Das veel! tikt ze haar voorbenen dan niet aan?? Spot stapt ook van nature ruim over, maar dat betekent niet meteen dat ze haar achterhand altijd goed gebruikt Schijnheilig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 22:08

Isolda heeft haar benen nog NOOIT aangetikt!
Behalve dan die ene keer toen ze niet goed beslagen was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 23:14

Idd, ruim stappen zit hem niet alleen in het achterbeen, maar ook in het voorbeen. Het voorbeen moet snel weg kunnen ahw. Met goed beslaan kun je daar heel veel aan doen trouwens.
Paarden die een beetje "boven hun tempo" worden gereden tikken zichzelf ook vaak bij, je stopt er dan meer impuls in dan hij kan verwerken ahw, een beetje alsof je van de heuvel afrent. Het voorbeen kan dan niet snel genoeg plaats maken voor het achterbeen.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 23:23

jino stapt ook best ver over terwijl ze dus juist heel erg op de voorhand loopt!
en ook vooral als ik haar eerste paar rondjes aan lange teugel laat stappen/draven dan is ze heel vlot en stapt ze ver over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 23:26

over stappen zegt dan ook niet altijd zoveel over de verzamelingsgraad

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 23:28

nee dat blijkt dus maar weer..
jien laat gewoon dr voorbeen enorm lang staan Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 11:50

Jonge nog vrij slappe paarden kunnen enorm overstappen, zonder dat dit echt wat zegt.

Een paard wat lang is in de rug kan moeilijker overstappen dan een korter tiepje. Je moet je daar dus niet blind op staren.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 22:52

Je hebt ook paarden en pony's die voor helemaal niet wegkomen. Dan stappen ze wel een stuk over, maar alleen omdat ze voor zo'n klein pasje maken.

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:21

De fries waar ik af en toe wel op rijd (mathilda) stapt ook ruim over het afdruk van de voorhoef, ze beweegt haar rug ook heel soepel, maar ze is niet gewent dat er op haar word doorgezit (???) en zodra ik dat een stukje ga doen spant ze haar rug en gaat ze voor mijn gevoel dribbelen. Want de vorige berijdster ging ALTIJD, maar dan ook ALTIJD doorzitten voordat ze ging galoperen (ik dwaal af), dus wat doet mathilda, die probeert aan te galoperen zodra ik ga doorzitten, nu doe ik telkens kleine stukjes (volte) om het haar te laten wennen en voor het galoperen NIET doorzitten.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 14:21

Je kunt dat overstappen ook 'erin' rijden. Ik heb mijn haflinger 3 jaar geleden gekocht, ze stapte toen nog niet eens IN haar voorhoef. Nu stapt ze ruim over door het vele trainen en het bespierder worden van dr achterhand.