Naar binnen vallen en panisch worden tijdens de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 12:11

Ik heb Sjakila eindelijk weer zover dat ze in de stap en draf perfect loopt, maar wanneer ik wil galloperen, begint ze heel onregelmatig te galloperen en valt ze enorm naar binnen. Met mijn zit probeer ik dit te verhelpen, maar het helpt weinig tot niets. Mijn benen aanleggen gaat niet, omdat ze dan helemaal gek wordt en met vier benen de lucht in gaat. Wie heeft misschien wat tips?

_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-08-09 13:49 ]</font>

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 14:21

Ik heb twee tips:
1) met rijden veel voltes in draf rijden dan bijv. de volte bij de A nemen en daar op blijven rijden. Dan aangalopperen en proberen 1 volte in galop te maken. Probeer haar veel te ondersteunen door goed rechtop te blijven zitten. Je teugels goed in contact te houden en je been er goed bijhouden. Dit probleem komt uit het gebrek aan evenwichtin de galop en niet genoeg kunnen dragen op het binnenachterbeen. Dat zijn 2 oorzaken die je kunt oplossen door je paard sterker te maken van achteren. Dus veel in draf werken en toch steeds kleine stukjes galopperen.
2) veel aan de longeerlijn galopperen. Met een slofje of -nog beter, maar ook duurder- een passoatuig. Daar wordt ze ook sterker van en zal in onder de man ook beter gaan.
Succes groetjes wendy Pling

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 14:28

Bedankt voor je advies Wendy alleen had ik dit zelf ook al uitgevonden. Wat punt 1 betreft, ik werk erg veel met haar in stap, draf en diverse overgangen. Ook wijken, voltes, travers, keertwendingen enz. gaan echt allemaal uitmuntend goed. Te weinig kracht in de achterhand is absoluut niet het geval.. ze heeft juist enorm veel kracht in haar achterhand. Been aanleggen gaat niet zoals jij dat bedoelt, want dan schiet ze met vier benen de lucht in en gaan we rodeo rijden.
Wat punt 2 betreft, ik longeer haar 4 keer per week, zet haar altijd bij aan touwtjes en dan is alles goed. Ze valt dan ook absoluut niet naar binnen. Dit is alleen het geval wanneer er iemand op zit in galop.
En echt actief je benen gebruiken, werkt echt niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 14:50

Jouw paard heeft nog enorm gebrek aan balans. De beste plek om te oefenen is rechtvooruit in het tempo dat het paard makkelijk aan kan (dus vergeet die arbeidsgalop maar even). Dus in de bossen. Wat zou helpen is het paard wat nageeflijker te krijgen en vooral eerst eens leren om het binnenbeen te lopen, dus er niet tegen in te vallen. Dus respect bijbrengen voor het binnenbeen. Maar het ontbreekt hem nog aan kracht en ik denk dat het in de bossen het makkelijkste en dus prettigste is om te oefenen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-01 14:58

En weer een reactie vanaf mijn zijde... nageeflijker krijgen dan ze nu al loopt bestaat niet... dat is totaal ook geen enkel probleem, ze loopt de sterren van de hemel. In de bossen gaan rijden is niet mogelijk met deze pony, omdat deze niet verkeersmak is te krijgen. Wat dat binnenbeen betreft, dit is dus alleen in de galop als er iemand op zit. In stap en draf is alles prima. Ook aan de longe loopt ze alle gangen prima. Ik zet haar dan ook bij met touwtjes en vraag dan ook stelling.. niets aan de hand.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 15:57

En wat als iemand haar longeert met touwtjes en dat jij erop gaat met evt. een beugelriem om haar hals als extra steuntje dat je kan blijven zitten als ze gek doet. Dus geen teugels in je handen. Daar aan laten wennen, dan eens een keer gaan drijven als je galoppeert en dat zo steeds verder uitwerken... misschien dat ze dan zo over haar angst heen komt. Want dat moet het dan zijn, als ze balans en alles heeft. Ze vind iets niet leuk aan die galop ander doet ze zo niet...veel succes en als het niet helpt gewoon weer zeggen, misschien hebben we dan nog wel een andere oplossing...succes Pling

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 15:59

Ik denk dat je het beste hele kleine stukjes kunt galopperen. Oefen veel in draf en middendraf, schakel in de overgangen en ga af en toe vanuit de arbeidsdraf in de galop, enkele galopspassen en weer terug naar de draf. Waarschijnlijk ziet ze het galopperen als even lekker kunnen racen. Zorg er daarom voor dat je het bij hele kleine stukjes houdt. Als dat goed gaat, kun je de stukjes iets langer maken.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 18:58

Je schrijft dat ze erg sterk is in haar achterhand. Waarschijnlijk zit daar het probleem. Ze duwt achteraan zo sterk dat ze die kracht zelf niet in evenwicht kan houden en zich moet recht houden door onregelmatig te worden en naar binnen te vallen. Doet ze het op beide kanten ?
Wat je zou kunnen doen is het volgende. Bij het aanspringen er goed opletten dat je de achterhand eronder houdt. Dus goed achteruit zitten en van achteren naar voren laten "omhoogspringen". Eens in de galop niet gaan kijken of je op het juiste been zit (verstoort balans van de pony) en zelfs niet eens een klopje op de hals geven om haar eventueel te belonen (zelfs dat verstoort de balans, ik beloon dan met de stem). Ik zou op een cirkel galoperen en in eerste instantie proberen de achterhand onder controle te houden en de galop regelmatig. Waarschijnlijk valt ze niet meer naar binnen eens de galop regelmatiger is. Eventueel voorzichtigjes helpen door af en toe iets sterker te duwen op je buitenstijgbeugel. Je niks aantrekken van hoofd of halshouding, op het moment dat je de achterhand onder controle hebt en de pony voelt hehe ik kan het wel, komt ze vanzelf weer aan de teugel. Vooral veel voelen met zit en been en proberen de galop daarmee te ondersteunen zonder de beweging te verstoren door te veel zithulpen.

Veel succes

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 19:33

Is dat allebei de kanten of maar een kant?

Want paarden vinden de ene kant nou eenmaal makkelijker dan de andere.
Je zou je zweep tegen zijn hals aan kunnen leggen, maar als het niet helpt, moet je het maar aan je instructeur vragen. of aan een instructeur

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 22:47

Klinkt toch echt als een evenwichtsprobleem.
Als ze in draf super in balans loopt, hoeft dat in galop nog niet het geval te zijn....
laat er eens een instructeur naar kijken, dit is écht te moeilijk vanachter de pc!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-01 23:30

klopt.
Overigens, rodeo na been aanleggen hoort ook niet hè? flitsend, ok... Mijn paard had dát aanvankelijk ook (niet het galopprobleem) en die heeft echt moeten leren wat minder heftig op het been te reageren. Wees er zelf heel bedacht op dat je het been rustig tegen je paard aanlegt en na de reactie va je paard er rustig weer een beetje vanaf halt. Mar dus niet in 1 keer "tsjak" zegmaar.

Sjakila

Berichten: 266
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 03:49

Ik weet dat dit een verschrikkelijk oud topic is, maar het stukje van Sjakila en niet het bos in kunnen zette me er toch toe om deze foto van een aantal jaar terug te plaatsen:

Afbeelding
(Hopelijk werkt dit zo, ik heb Bokt al erg lang niet meer gebruikt)