niet nageeflijk....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

niet nageeflijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 22:15

heej!!

ik rij elke woensdags op een halfinger, al een tijdje, en nu hij wel redelijk voor mijn been is wil ik hem ook wel proberen wat nageeflijker te maken... alleen hij pakt iedere keer het bit vast.
als ik stelling vraag pakt hij het bit ook vast....

het zal ook vast wel aan mij liggen... of aan het paard ik weet het niet, maar heeft iemand tips om hem wat losser te krijgen? dat hij in ieder geval niet iedere keer weer zijn bit vast pakt en misschien wat lager komt.... alvast bedankt!! Lachen

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:22

veel wendingen rijden, voltes enzo en met stelling bezig gaan zowel naar binnen als naar buiten. veel overgangen rijden, en ook toestaan om naar beneden te gaan, dus vragen ontspannen enz. vooral op een kleine volte kun je hier goed mee bezig zijn, niet te lang doorvragen, op die volte ook veel van hand veranderen en zorgen dat hij los komt in zn rug en hals

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 22:32

op de volte van hand verandere kan niet echt, het is een vrij klein bakje met vrij zwaar zand Scheve mond maar ik ga wel goed aan de volte's werken! en overgangen ben ik ook al mee bezig... Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:51

je moet het paard "vertrouwen" geven in de mond om het paard smakelijk in de kaak te krijgen. zodra je paard geeft (nog geen seconde aarzelen!!) meteen toestaan. daarna weer een klein beetje oppakken. een spelletje van "geven - nemen...". ga de teugels niet vasthouden maar hou wel contact. gelijkmatig aan 2 kanten "spelen" met je vingers en goed je been eraan houden. maak voltes en verklein deze hou goed je binnenbeen-buitenteugel eraan en leg je buitenbeen IETSJE naar achter om "de achterhand te begrenzen". verklein en vergroot de volte maar zorg ervoor dat je niet teveel je binnenteugel gaat vasthouden. denk aan het regelmatig "geven - nemen...". en blijf ontspannen zitten. de overgangen zorgen ervoor dat je paard niet op de voorhand gaat hangen en goed voor het been blijft. Je zegt:
annuh schreef:
ik rij elke woensdags op een halfinger, al een tijdje, en nu hij wel redelijk voor mijn been is...

...en overgangen ben ik ook al mee bezig


hóé heb je hem voor het been gekregen als je nu pas met de overgangen bezig bent? dit vraag ik me heel erg af!

en verder.oefen dit met je instructeur erbij. dat is veel beter dan maar zelf wat proberen.

succes en laat je wat weten?!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:07

Je kan proberen in de stap wat zijgangen te oefenen, zoals schoudervoor en wijken voor je been. Je kan dit uitvoeren op een volte.
Ik weet zeker dat je paard in houding zal veranderen. Dat kan in de vorm van zijn hoofd omhoog gooien, zoals bij het aandraven, maar hij kan ook dieper komen om zich eraan te onttrekken. Je zult bij het laatste hem dan aktiever voor het been moeten maken, zodat hij bergopwaarts gaat lopen. Pas als hij de zijgangen wat beter "doorstaat", kan je eens proberen te gaan draven.

In deze zijgangen moet hij wat meer zijn rug gaan gebruiken, wat hij in de draf dus ook moet doen. Dmv deze oefening in stap, sterk je zijn rugspieren aan...

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:24

Als de bak zo zwaar is, dan zal de haflinger niet zo gelukkig zijn met jouw vraag om na te geven. Je moet je eerst een s afvragen of de baan niet te zwaar is voor hem/haar, Voordat je zijgangen gaat rijden zoals tyrza oppert.

Dit valt echt niet mee in een te zware bodem.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:30

Je hebt gelijk Itty, alhoewel ik niet denk dat als de oefening in stap wordt uitgevoerd, er veel schade zal optreden. In draf is dat een ander verhaal...
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 27-04-03 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:37

Dat is waar, maar ik zie die arme Haflinger al ploeteren in dat zware bakje Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:48

is ook zo. Daarom is het een goed punt die je aankaart! Knipoog

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 17:21

ja inderdaad wijken enzo gaat niet lekker in zo'n zware bak, dus daar begin ik niet aan, al hoewel misschien in stap een paar pasjes.. maar dat zie ik nog wel...
uhm okkie1, misschien heb ik het verkeerd gezegd.... maar overgangen rijden doe ik gewoon sinds ik hem rij, alleen er zat lang nog geen hek om het bakje, waardoor hij vreselijk irritant was en constant het bakje uitrende, nu zit er wel een omheining omheen en gaat het wel beter.
volte's verkleinen gaat wel moeilijk, maar ik kan er natuurlijk wel aan werken Lachen

oja... als ik bijvoorbeeld halt hou,
en heel erg ontspan, dus me teugels een stukje losgooi dan gaat hij ineens helemaal aan de teugel staan en heel erg kauwen op zijn bit, met buitenritten doet hij dit ook als de teugels losjes hangen... en heel soms in stap ook... maar niet zo vaak echt af en toe wel... misschien heb dat er ook iets mee te maken??

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:06

Als je je teugels losgooit, bedoel je dat je ze helemaal losgooit (dus in een boogje) of dat je de druk eraf haalt maar dat er geen boogje is. ALs het het eerste is, is het namelijk geen nageeflijkheid, als het het tweede is reageert ie waarschijnlijk op jouw ontspanning en is dat iets om over na te denken Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:23

ik denk dat je je paard te veel vasthoud. je probeert te geforceerd hem nagefelijk te krijgen. ontspan eerst zelf voor je ontspanning van het paard verwacht.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 20:04

dus hoe kan ik dan het beste eerst verder gaan... veel overgangen, veel volte's en verder ontspannen in m'n hand.. en nog niet omlaag vragen..?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:08

overgangen en wendingen zijn altijd belangrijk. door de overgangen hou je het paard attent, goed op je benen en gaat meer vanuit de achterhand werken.

door de wendingen wordt je paard soepeler. rijd de wendingen dus wel goed door. let op de raakpunten en rijd ze "om je binnenbeen heen". ga niet aan de binnenteugel hangen maar geef wat meer in plaats van hem vast te houden. zorg wel dat je het contact niet verliest.

als je dit goed en regelmatig blijft doen wordt je paard vanzelf soepeler. maar als jij er gespannen opzit zal dit het wel tegenwerken. zitlessen kunnen je heel goed helpen. je krijgt een onafhankelijke zit (een zit waarmee je het paard niet belemmerd) en dus ook ontspannen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 20:44

oke, ik ga eraan werken, bedankt voor de reactie's!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 03:10

succes!! laat je wat weten?