Protest tegen buiging/kantelen wil halstrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:55

Als er inderdaad geen fysieke redenen zijn, dat hij deze reactie geeft, zou ik het volgende doen:

In de lage lijn (welke hij prettig vind), korte overgangen rijden. draf/halt even wachten en goed stilstaan, dan meteen weer draf. Ook weer met het gevoel dat hij van achter het eerst vertrekt en dat hij VOOR je blijft. Uiteraard hand iets toestaan dat hij wegkan, maar niet teveel dat hij zich kan onttrekken. Idem overgangen draf/galop of draf/stap. Uiteindelijk krijg je toch het gevoel dat hij meer bergopwaarts wil lopen. Probeer hem dan tijdens de overgangen beetje bij beetje, dus heel minimaal, hem steeds iets meer op te richten. Dus dat je er geleidelijk naar toe werkt. Ik denk dat hij je net wat te vlug af is. Let er dus op bij de overgang terug (tijdens het oprichten) dat hij CONSTANT voor je blijft. Voel je dat hij er maar iets achter duikt (qua tempo, maar ook qua houding), dan meteen weer naar voren drijven. Wees hem daarin voor.
Als hij in verzet komt: meteen naar voren rijden. Hij mag geen kans krijgen om omhoog te komen, dan ben je al te laat.
Je zal hier even een paar dagen mee bezig zijn, alvorens hij dit heeft afgeleerd. Wees consequent.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 10-04-03 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 09:11

Graag gedaan, hou je ons op de hoogte???

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:20

Ik ben het met Okkie eens. Ongelovelijk dat mensen denken dat, door het paard strakker in te binden, hij zijn rug beter gaat ontspannen...

Zou jij ontspannen zijn als je constant onder dwang met je kin op je borst zou moeten lopen???

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:13

Verklaar jezelf duidelijker, Crossmonster???


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:41

Ik ben het eens dat het probleem MEESTAL bij de ruiter zit. En een bijzet moet m.i. altijd aan de zijkant gebonden worden, zeker niet aan de onderkant.

En met het inbuigen ben ik het ook min of meer eens, zolang het paard in de hals maar niet meer stelling heeft dan de rest van het lichaam. Anders kan het paard dit fysiek niet aaan en valt deze vervolgens over de buitenschouder weg en kan hij niet zijn rugspieren ontspannen...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:29

zijkant: ja
boven-en onderkant: nee

Als het paard teveel naar de borst wordt gereden, kan het alsnog niet de rugspieren (correct) gebruiken en gebruikt hij alleen de voorhand. Ik kan me niet voorstellen dat je een paard op zo'n manier van achter naar voren kan trainen, noch bij het longeren, noch bij het rijden... Stel je maar eens voor wat er met het gewicht gebeurd als hij "op de kop" wordt bijgezet? En een bijzet bij de schoft heb ik eigenlijk nooit gezien. Vraag me af hoe je zoiets vastzet? Lijkt mij ook niets....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:17

crossmonster schreef:
hallo, doe maar eens een bijzet aan de onderkant van de singel en dan met een tussenstukje aan het bid.resultaat: een paard dat lekker voorwaarts neerwaarts over de rug loopt! 8-O


Neerwaarts en voorwaarts is 1 ding, maar of het paard hierdoor correct loopt, heb ik mijn bedenkingen bij. Zie voorgaande antwoord betreffende gewicht op de voorhand.

Een paard die met zijn hoofd omlaag loopt en aktief is, hoeft niet persé zijn rugspieren correct te gebruiken... Afhankelijk van het paard uiteraard: een compact paard heeft minder moeite om van achter naar voren te lopen (stuwen), dan een lang/jong paard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:53

Ruzie? Welnee, dit is een meningsverschil.... Kan toch? Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:56

Haha! idem Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:28

ik longeer hem en rij hem; kan je wat duidelijker zijn?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:30

Ik bedoel: leg uit hoe je longeert en rijdt... Ben ik wel serieus benieuwd naar... Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:02

Allereerst zou ik er iemand bij laten halen (bv een acupuncturist), die verstand heeft van het bewegingsmechanisme van het paard. Wellicht dat er andere problemen zijn, waardoor deze klacht is ontstaan. Rugproblemen moeten een oorzaak hebben en hoe goed mensen ook kunnen rijden, het kan niet altijd door de ruiter gecorrigeerd worden.
Ligt het alleen maar aan incorrect rijden, dan zou ik eerst in stap het paard leren aan het been te zijn (omdat er in de stap een minder zware belasting ontstaat) en hem daardoor zijn rug te laten gebruiken/ontspannen. Afhankelijk van hoe dit paard het oppakt, zou ik nog een klein stukje draf eruit rijden. Dit bouw ik op totdat er steeds langer gedraaft kan worden. Tussentijds zou ik hem met 2 longeerlijnen longeren, om de rug zoveel mogelijk te ontlasten en toch te trainen. Wellicht aangevuld met cavaletti. Zodra ik verbetering zie, ga ik meer nadruk leggen op de galop, omdat in deze gang de rug het meest (natuurlijk)wordt gebruikt. Immers, hoe stijver de rug, des te vlakker en korter de galop is. Ook dit zou ik opbouwen zoals ik in stap en tijdens het longeren zou doen.
Tussentijds uiteraard ALTIJD de spieren warmhouden, Kan zoals je zegt met linement, maar een solarium is altijd prettig. Verder opletten bij het voer, of er geen suplementen zijn (zoals MSM bij artrose, om maar een voorbeeld te noemen), om de (rug) spieren te laten ontspannen.

En geregeld (preventief) laten nakijken door een DA en/of homeopaat/acupuncturist.

Maar dit is uiteraard per paard verschillend...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:16

juist dat karakter kan ervoor zorgen dat het probleem pas later aan het licht komt... Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:27

nooit oorlog geweest toch??? Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:50

Laat ik vooropstellen dat ik van het algemeen ben uitgegaan. Ik nam een paard dat bij ons in training staat als voorbeeld.

En nogmaals, zo zou ik het aanpakken. Als anderen een andere methode hebben die ook werkt, prima. Als het maar ten goede van het paard komt en niet van de ruiter alleen...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:20

crossmonster schreef:
en nogmaals, het is vanaf een verhaaltje niet te zien hoe het paard werkelijk is,ik ben iemand van de praktijk, ik hou niet van rijden volgens het boekje.en paardenmensen zijn eigenwijs en hebben allemaal zo hun eigen manier van rijden.zo kan het tussen paard en ruiter klikken of botsen , net als met lesgeven ,jij en je instructeur of jij en je leerling moeten bij elkaar passen als dat niet het geval is dan kun je er beter mee stoppen want dan zul je niet veel leren in de les.


Er zijn natuurlijk bepaalde richtlijnen waar je altijd wel mee begint... Vervolgens pas ik me aan aan het paard en de omstandigheden.

Ik neem aan dat Crosmonster dat ook doet op haar manier... Knipoog

Verder heb je gelijk in dat het moet klikken. Goed punt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Larislaatje en 40 bezoekers