Problemen aan de voorkant komen vanuit achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Problemen aan de voorkant komen vanuit achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 14:40

De titel zegt het al. Hoe denken jullie hierover? Zijn jullie van mening dat het klopt en zo niet waarom niet.

Ik weet alleen niet of het juist geplaatst is, dit leek me nl meer iets voor RT dan VMR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:04

Nee, niet per definitie. Problemen aan de voorkant kunnen bijvoorbeeld vanuit het gebit komen (hoofdschudden, terwijl dit idd ook door te weinig impuls en te veel teugel kan komen), of vanuit te weinig ruimte achter de kaaklijn (oprichting, terwijl dit ook kan komen door te weinig achterhand- en ruggebruik), of bv een spierblessure of ontsteking in de hals (stelling en buiging), of bv door te weinig schoudervrijheid/'verkeerde" bouw (bv uitgestrekte draf, terwijl dat bv ook door te weinig stuwing van achteren kan komen)

Ik denk dus dat het te makkelijk is om te zeggen dat problemen altijd van achter uit opgelost kunnen/moeten worden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:17

Laten we zeggen dat rijtechnische problemen (dus fysieke problemen voorbehouden), over het algemeen wel vanuit de achterhand opgelost kunnen worden, afhankelijk van het probleem en bouw van het paard.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:22

Bij Isolda was het vorig jaar wel zo. De physio dacht dat ze een probleem in haar schouder had, heeft dat gemasseerd, maar het bleek dat die kleine blessure vanuit haar achterhand kwam.
Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar doordat ze last van haar achterhand had, hield ze de rugspieren vast, wat dan weer doorwerkte in haar schouders, waardoor ze niet goed wegkwam vanuit haar schouder.

Het kan dus, maar moet niet Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:59

ehm..ik denk wel dat een groot deel van de rijtechnische problemen in/aan de voorhand een direct verband hebben met de achterhand. of dat problemen in de voorhand door een actieve achterhand te verbeteren zijn. maar ik denk niet dat het per definitie alle problemen zijn die bij de achterhand beginnen en bij de voorhand eruit komen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 17:42

Ik denk wel dat problemen aan de voorbenen komen doordat ruiters het gewicht teveel op de voorbenen leggen. Verzameling en oprichting zal automatisch het gewicht op de achterhand brengen, en problemen aan de voorbenen door overbelasting kunnen zo worden voorkomen.

Maar de voorhand omvat meer. Problemen met tanden of een scheefzittende wervel in de nek zijn niet de oorzaak van een eenzijdige overbelasting....