Handen niet bij elkaar kunne houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Handen niet bij elkaar kunne houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 14:06

Ik heb een probleempje.. Als ik op de volte zit rij ik meer op de binnenteugel dan op de buiten teugel.. kweet niet zo goed hoe ik dit moet veranderen.. ik ben hier al un paar weken meebezig maar ik blijf het toch steeds doen.. weet iemand un tip zodat ik mijn gelijk hou en niet meer druk op de binneteugel geef Verward Verward Verward Verward Verward

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:15

Probeer je paard met je buiten teugel en buiten been de volte op te sturen, trek 'm dus niet naar binnen met je binnen teugel. Eenmaal op de volte probeer je 'm met je binnen been naar je buiten teugel te rijden om zo ook wat meer druk op je buiten teugel te krijgen.
Je kunt ook jezelf controleren of je niet te veel druk op je binnenteugel hebt door in de wending(op de volte)je binnen hand langs de manenkam eens naar voren te brengen zodat de binnen teugel ontspant.
Succes ermee!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 14:31

je moet zo denken, je binnenteugel is gekookte spaghettie en die mag absoluut niet breken. óf je hebt een kuikentje in je hand wat je niet dood mag knijpen maar wel moet aanpakken als hij weg wilt.

je rijd nu de lengtebuiging nu niet correct. een vraagje: hoeveel vingers heb je minimaal nodig om een zweep te buigen??

Fout!! (<--waarschijnlijk!) je hebt er maar drie nodig. je legt je pink aan een kant je wijsvinger aan de andere en met je duim duw je de zweep om je vingers. stel je de situatie nu anders voor. de zweep is het paard en je pink de buitenteugel, de wijsvinger je buitenbeen en je duim is het binnenbeen. je duwt dus met je binnenbeen het paard naar je buitenteugel en met je buitenbeen begrens je zijn achterhand. als je hieraan blijft denken en consequent jezelf corrigeert zal het waarschijnlijk veel beter gaan...

succes, groetjes

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 15:00

Ik denk ook dat je het niet te geforceerd moet gaan proberen. Eraan denken is goed, maar iets afleren duurt altijd veel langer dan iets aanleren. Je doet je best en zet je ervoor in. Over een tijdje zul je ineens denken: "verhip, nu rijd ik toch de volte op de buitenteugel, doe ik dat al lang?" Maar blijf tijdens het rijden dus niet de hele tijd hellen met die volte.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:56

YuriDeGrave schreef:
Weet je wat mijn instructrice van de manege zegt als er iemand zijn handen niet samen houdt? Straks bindt ik je handen samen. Dus mss kun je dit eens proberen, het is wel een raar zicht maar ik denk wel dat het helpt, je handen samenbinden dus. xxxx


en hoe grijp je in als je paard schrikt en ervandoor gaat bijvoorbeeld??

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:03

Haak je duimen eens in elkaar. je moet dit niet constand doen, omdat je handen dan plat gaan liggen, maar op dze manier moet je, je handen wel bij elkaar houden en kun je niet aan 1 teugel gaan trekken...

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:57

Of het verloop van je teugel van je linkerhand ook met je rechterhand vastpakken, blijven je handen ook bij elkaar. A la Albert Voorn Knipoog

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:01

Hoi hoi...

Ben het tot op heden het meest met Caar eens... Alle andere dingen zijn leuke trucs om "eens te proberen" maar uiteindelijk zal je het gewoon op de goede manier moeten doen. Handig om daar gelijk mee te beginnen.

Als je dan toch zo graag een truc wil om het af te leren:

Vraag je vriend(in) om te komen kijken en beloof hem of haar een euro voor elke keer dat je het fout doet, ghehehe... Wil je best komen helpen hoor, ben aan 't sparen voor een zadel.

Maar goed, zonder gekheid: Leer het jezelf op de geode manier aan. Ik denk dat je de eerste stap reeds gemaakt hebt door het te constateren !!!

