Wat is het nut van een zwaar bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Wat is het nut van een zwaar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 23:33

Ik heb eens een hoofdstel vast gehouden en aan dat hoofdstel zat echt een super zwaar bit. Wel 2 tot 3 keer zo zwaar als een normaal bitje.
Het leek mij dat dat nogal zwaar in de mond ligt, maar wat is de functie daar nou van? Het was ook een dikker bit maar vooral zwaarder!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:14

ten eerste gefeliciteerd.

ten tweede, het gewicht weet ik niet maar dat is waarschijnlijk omdat het diikker is. een dikker bit is vriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:55

Sommige paarden vinden het prettiger om een zwaardere trens in de mond te hebben, zijn daar rustiger mee omdat het door het gewicht wat stabieler hangt. Voor zulke paarden kun je dus een massieve trens gebruiken ipv de holle trensjes die tegenwoordig meestal gebruikt worden.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:04

Ja, wat Sonja zegt. Zo'n bit zal wat makkelijker stiller liggen dan een lichter bitje.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:54

ik las laatst in de bit dat een dik bit niet per definitie vriendelijker hoeft te zijn. Ik denk dat sommige materialen ook wat zwaarder zijn dan andere. Ik heb laatst een Myler bit gekocht met dezelfde afmetingen als m'n andere bit en die was toch veel lichter. M'n paard loopt er ook veel beter op maar dat zal wel niets met het gewicht te maken hebben.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:19

Yep dat maakte ik idd ook uit dat artikel van de Bit op. Dat juist een dun trensje veel vriendelijker in de mond ligt en fijner is voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:42

Ligt aan meer factoren, bijvoorbeeld de grootte van de mondspleet. Leo loopt bv ook lekker op een dikke trens, maar Milena heeft niet graag haar mond vol, die loopt liever op een dunne.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:08

Een dikker bit geef een vriendelijkere hand, waardoor het paard de hand op gaat zoeken.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 12:19

Op de pony ,van wie dat hoofdstel was, heb ik zaterdag gereden. Dat was de eerste keer dat ik erop reed. Mijn lievelingspony bleek namelijk kreupel te zijn en toen moest er gauw een andere pony opgezadeld worden.
De pony vind ik echt een manegepony als ik dat zo mag zeggen. Luisterd niet al te goed naar beenhulpen, voornamelijk naar de teugels. Maar wat mij het eeste opviel, was dat ze heel erg in je handen hing. Hoofd recht naar voren en dan beetje trekken. Ik heb haar toen heel veel met vrije teugel gereden zodat ze misschien wat meer zelfstandig ging lopen en dat ik geen zere handen kreeg Tong uitsteken
En daarom kwam ik op de vraag waarvoor zo'n bitje was. Misschien had dit er iets mee te maken?
Alvast bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:30

Angeliek schreef:
Een dikker bit geef een vriendelijkere hand, waardoor het paard de hand op gaat zoeken.


Hoe zou de ruiterhand vriendelijker worden door een dikker bit? Een te harde hand wordt immers niet zachter door het paard een dikker bit in te doen. Of moet je het dan bij de ruiter indoen? Haha! Knipoog

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:15

Sonja"]
[quote="Angeliek schreef:
Een dikker bit geef een vriendelijkere hand, waardoor het paard de hand op gaat zoeken.


Hoe zou de ruiterhand vriendelijker worden door een dikker bit? Een te harde hand wordt immers niet zachter door het paard een dikker bit in te doen. Of moet je het dan bij de ruiter indoen? Haha! Knipoog
[/quote]
Altijd weer even leuke antwoorden die Sonja! Haha!