In hoeverre is de takt en impuls te verbeteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

In hoeverre is de takt en impuls te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 20:32

Regelmatig heb ik als commentaar op mijn protocol dat mijn paard impuls of takt verliest tijdens oefenening (bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts). Paard is verder wel nageeflijk, maar toch net niet actief genoeg
In hoeverre kun je zo iets verbeteren? Een paard zal tzt toch tegen zijn lichaamlijke beperkingen aanlopen lijkt mij...

Iemand ideeen hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:19

Jouw paard zal waarschijnlijk impels en takt verliezen omdat het niet sterk genoeg is van achteren. Door je paard sterker te maken zal deze absoluut verbeteren.
Maar als je denkt dat je paard aan het maximum van zijn capaciteiten zit dan houdt alles natuurlijk op en hoef je geen verbetering meer te verwachten.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 10:08

je kan het verbeteren door veel voorwaarts te rijden en idd zoals jippie zegt de achterhand te versterken. dit tijdens het rijden door bijv. net wat extra verzameling te vragen en hem goed op de kont te zetten. bij het uitstrekken. enz. maar je kan de achterhand ook versterken met behulp van de pessoa.

veel succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 11:53

Naz, het is inderdaad de bedoeling dat je paard de oefeningen in dezelfde takt en hetzelfde ritme loopt als dat hij gewoon rechtuit doet. Door hem sterker te maken en te gymnasticeren werk je daar naar toe. Tegelijkertijd heb je een oefening als schouderbinnenwaarts weer nodig om hem sterker en soepeler te maken, daardoor kun je die niet achterwege laten, maar dus bewust toepassen. Hoe dat precies in de praktijk werkt hangt van allerlei dingen af en daar kan je instructeur weer bij helpen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 14:48

misschien kun je met losrijden iets minder van hem verlangen. alleen het hoognodige en dan stappen tot je de ring in kan? voor de rest ben ik het eens dat je paard het moet kunnen verwerken zowel lichamelijk als geestelijk. een sterke achterhand is heel belangrijk maar als hij inderdaad aan het eind van zijn kunnen is, houd het op ben ik bang.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:46

natuurlijke aanleg gaat wel meespelen. Een paard dat altijd telgangt in stap is tot een redelijke stap te ttrainen, maar het zal nooit een topper worden. takt en impuls verliezen komt inderdaad vaak doordat de achterhand niet sterk genoeg is, maar ook natuurlijke aanleg en lenigheid spelen mee. Als het paard van nature snel de regelmaat verliest, dan zal dat altijd zo blijven. Trainen van de juiste spieren kan eht sterk verbeteren. Ik zeg het altijd zo: niet elk mens is een balletdanser, zo is ook niet elk paard dat.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:05

Hoe is z'n takt en impuls in de ring in vergelijking tot het dagelijkse oefenen "thuis"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:35

Eh, ga je met mij mee naar Odilia???
Die heeft óóóóóveral een antwoord op!!! Haha!
Serieus, ik denk dat je aan het werk moet met een goede instructeur. Voor zover ik het kan zien, loopt jouw paard idd braaf zijn eh sorry haar Bloos proefjes, maar mist net effies dat tikkie extra.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:01

oefenen oefenen oefenen.
Hoe oud is je paard?
Je paard moet inderdaad sterker worden achter, dit kost tijd. Veel overgangen rijden, naar voren en terug. laat m van achter vertrekken en op achter terug komen. Ik zelf vind het heel fijn om in de galop te rijden; richting een werkpirouette zet je m meer op zn kont en ook weer veel overgangen, en een keer je paard helemaal terug verzamelen zodat ie bijna op zn plek galoppeerd zorg dat ie lekker door blijft springen. hier worden ze heel sterk van maar zoals ik al zei het kost echt veel tijd.
veel succes

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:14

Paard is 13, maar vaak er tussenuit geweest door kreupelheid of wat anders.
Het nadeel is dat mijn paard best wel horizontaal gebouwd is en sowieso al wat moeite heeft met de oprichting. Actiever rijden lukt op zich wel, alleen wordt ze dan van voren weer snel sterk... Paardrijden is niet zo makkelijk Haha!

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:36

Tijdens de training kun je een schouderbinnenwaarts inzetten en vanuit deze sb rechtstellen en in middendraf van hand veranderen. Daarna op de andere hand.
Ook tempowisselingen in de sb kunnen helpen. Sb in verzamelde draf, na en paar passen sb in middendraf en dan weer een stukje in verzamelde draf.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:56

Misschien gebeurt het bij oefeningen die je nog niet helemaal goed beheerst? Het is dan niet alleen dat je paard tact of impuls verliest, maar verlies je het zelf ook, doordat je bv zo bezig bent met het rijden van de oefening dat het je niet lukt ook nog tegelijkertijd je paard 'gewoon' door te laten lopen. Veel oefenen dus!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:19

Zelf heb ik hier ook last van, ik vind het ook echt heel vervelend, want dan zit hij ook niet lekker meer door.
Mij is aangeraden tijdens het oefenen iets boven zijn tempo te gaan rijden. Want bij het oefenen loopt hij goed, maar alleen in de ring loopt hij slomer.... Je kan het in ieder geval proberen, gewoon iets boven zijn tempo....
Succes...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:36

Nienke, je zou inderdaad weer eens serieus kunnen gaan lessen bij een goede! instructeur. Het voordeel bij Odilia is natuurlijk de binnenbak! Dan kun je serieus rijden. Als je iemand naar stal laat komen, ben je afhankelijk van de bak... (en dan rijd je door de week gewoon ook nog een keer bij ons in de bak *LOL* 's winters) Zonder les sluipen er toch al snel dingen in, die iemand anders wel ziet en je ermee kan helpen...
Op welk niveau je ook rijd! (vertelde Jessica laatst nog Knipoog )