Succes,

FvdS

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 23:52

Franske wat jij bedoelt is een "bruggetje" maken. ik denk dat je dan meer je hand vast zet, dat lijkt me niet zo best. (alhoewel het voor Albert Voorn misschien best werkt Knipoog )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:49

Geef je paard maar eens een aai over z'n hals met je teugel nog in je hand (wel een beetje subtiel natuurlijk, niet gelijk ruk weer op maat). Die "truc" gebruik ik vaak als controlemiddel en het is ook goed voor je eigen ontspanning, je MOET wel loslaten. Ik doe het overigens met zowel m'n binnen als m'n buitenhand. Is ook gelijk een beloning voor je paard als hij braaf op z'n eigen benen door blijft lopen.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:32

ik weet niet hoe lang je rijdt enzo maar ik zou zeggen leer het eerst op een correcte, makkelijke manier aan: binnenhand openen, buitenhand tegen de hals, binnenbeen drijft naar buiten, buitenbeen voorkomt uitzwaaien.
als je dit steeds meer kunt verfijnen en je paard steeds beter zelf jou hand opzoekt zul je vanzelf merken dat je de volte steeds meer op je buitenteugel kan gaan rijden.
geen trucjes dus, gewoon een kwestie van veel oefenen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:38

Ben het niet met je eens Caar, wat Franske bedoeld dat werkt super, het is een hele goede oefening ook om de hand wat stiller te krijgen (zeker als je 1 hand hebt die erg onrustig is). Maar waarschijnlijk praten wij over 2 verschillende dingen, kan me namelijk niet voorstellen hoe je zo je hand vast kunt zetten.

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:32

hoi beppies, ik bedoel met je hand vastzetten dat het maken van een bruggetje het probleem van het teveel op de binnen teugel rijden denk ik niet oplost. Je krijgt er ongetwijfeld een wat stillere hand van, maar denk niet dat het de oplossing is.

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:58

Ik sta nog steeds achter je hoor Caar !!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:27

beppies schreef:
Ben het niet met je eens Caar, wat Franske bedoeld dat werkt super, het is een hele goede oefening ook om de hand wat stiller te krijgen (zeker als je 1 hand hebt die erg onrustig is). Maar waarschijnlijk praten wij over 2 verschillende dingen, kan me namelijk niet voorstellen hoe je zo je hand vast kunt zetten.


het verhinderd wel je hand bij het mee gaan met de beweging van het paard. als het paard jou hand 'zoekt' is het veel moeilijker om daar aan toe te geven en blokkeer je dus.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:25

volgens mij is je handen vastzetten sowieso geen goeie manier om te leren de volte op je buitenhand te rijden (wat een verfijning van de basishulpen is). als je je handen vastzet boven de manenkam en ze moeten daar blijven ga je namelijk je gewicht naar binnen verschuiven en je buitenbeen drijven om vanaf de hoefslag met een wending de volte op te rijden, wat betekent dat je de verkeerde stelling aanneemt.
maar misschien begrijp ik het verkeerd hoor Verward

Myrna
Berichten: 107
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 20:08

Franske schreef:
Of het verloop van je teugel van je linkerhand ook met je rechterhand vastpakken, blijven je handen ook bij elkaar. A la Albert Voorn Knipoog
Dat heb ik al eens samen gedaan met iemand.. dat ging egt veel beter!! mmaar ja zo kanik natuurlijk nie taltijd blijven rijden.. maar het gaat al wat beter hoor ik van wat mensen die aan de kant zitten te kijken

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 06:59

Ben het met Caar eens. En inderdaad, ga niet aan de binnenteugel hangen.
Waarom rare trucs proberen? Kun je het beter gelijk goed leren Knipoog

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 19:48

thiedeman teugel !?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 01:26

ik snap niet wat een thiedeman teugel hierbij moet helpen...leg eens uit als je wilt starletta?

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:25

nou die zorgt er voor dat je paard rond blijft llopen en jij kan je handen stil houden (voor je zelf om te trainen ) ja hoef jij niet met je paard aan de gang (met zn mond) en kun je je bezig houden met je handen die kan je dan stil houden omdat je nix bij je paard hoeft te doen (een thiedeman is een eerlijke hulp teugel)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:38

ik weet wat een thiedeman is. maar hoe leer je in godsnaam je hand stil houden als je paard maar gedwongen naar onder loopt? sorry maar ik snap het verband nog steeds niet????

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:41

je paard loopt naar beneden en dan heb jij daar ff geen werk aan en kun je je handen stil gaan houden , daar leer je van je handen stil te houden , kijk als ze dit ziet zitten dan probeert ze het toch gewoon een keer ,dan merk je het van zelf ..!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 14:44

dan kun je beter meteen iedereen een slof kadoo doen bij de eerste rijles kunnen ze meteen leren om de benen stil te houden zonder het paard het hoofd omhoog kan doen.