Aan de teugel laten KOMEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:57

Da's een mooie, de basis is de basis. Klopt als een bus! (dûh)

Maargoed, even ontopic.
nmm gaat een paard nooit echt an de teugel als hij het niet wil. Om een paard te laten ontspannen in de hals (de 'middenspier' bolt op) en de kaken, moet je zijn goede wil hebben. Ontspanning kun je niet afdwingen en dat is toch zeker nodig.

Volgens mij is het een soort vicieuze cirkel. Laat ik maar even doorgaan op het door jou genoemde schouderbinnenwaarts. Als een paard niet aan de teugel is, kan hij nooit een echt goede schouderbinnenwaarts rijden, hoe wil je een paard dan van binnenbeen naar buitenteugel rijden?
En als hij er wel aan is, zal die schouderbinnenwaarts ook beter gaan. Hij laat dan immers zijn bovenspieren los en spant zijn onderspieren aan (als je het goed doet!).
het één is dus niet mogelijk zonder het ander.

Veel paarden hebben direct al de neiging aanleuning te nemen als ze ingereden worden. Als je gelongeerd hebt met bijzetjes zullen ze, als ze het evenwicht gevonden hebben, waarschijnlijk ook op zoek gaan naar je hand. Daar hoef je volgens mij geen jaren over te doen! Waarom zou een jong paard niet aan de teugel mogen lopen?

het belangrijkste is volgens mij dat je een paard kunt rijden waar jij hem hebben wilt. Voor mij is dat de ene keer rond en laag, de andere keer hoog ervoor en nog veel dingen daartussen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 09:56

Mensen, lees dat laatste verhaaltje van Zep nou eens écht!
Daar zit echt wat in.

Ik kan me alleen wel voorstellen dat jullie denken - hoe dan?
Tsja, da's heel lastig uit te leggen, en al helemaal via de mail...ik zal eens nadenken. De pony van m'n broertje, een welshcob, loopt bij hem wel in de houding, maar hij heeft geen aanleuining. de pony loopt dus niet aan de teugel.
Als ik hem rijdt, probeer ik hem ten eerste aan het been te krijgen (dmv overgangen, tempowisselingen). Dan kijk ik of hij m'n hand wil volgen. Als dat lukt, ben je al een heel eind. Dan houd ik m'n hand stil en kijk of hij zelf m'n hand gaat zoeken. Als dat zo is, vind ik het genoeg (het diertje is net vier).

Maar als ik m'n eigen rijd, moet ze er inderdaad gewoon zijn zodra ik de teugel oppak. Geen twijfel over mogelijk.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 22:10

En weet je, het is dus gewoon enrom moeilijk (tenminste voor mij) om een constant contact te behouden.
Ik heb er vanavond eens mee aan het experimenterenm gegaan.
Ik heb geloof ik de neiging m'n hand naar voren te zetten, dan gaat ze wel mee naar voren/beneden natuurlijk, maar ik vraag me af of dat juist is.
Ze mag zich nu 'niet meer' langer maken eigenlijk als ze lager gaat.
En dan moet ik in dat contact gaan kijken of ze bereid is lager te komen, zonder verder naar voren te komen.

Houd ik contact, verschijnt er al snel een vraagteken boven m'n hoofd, zovan wat dan wel? en heb ik de neiging te gaan terugwerken...welke aanleuning.....da's ook niet de bedoeling.

Dit alleen even ter nuancering hoe moeilijk het is om je paard te kunnen rijden waar jij hem wilt hebben.

Hadden we het daar eigenlijk wel over..... Verward
Hmm, ohja, moet je een paard laten komen of ergens naartoe rijden.
Door m'n hand naar voren te steken laat ik haar laag kómen.
Door m'n hand 'stil' te houden en haar van achter uit op te rijden rijd ik haar ernaartoe. Dan mag ik toch m'n ahdn wel gebruiken om de houding te krijgen zoals ik het wil?

Pfft, hoop dat dit niet ál te vaag overkomt.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 22:28

Ja, ongeveer wel denk ik.
Maar HOE krijg ik haar dan zover dat ze hoger komt in de schoft?
Ja, dat achterbeen 'electrisch maken' zoals jij zegt, 'mobiliseren' zoals Johann Hinneman zegt, dat snap ik. En dat dan dmv tempowisselingen toch, en een absolute reactie eisen op je been.
Maar...miga wordt dan al snel loperig en dan heb ik eerder het gevoel dat ze door die tempowisselingen ed meer op de voorhand komt als dat ze sneller in het achterbeen wordt.
Wat doe ik verkeerd en hoe moet het wel?

In galop heb ik waarschijnlijk ongeveer hetzelfde probleem (HOEZO we gaan offtopic, sorry moddie Schijnheilig , ze wordt hectisch en strak ipv dat ze gaat dragen en ruimer wordt van voren.
Verward Verward Verward

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 19:58

Ja, maar hóe verzamel je een paard?
Voor mij is een voorwaarde daarvoor dat het paard aan de teugel is, en als het goed is dus over de rug gaat, anders kun je toch niet verzamelen.
Vicieuze cirkel?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:33

Ja maar......wil toch nog even reageren op Visje.
Met aan de teugel bedoel ik niet het hoofd in een bepaalde houding zetten, maar het paard van voor naar achter over de rug laten komen. daar komt hij idd min of meer vanzelf als je hem aan het been hebt en evt. wat speelt met stelling ed.
Pas als het paard over de rug is en je en verbinding hebt van achter naar voor kun je verzamelen!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-01 21:54

Ik ben het met je eens, natuurlijk (LOL)
Als een paard van achter naar voor over de rug is, maar je buigt hem alleen iets verder over de bovenlijn, waarom zou dat niet 'aan de teugel' zijn? MITS je die verbinding houdt natuurlijk!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers