Zijn mijn benen niet sterk genoeg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Zijn mijn benen niet sterk genoeg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 22:23

Ik krijg tijdens mijn rijlessen zó vaak te horen: méér benen geven, meer benen geven! Echt om gestoord van te worden want voor mijn gevoel stop ik alles wat ik heb qua kracht in die benen! En nóg is het dus niet genoeg.. Verward
Nou heb ik vroeger gevoltigeerd en ook daar kreeg ik de opdracht om meer beenspierversterkende oefeningen te doen omdat ik er altijd heel moeilijk op kon springen.

Nou fiets ik elke dag, en ben ik meer gaan rijden, maar met de spierkracht wil ik het niet zo lukken.. Kan het ook zo zijn dat mijn benen gewoon nooit sterk genoeg zullen zijn? Ik hoorde laatst iemand en die zei dat ze maar met sporen was gaan rijden omdat ze de spierkracht miste. Kan dit kloppen?
En als het nou niet klopt, wat kan ik er dan aan doen?? Waarschijnlijk gewoon dooroefenen.. Maar ik wil toch even jullie ideeën horen.

Alvast bedankt!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:28

misschien geef je verkeerd been. maar aan je verhaaltje te zien weet je eigenlijk zelf wel wat het probleem is. sporen zijn ter verduidelijking van de hulpen. verder is hier al een topic van. hoe dan ook succes !
groetjes

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:41

Suuzzz schreef:
Ik krijg tijdens mijn rijlessen zó vaak te horen: méér benen geven, meer benen geven! Echt om gestoord van te worden want voor mijn gevoel stop ik alles wat ik heb qua kracht in die benen! En nóg is het dus niet genoeg.. Verward
dat kan. om soms door te komen heb je best een keer wat meer kracht nodig. dat moet je trainen.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 22:45

Dus gewoon door blijven gaan als ik al deed en al mijn aandacht de komende tijd vestigen op die benen? Ik zal mijn instructeur vragen daar steeds even extra op te letten. Bedankt!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:18

Maar je rijd toch geen paard op kracht? Probeer hem actief te laten luisteren naar je been. Been geen reactie tikje, been geen reactie tikje.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:36

Met kracht kom je er niet. Een paard is toch sterker, dat verlies je.
Je moet maar eens aan je instructeur vragen of je wel op de goede manier been geeft. Als jij been geeft en hij reageert niet geef je een tikje met je zweep tegelijk met been. Misschien is het paard wat afgestompt?
Je moet hem dan allerter maken voor de hulpen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:41

ik denk ook dat het paard afgestompt is, want als jij, hoe "zwak" je ook bent, keihard benen geeft dan is er iets mis met het paard en niet met jou, meestal. rijd je de verschillende paarden?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:53

Ik denk dat je, zoals de anderen ook al aangeven, beter kan werken aan de reactie van je paard op je been, dan dat je steeds maar meer been geeft. Dat lijkt mij een heel stuk logischer. Een paard meot kunnen vertrekken op het aanspannen van je kuit, dus waar je spierkracht voor nodig zou moeten hebben Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:39

kim20 schreef:
Met kracht kom je er niet. Een paard is toch sterker, dat verlies je.

Misschien is het paard wat afgestompt?
hoe kan je verliezen van een paard door een keer goed been te geven? dat is absoluut soms nodig. misschien in de theorie niet, maar in de praktijk zeker wel.

ik vind het trouwens vreemd dat jullie aan dit berichtje kunnen zien dat dit paard afgestompt is, terwijl de instructrice zegt dat er been gegeven moet worden.

er moet wel reactie komen op het been, maar dat is een andere discussie.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:42

dat is eigenlijk de discussie wel. want er zou zoveel been niet mogen gegeven worden, want het paard zou moeten luisteren. de instructrice kan ook moeilijk zeggen laat maar, hij is toch afgestompt. dus zegt ze meer benen geven. terwijl dat niet nodig zou mogen zijn, maar waaruit we afleiden dat het paardje dus afgestompt is...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:58

