Ze luistert zo slecht naar het bit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Ze luistert zo slecht naar het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 15:42

Rinkja luistert de laatste tijd vooral op buitenrit heel erg slecht naar de teugelhulpen.
Soms draaft ze wel rustig,maar meestal wil ze alleen maar hard,en dan kan ik wel ophoudingen geven,maar daar trekt ze zich helemaal niks van aan.Ze stampt even hard verder.
Ophouding los,ophouding los,het helpt allemaal niet.
Het enige waarmee ik haar dan kan inhouden is op de volte,
meestal betekend dat omtrekken zodat ze in 1 keer bijna stil staat.
Of met al m'n kracht aan de teugels trekken. Lips are sealed Lips are sealed
En daar heb ik zo'n verschrikkelijke hekel aan,om aan de teugels te trekken.Maar soms rijden we op een paadje waar geen ruimte is voor een volte,en als ik langzamer wil,wil ik dat ze daarnaar luistert,
dus laat ik haar niet doorstampen terwijl ik maar ophoudingen geef.
(grrr soms wil ik gewoon geen fjord meer Knipoog )
Als ik dan trek doet ze haar hoofd omhoog omdat dat haar pijn doet,
maar ja,ze luistert zelf niet naar mijn zachte hulpen. Frusty

In de bak is het soms ook zo,maar wel minder.
De ene keer is ze ook koppoger als de andere keer,
als ze eens niet in een turbo bui is,gaat ze soms met een klein kneepje meteen langzamer,ze weet om de donder wat ik wil.

maar goed,ik baal hier echt van,want ik kan wel janken als ik zo in haar mond om moet trekken,dat wil ik echt niet.
Maar ze laat me soms geen keus.

Wat ik nu buiten doe is veel overgangen naar draf en dan weer naar stap.
Ik geef twee keer een ophouding,en als ze niet luistert trek ik haar om.
Krachtvoer minderen hoeft ook niet,want ze krijgt maar 2 handjes per dag,en dat heeft ze wel nodig.

Hoe krijg ik haar daar gehoorzamer in??

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:08

Klinjkt misschien gek: meer met je benen rijden. Van achter naar voren zodat ze vanzelf je hand moet opzoeken. Ondertussen voor blijven spelen zodat ze los moet laten. constant ophoudinkjes en ze kan niet vastpakken!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:40

Het lijkt me heel moeilijk om bij deze pony van achter naar voren te rijden. Meer met de benen rijden is wel goed maar ik denk dat het weinig effect heeft bij deze pony.
Wat voor een bitje heeft hij in? Misschien een scherper bitje proberen? Maar vooral rustig blijven met je hand, niet vast zetten want dan is hij weg. Maar als hij niet ereageert op een ophouding zou ik wel even een hardere ophouding geven. Je moet reactie krijgen. Hier moet hij even door. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt! Succes

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:12

scherper bitje heeft echt geen zin, daar los geen problemen mee op, je vermijd de problemen. Ik zou zeggen veel met je zit werken. dus langzaam ligtrijden, veel minder met je hand doen. Iig niet trekken, je pony is altijd sterker, en zeker een fjordnbaal Haha!

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:59

dit heb ik ook met dreik, precies het zelfde.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:25

Hoe harder je trekt , hoe harder hij gaat vaak.

Probeer inderdaad meer met je benen te rijden en zelf te blijven ontspannen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:34

meer met je zit terug rijden. elke keer als je voelt dat je paard vooruit gaat een gang lager gaan en bij die terugwaartse overgang met een zware stem hmmm...(lang rekken dus niet hm maar hmmmm..) zeggen. het klinkt gek maar helpt echt! wel heel consequent doen altijd, aan de hand en met rijden en longeren en wat dan ook. als hij dat doorheeft dat hij bij hmm rustiger moet gaan dan kun je dit in combinatie met vragen geven heel goed gebruiken om hem rustiger te krijgen. heel veel succes

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:11

Hoi hoi...

Ik zag je kreet: "Hij luistert niet naar het bit" en toen dacht ik "luisteren naar het bit? Wat is dat?" Volgens mij is de bedoeling dat je paard het bit op zoekt en niet je paard. Maar in je verdere verhaal zie ik dat je dat begrepen hebt, gelukkig maar !!!

Wat je kunt proberen is je ophoudingen nog sneller achter elkaar te maken. Vaak gaan mensen hardere ophoudingen maken of zelfs trekken. Heb de indruk dat dat bij een Fjord niet echt helpt...!!! Wat in het begin ook kan helpen in 'm zo nu en dan met een stootteugeltje rijden. Op die manier "vecht" hij wat meer met zichzelf i.p.v. jouw hand...!!!

Succes,

FvdS

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:12

Volgens mij is de bedoeling dat je paard het bit op zoekt en niet je paard.

Ik bedoelde:

Volgens mij is het de bedoeling dat je paard het bit op zoekt en niet het bit je paard... Heb af en toe een spraakgebrek Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:31

Yathal schreef:
Volgens mij is de bedoeling dat je paard het bit op zoekt en niet je paard.

Ik bedoelde:

Volgens mij is het de bedoeling dat je paard het bit op zoekt en niet het bit je paard... Heb af en toe een spraakgebrek Knipoog


spLaakgebLek hè hahaha sorry Lips are sealed had ff een binnenpretje en dat wilde een buitenpretje worden Verward [/b]

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:51

Ik herken dit heel erg. Tiek is in de bak keurig gehoorzaam, maar buiten denderde hij gigantisch door het bit heen, dan kan je er nog zo hard op oefen in de bak, maar als hij in de bak er reageert, en buiten is dat weg, dan kom je nog nergens. Buiten is het soms nodig om te stoppen, en direct gehoorzaamheid te krijgen, zeker als je in het verkeer bent. ik kan je niet helpen, maar wil je wel een hart onder de riem steken door je te verzekeren dat je absoluut niet de enig bent!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 01:13

Ik heb zelf een jong paard maar werk niet alleen met mijn hulpen maar ook erg veel met mijn stem. Dat werkt heel gerustgevend voor het paard. Ze luisterd dan echt.

Bijvoorbeeld: Als ik het bos in ga en ze vind iets eng dan kan ik beter met praten haar er voorbij krijgen, of als ze in 1x wegspringt en wat verder wil sprinten dan reageer ik rustig en zeg hooooooooo. Geef haar dan ook de hulpen om haar weer wat rustiger te krijgen en dit werkt perfect!!!!

Ik hoop dat het je wat kan helpen. Maar rijden met je stem is ook heel fijn. Wel haar belonen als ze het goed doet. Dat is ook ERG belangrijk. Dan weet ze ook bij welk woordje ze wat moet doen.

Heel veel suc6 ermee

Ilse

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:45

hay,
mijn paardje heeft soms ook es als ik met bit rijd dat ze alleen maar harder wil, dus probeer het es met een touwhalster of (lage) neusriem (wat ik doe) mijn paard reageert nu veel beter op teugeldruk. en zo leer je ook nog goed op je zit in te werken.
mijn pony is weliswaar geen fjord maar een ijslander en die kunnen ook wel es slim en snel zijn Lachen
succes ermee

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:46

MarjoEisla: kan je misschien een foto plaatsen?