Aan de teugel laten KOMEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 00:24

De manier die jij beschrijft is de manier waarop ik rij en heb les gekregen en nu sindskort weer.
Mijn paard verkiest er idd zelf voor om aan de teugel te komen doordat ik hem aanbied van voren te zakken en er verder alleen voor zorg dat hij zijn achterhand gebruikt en goed voorwaarts loopt.
De 'nu' manier werkt bij hem ook niet, eerder zorgt het ervoor dat hij afstompt, geen zin meer heeft en vertrouwen schaad. Ik heb (ik had beter moeten weten) 1 week op de 'nu' manier gereden en nu mag ik weer 2 stappen terug doen terwijl hij net zo lekker ging, maar in de ogen van de 'nu' mensen gaat dat niet snel genoeg...het liefst gieten ze paardjes in een vorm en vragen ze zich dan af waarom zo'n paard in verzet gaat of zijn schwung verliest en bijna mechanisch loopt.
Mijn paard kiest er dan ook zelf voor om lang laag en diep te lopen, met contact zo licht als het gewicht van de teugels....het is nog geen constant lopen want als hij van achteren gaat afremmen en je hem voorwaarts maant hij weer even iets hoger komt.

Het enige wat moeilijk is is de wetenschap dat mijn paard soms alleen de achterhand gebruikt en dus niet altijd zijn rug. Pas als hij zakt gebruikt hij zijn rug, dan is hij ook volledig ontspannen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!



orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:31

Citaat:
Op 2001-08-03 19:14, schreef Zep:
Toch moet je nu niet de indruk willen wekken dat een paard uit zichzelf te gymnasticeren is, je zult er wel aan moeten rijden. Als voorbeeld neem ik even onze jonge merrie. Die heeft een bijna ideale halsaanzet, en loopt puur op impuls en een contactteugeltje "aan de teugel". Ik heb dan ook een fijne (zeer lichte, maar zeker contact) aanleuning. Toch ben je er dan niet. Nu als 4-jarige is dat prima, maar als je haar de komende 4 jaar blijft rijden zoals ik nu doe schiet je natuurlijk geen steek op.

Ik wil de aanleuning kunnen controleren, hij moet "van mij" zijn. Ik wil kunnen bepalen hoeveel ik in mijn hand heb, waarom en wanneer. Dan praat je over ideale uitersten die ik waarschijnlijk nooit zal bereiken, maar je moet ergens naar streven niet waar? Dus probeer ik in de training te variëren met de hoofd-halshouding, de buiging, de impuls, het ritme, net zolang totdat al die afzonderlijke dingen beheersbaar en controleerbaar zijn.

"Aan de teugel" zou je niet eens over na moeten denken. Je moet op je paard gaan zitten, je teugel aannemen en dan moet ie er zijn. Simpel als wat eigenlijk. Als je een 4-jarige eerst maar alle kanten op laat zwabberen en zijn kop de lucht in laat steken, dan zit je met een totaal verkeerde spieropbouw die je er later allemaal weer af moet rijden. Dubbel werk dus. Er is niet één houding waarin het paard "aan de teugel" gaat, dat is volgens mij de grootste fout die de meesten maken. Aan de teugel betekent het hebben van aanleuning bij een paard dat netjes van achteruit impulsief beweegt. Er moet een verbinding zijn tussen achter en voorkant. En het aardige is, dat op het moment dat je dat voor elkaar hebt, je dat hoofd ook in dat leuke krulletje hebt...



Orry heeft ook zo'n makkelijk halsje en in principe was ik met hem zover dat ik hem in kon stellen waar ik wilde maar zonder druk of vragen.
Gewoon mijn intentie was genoeg.
Doordat ik me heb laten verleiden tot verkeerd advies 'te veel, te snel', ben ik weer twee stappen terug en ben ik pas weer terug op dat punt als mijn paard niet meer beledigd is Knipoog
Als je je paard van achteren naar voor rijd en controle hebt over zijn achterhand en hem het vertrouwen geeft dat je hem niet zult tegenwerken in zijn beweging dan staat niks hem in de weg om zich te ontspannen en je uitnodiging om te zakken aan te nemen. Vanuit dat punt kun je dan weer verder, maar met een paard dat zodra je wat meer verlangt de achterhand op slot gooit kun je niet verder mee.
Als je je paard zijn achterhand, tempo en overgangen beheerst en niet stoort in zijn bewegingen, dan heeft weinig paard reden om nog niet aan de teugel te gaan. Verondersteld dat het paard begrijpt hoe het nagevelijk verwacht word te zijn.

Het enige wat ik niet begrijp is dat zwabberen en in de lucht lopen met het hoofd waarover je het hebt, je rijd namelijk de hals lang en laag in ontspanning met indien gewenst lichte contact teugel.
Als ik dat vergelijk met paarden die een onderhals eruit drukken, op de 3/4 nekwervel gereden worden, in elkaar getrokken worden, gekantelde hoofden dragen, vasthoudende/zagende ruiters....valt dat trouwens nog mee met de spieropbouw. Ze zullen iig met meer vertrouwen aan de teugel gaan als de tijd daar is en de ruiter krijgt ook niet de kans om te gaan hangen in de mond waardoor die een betere 'zit' houd of ontwikkeld.

Voorlopig vind iedereen mijn paard fijn te rijden.
Dus zo verkeerd gaat het nog niet Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 13:40

Wie rijd er dan zonder contact? ik rij hem in stap met losse teugel los de eerste 10 minuten...daarna een lichte contactteugel, mijn paard is nou eenmaal heel licht en zacht in de mond maar de aanleuning is aanwezig en een ander paard kan een zwaardere aanleuning hebben, dat is verschillend.
Mijn idee van aanleuning is ook dat het paard bereid is en durft om je hand te volgen.
Eerst moet het paard de ruiter kunnen vertrouwen want zodra er spanning in het lijf zit is het tevergeefs, ontspanning laat zich niet dwingen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:41

Meer overgangen en moeilijke tempo doen voor haar, voor haar klinkt het dus dat ze het snelle gebruikt om eronder uit te komen, dus denk ik dat je bij haar veel overgangen terug kunt proberen, dus middendraf en dan terug rijden tot ze bijna stapt en dan mag ze niet zelf gaan stappen en ook proberen actief te houden, na een volte bv dat langzame weer vooruit arbeidsdraf daar vanuit halthouden, blijf erop letten dat je niet inene gewicht in je handen krijgt.
Zodra het erop gaat lijken dat ze op de voorhand wil remmen, weer vooruit laten lopen, gebruik stemhulp en eventueel kleine ophoudinkjes.
Blijf contact houden met je been.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Hanjan, ImkeTarek, Jacksie, Lente, Mo_Noah, Muronia, paardje777 en 42 bezoekers