Ik zou zeggen: Veel overgangen rijden en onmiddelijke reactie eisen van het paard, geen/te weinig reactie houd in een kort maar stevig tikje met de zweep. Hier word het paard alert van op het been en heb je geen kracht nodig enkelt de aanspanning van de spier moet voldoende wezen uiteindelijk.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:00

ponyzotje schreef:
de instructrice kan ook moeilijk zeggen laat maar, hij is toch afgestompt. dus zegt ze meer benen geven. terwijl dat niet nodig zou mogen zijn, maar waaruit we afleiden dat het paardje dus afgestompt is...
nou lekkere instructrice zou je dan zijn zeg. Frusty

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:10

Verward dat zegt ze toch? *is ni meer mee*
de instructrice kan niet zeggen 'doe er niks aan, hij is toch afgestomt' dat zou een slechte instructrice zijn. die van haar zegt 'geef meer benen', wat dan ook verkeerd is aangezien het vast aan het paard ligt zoals wij veronderstellen. het is gewoon zo dat manegepaarden slechter aan het been zijn, meestal.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:13

Voor GOED been geven hoef je niet sterk te zijn. Je moet duidelijk, streng en consequent zijn. Dat is veel belangrijker!!!!!

Hoe denk je anders dat zo'n tenger vrouwtje als Anky haar paarden kon rijden????? Die heeft echt niet zo veel kracht hoor!

Belangrijk is consequent zijn.
Opnieuw beginnen met je paard aan het been zetten door reactie te EISEN op je hulp. 1 keer been geven, geeft het paard geen reactie dan geef je een flinke knal met de zweep zodat hij op gaat letten!!!!! Dan zal hij na een paar keer duidelijk weten dat het de bedoeling is dat hij ECHT voorwaarts moet gaan als je been geeft. Als je zo een week of 2 a 3 streng rijdt zal je merken dat het veel verbetert! (ik ga ervan uit dat je een keer of 5 per week rijdt dan)

Daarna moet je er zelf steeds waakzaam op blijven dat je reactie blijft eisen op je hulp. Dit is niet makkelijk, want je moet niet alleen je paard omscholen, maar ook jezelf Haha!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:16

waarschijnlijk ishet een combinatie van idd niet erg sterke kuiten en een paard dat niet alert is. probeer gewoon zelf je kuiten te trainen, maar probeer ook tijdens het rijden je paard zo alert mogelijk op je been te maken: veel overgangen en tempowisselingen rijden, geen reactie is onmiddelijk tik erbij.
en hoewel een paard in theorie inderdaad moet vertrekken op het aanspannen van je kuit doen de meeste manegepaarden dat nou eenmaal niet zo 123, dus vandaar dat je eigen kuiten trainen waarschijnlijk geen overbodige luxe is. fietsen doet daar feitelijk niet zo veel voor want volgens mij komt de kracht van die beweging meer uit je bovenbenen en je kont. ik zou gaan touwtjespringen ofzo als ik jou was.

latere aanvulling: wat fabienne zegt over consequentie heeft ze groot gelijk in, het enige wat een beetje jammer is aan die theorie is dat er in een week misschien wel 20 verschillende mensen op dat paard rijden, dus wat jij er met bloed, zweet en tranen in rijdt, wordt de volgende dag er door een ander weer helemaal teniet gedaan.

trouwens, is dit je vaste paard? vraag (eenmalig of voor vast) om een ander paard dat vlotter voor je been is. dat rijdt voor jou fijner, en de klant is koning...
Laatst bijgewerkt door sophie18 op 11-04-03 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:18

Toch hebben de meeste paarden het na 10 min. ook wel al aardig door hoor. Alleen het automatische lichte gevoel zal natuurlijk niet zo snel op een manegepaard terug te vinden zijn. Maar de reactie moet er ook bij manegepaarden zijn hoor.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:18

ponyzotje schreef:
het is gewoon zo dat manegepaarden slechter aan het been zijn, meestal.
gaat het over manegepaarden nu dan? het is gewoon zo dat kracht in je benen een pre is bij paardrijden ook al zou een paard in theorie op de meest kleine zit verandering moeten reageren.

of iemand tenger is of niet zegt niets over de kracht dat die heeft.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:21

het gaat idd over manegepaarden *profiel*
daar zat het misverstand denk ik Lachen voor een eigen paard is het natuurlijk anders.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:26

