Recht op je paard zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Recht op je paard zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 13:14

Als ik op mijn paard zit dan trek ik constant mijn rechterheup in en zit ik dus scheef. Ik krijg het niet voor elkaar om recht te zitten. Maar wil dit erg graag. Wel is mijn rechterbeen 1 1/2 cm korter ivm een ongeluk. Nog tips om recht te kunnen zitten?

Groetjes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 13:20

zitlessen..

Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 14:24

Okkie, Bedankt voor je reactie. Al geprobeerd aan de longe zonder beugels dan gaat het wel beter maar met rijden gaat het toch weer elke x mis. Nog andere tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:37

Vlinder, zitlessen zijn een goed idee. Probeer ook het gevoel van de zitlessen mee te nemen als je zelf rijdt, steeds er aan blijven werken dus. Verder zou ik wat geduldig zijn, het gaat soms niet zo 123 en duurt het even voordat je resultaat krijgt van je werk. Wel doorzetten hoor en mee bezig blijven Lachen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:16

ja, zitlessen..
en proberen jouw rechterbeen lang te maken. Goed die hak uitdrukken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:28

paardrijden is naar mijn mening bijna helemaal gebaseerd op gevoel. het gevoel voor een onafhankelijke zit moet je ontwikkelen. zitlessen kunnen hier echt heel goed bij helpen. maar het gevoel moet er uiteindelijk toch ingroeien. zoals lovely al zei. heb geduld!

succes

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:47

vaker zonder zadel rijden, daar krijg je een goed evenwicht van, en zal dus je dus rechter zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:57

rijden zonder beugels?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:28

Ik heb hetzelfde probleem,
ik zat altijd super recht maar door een ongeluk is nu mijn linkerbeen korter.
Heel vervelend want ik zit nu regelmatig scheef.
Ik heb nog een tijdje de linkerstijgbeugelriem korter gemaakt, maar daar kreeg ik natuurlijk commentaar op.
Ik rijd nu heel regelmatig zonder beugels, als ik thuis rijd eigenlijk altijd de eerste 10 minuten eventjes zodat ik het gevoel weer heb.
Verder moet ik er gewoon aan wennen dat mijn rechterbeen in de knie en enkel een fractie meer moet buigen, maar tot nog toe vind ik het nog een ontzettend storend gevoel Boos!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 13:19

Tsja, ik zou toch de beugellengte aanpassen. Ik heb van mezelf een beenlengte verschil en heb precies een gaatje verschil tussen mijn beugels.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:03

ik zou iedere dag er ongeveer een 15 min voor uit trekken om zonder beugels oefeningen te doen, dit kun je het beste opbouwen dat voorkomt ernstige spierpijn. gewoon wat stappen draven en galoperen en je vooral proberen lang te maken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:21

Sjuimpje schreef:
Ik heb hetzelfde probleem,
ik zat altijd super recht maar door een ongeluk is nu mijn linkerbeen korter.
Heel vervelend want ik zit nu regelmatig scheef.
Ik heb nog een tijdje de linkerstijgbeugelriem korter gemaakt, maar daar kreeg ik natuurlijk commentaar op.
Ik rijd nu heel regelmatig zonder beugels, als ik thuis rijd eigenlijk altijd de eerste 10 minuten eventjes zodat ik het gevoel weer heb.
Verder moet ik er gewoon aan wennen dat mijn rechterbeen in de knie en enkel een fractie meer moet buigen, maar tot nog toe vind ik het nog een ontzettend storend gevoel Boos!


Ik zou ze lekker laten kletsen en je beugelriem korter maken. Als ze voor jou niet gelijk zitten, kun je toch nooit recht zitten.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:44

Ik heb dit probleem dus ook, mijn linkerbeen is langer, waardoor die beugel dus een half gaatje korter zit voor mijn gevoel.daardoor knik ik meer in rechts, dus gaat mijn rechterheup zwaarder 'doorwegen' en is mijn rechterschouder ook lager.
Ik voel dit echt niet goed, maar ik probeer wel, in stap doe ik regelmatig mijn ogen dicht, en duw voor mijn gevoel mijn linkerschouder meer omlaag.En dan voel ik nog eens, en probeer te voelen of dit nu recht is, verschrikkelijk moeilijk, maar ik doe mijn best.
Ik probeer het ook altijd zo veel mogelijk te laten zeggen, mensen aan de kant die er niets vanaf weten ofzo. Ook met bv rijfoto's(tot nu toe heb ik alleen springfoto's, maar ook daar zie ik het op.
Eens een keer je rijden laten filmen kan ook helpen, dan zie je hoe je zelf zit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 19:46

marloezzke schreef:
ik zou iedere dag er ongeveer een 15 min voor uit trekken om zonder beugels oefeningen te doen, dit kun je het beste opbouwen dat voorkomt ernstige spierpijn. gewoon wat stappen draven en galoperen en je vooral proberen lang te maken.


doe ik ook, ik zit ook scheef, daardoor mijn paard ook. Dus ik moet elke dag rijden zonder beugels................

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:13

Ik heb ook scheef gezeten. En kreeg ook commentaar als ik mijn beugels ongelijk had. Dus deed ik ze gelijk, waardoor ik dus weer scheef ging zitten. Nu heb ik gewoon 1 gaatje verschil. Zo zijn de beugels voor mij gelijk en zit ik ook recht. Ik heb tot nu toe geen commentaar meer gehad, maar ik heb ook geen wedstrijded meer gereden. Dus ik heb geen idee hoe een jury erop reageert. Misschien moet je dit toch eens proberen??

ginnn
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:20

Je paard kan er op den duur ook last van krijgen doordat hij zich aan één kant sterker ontwikkeld. En als je ene been korter is dan de ander en dat dus de oorzaak is dat je scheeft zit zou ik je beugelriem dus maar snel verstellen anders hou je er ook een scheef paard aan over! Ik zou ook een paar keer in de week zonder zadel gaan rijden hierdoor ontwikkel je je zit echt goed... en het is ook nog eens veel leuker omdat je meer contact hebt met je paard!!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:25

mijn rechterbeen is iets korter dan mijn linkerbeen. er zit een gaatje verschil tussen. ik doe dus gewoon de rechterbeugel een gaatje korter dan de linker. niemand die er iets van merkt

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:52

heb ik ook gehad. vragen of je instructeur er constant op hamert dat je weer eens scheef zit. ik ben er helemaal van verlost en ook je moet een bij een spiegel passeren en jezelf zien scheef zitten, schrik je je echt gek van en let je er voortaan altijd op. heb ik zelf ook meegemaakt. verder overdreven je schouder van de ingeknikte kant omhoog doen.