Hoezo voor een eigen paard anders? Misschien wat minder lichtheid, maar reactie kunnen ze echt wel geven hoor. Tenslotte moeten ze allemaal voorwaartslopen als je gewoon been geeft zonder dat je hem bijna doormidden hoeft te trappen. En als je gensequent bent hebben ze het zoals ik al eerder zei met 10 min. ook wel door dat ze bij jou niet kunnen luieren maar moeten werken.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:27

Met 1 tik met de zweep, bereik je veel meer, en het kost veel minder energie, dan met elke pas maar blijven drijven met je kuiten. Wil je geen zweep gebruiken, probeer dan sporen, wanneer je je voeten naar voren gericht kunt houden wanneer het niet nodig is.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:28

KingMarco schreef:
Hoezo voor een eigen paard anders?


ik ken manegepaarden, honderden letterlijk. en je kan het nu eenmaal niet vaak van ze vragen. eenmaal er slechte beginnelingen opgezeten hebben voor een tijd, weten de paarden gewoon niet meer wat ze moeten doen.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 12:30

Bedankt voor jullie antwoorden, alleen is het volgens mij niet een afgestompt paard. Ik rij helaas maar 1 keer per week op de manege, ik hoop binnenkort een bijrijdpaard te hebben en anders ga ik twee keer per week lessen.

Ik zal het paard proberen te beschrijven: het is een behoorlijk lastig paard om te rijden omdat hij ten eerste verkeerd ingereden is, hij zit links echt helemaal vast. Ten tweede heeft hij een hele lange rug die hij moeilijk echt kan dragen als er iemand op zit (ik wist niet dat dit kon, maar blijkbaar wel, in verlichte zit krijg je hem makkelijker nageeflijk dan wanneer je erop zit), hij heeft lastige voorbenen, hij heeft nu ook van die zooltjes met siliconen eronder, en hij heeft een tijd last van zijn rug gehad. Nou zijn alle lichamelijke problemen redelijk opgelost en kan er weer wat op hem gereden worden. Nou ben ik niet echt een goede ruiter want ik rijd nog maar 2,5 jaar, dus zelf ben ik nog aan het leren hoe je een paard nageeflijk rijd, en dit paard vindt dat dus ook moeilijk. En voorwaarde voor het nageeflijk rijden is van wat ik begreep dat hij goed aan het been is.

Nou is dit paard echt verschrikkelijk snel, de eerste keer dat ik hem zag rijden, hij was toen nog maar net op de manege, ging hij in zijn draf sneller dan de galop van de andere paarden. Hij was dus alleen maar voorwaarts en eerst werd er veel getraind met het rustiger krijgen. Dat doe ik nu dus ook, veel overgangen, goed aan het been krijgen, en hierdoor voel je hem ook veel meer ontspannen. In het begin van de les reageert hij op elk drukje van het been door er bijna vandoor te schieten, je ziet/voelt hem ook aanspannen. Nou, als hij eenmaal ontspannen is wil ik hem wel weer wat meer voorwaarts hebben zonder te versnellen en hierbij aan de voorkant tegen te houden. En dán lukt dat dus niet!
Want dan is hij teveel bezig met wat de teugel hem zegt te doen en doet hij te weinig met de benen. Lijkt zo in ieder geval. Bij voltes lukt het me wel steeds beter om hem rond te krijgen, zélfs links om, maar nageeflijk en met ontspannen rug?? Dat dus niet.


Volgens mij doe ik iets helemaal mis ofzo, neem ik niet de juiste volgorde van het rijden. Dus wie kan mij dit duidelijk maken aan de hand van bovenstaand verhaal?
O, en het is een instructeur en niet instructrice Knipoog

Bedankt!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:30

Kracht in je benen is alleen een pre op een suf gedreven paard of pony SP, niet bij paardrijden in het algmeen. Maar het is ook moelijk om goed te rijden op een paard wat niet gevoelig genoeg is voor de hulpen. Dan kunnen je benen inderdaad niet sterk genoeg zijn. Maar dat geldt dan voor die pony. Misschien als je op een andere pony rijdt dat het wel heel goed gaat!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:34

als een paard niet reageert naar een overgang (voor als terug), de aandacht er niet bijheeft, niet genoeg op de achterhand komt, aan het bokken gaat, je het iets gaat leren. ben je dan niet gebaat bij een sterk been?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:16

Nee, dan ben je gebaat bij een goed gecooridnnerd been.
Met kracht heeft goed africhten niets te maken.