hackmore = oplossing????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

hackmore = oplossing????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 14:48

als ik op wandeling ga met mijn pony (in het bos) dan heeft die soms de neiging om in volle galop weg te 'schieze'. ik berijd hem met een gewone bustrens (dun).
maar nu heb ik gehoord dat een hackmore een goede 'noodrem' heeft. maar ik wil mijn pony'tje toch niet pijn doen. ik heb alleen schrik voor zijn reactie en of dit niet te sterk op zijn neus gaat drukken zodat hij iets aan zijn neus zou krijgen (neusgaten afsluiten ofzo) Verdrietig . en als ik dit zou kopen, welke maat dan (hij heeft een maat cob en zijn bitmaat is 12.5)?

of kennen jullie misschien een andere oplossing voor dat 'wegrennen' Verward
meestal wilt hij dit doen op de terugweg, maar ik vind dat dit wel gevaarlijk kan zijn. hij is dan (bijna) niet meer te stoppen. Boos!

ps: ik heb wel een tamelijke stille hand.

dank bij voorbaat voor jullie reacties

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:28

Ik denk dat het wel een oplossing kan zijn.
Natuurlijk is rijtechnisch oplossen beter, maar het is altijd veilig om een noodrem bij je te hebben(die je dan wel echt alleen dan gebruikt).
Ik denk dat je gewoon maat Cob moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:31

Als een paard z'n hoofd bij het wegschieten helemaal omhoog brengt, heeft je hackemore geen inwerking meer en ben je net zo ver van huis als met een bit.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:38

Sonja schreef:
Als een paard z'n hoofd bij het wegschieten helemaal omhoog brengt, heeft je hackemore geen inwerking meer en ben je net zo ver van huis als met een bit.


Daarbij komt ook nog dat als je daar nog nooit mee gereden heb,je ook nog zijn neus kan breken.
En zeker als je er aan gaat hangen,ik rij er zelf ook wel eens mee,alleen heb ik er ervaring mee.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:39

1x moet toch de eerste keer zijn?

Als je gewoon je verstand gebruikkt breek je echt niet meteen de neus, en ze zegt dat ze een stille hand heeft..

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:57

Ja, maar hoe wil ze hem dan stoppen?
Keihard aan zo'n hackamore trekken, lijkt mij ook niet de oplossing lijkt me?

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:13

Hai,

Misschien helpt het als je een keer een martingaal eraan doet, of ALLEEN ALS JE HET KUNT !!!!! een keer met slof naar buiten gaan.
En verder ben ik het met de rest eens dat als je niet weet hoe je met een Hackmore moet rijden je het ook beter niet kunt doen, tenzij er iemand is die je kan helpen...... is niet zo verstandig om te gaan experimenteren op je pony Knipoog

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:32

misschien als je dit op rijtechnische problemen vraagt dat je meer reacties krijgt... of even zoeken met de zoekfunctie...
succes ermee..

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:34

Vraagje: hoe stop jij hem op dit moment met het bit als hij wegrent?
Aan beide teugels trekken?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:39

Ik denk dat hard trekken aan een bit net zo zeer doet als aan een hackemore alleen de pijn voelt hij ergens anders.
Persoonlijk heb ik dan liever een bit.

Paarden kunnen zich heel goed afsluiten voor pijn en zolang je trekt aan 2 teugels heeft dit absoluut geen effect. Beter is het om je paard aan één teugel heel erg om te laten draaien en wel meteen op het moment dat het er van door gaat, geen 3 tellen later want dan is zijn snelheid al te hoog.
Druk op één plek werkt beter dan op allebei de teugels. Je moet hier heel konsekwent in zijn en niets toestaan. Op een bepaald moment zal hij wel doorkrijgen dat er zo geen lol aan is en zich gaan gedragen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:39

Een hack lijkt me hier totaal geen oplossing, om de reden die sonja al aangeeft. Misschien eens een keertje gewoon gaan 'opvoeden'???

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:03

er heeft hier iemand op bokt zo'n mooi onderschrift erover.
Het gaat zo iets als, je kunt een paard helemaal behangen met hulpteugels, hij blijft altijd zijn 4 benen hebben om mee te rennen.

Als hij zijn hoofd omhooggooit, zou dan een Tiedemann niet een zachtere en doeltreffendere oplossing zijn?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:05

Ik rij ook met een hackamore.
Maar om andere redenen,
Ik zou em niet als rem gebruiken, want als je paardje steeds wegsjeest dan heeft dat ook niet zoveel nut.
en je kan bovedien de neus ermee breken.
Maar dat is gewoon een kwestie van je handen stil kunnen houden.

Maar zoals carola als zegt, en sonja, ik denk dat je paardje misschien een nieuwe opvoeding nodig heeft .

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 17:11

ja, een opvoeding!!!!!!!!!!
hij is al 12 en ik heb hem 1 en 1/2 jaar.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:15

Ja nou en? Dan kun je toch nog best opvoeden hoor? Het gedrag van het paard ligt geheel aan jou zelf.

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 17:15

niet dat ik er niet aan werk hoor!!!!!!!!!!!!! ik ben er elke dag mee bezig

en hij gooit zijn hoofd niet omhoog,en het gebeurt ook niet dikwijls. maar ik vind het gevaarlijk dat hij dit doet dus ben ik op zoek naar een oplossing. als jullie een oplossing kennen ,dan kunnen jullie het me altijd zeggen. alles is welkom!!!

en op maar 1 teugel werkt ook niet. als hij weg is dan is hij niet te stoppen.
Laatst bijgewerkt door dundee007 op 09-04-03 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:17

Dan moet je ingrijpen vóór dat hij weg is

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:28

pfff, is je pony wel 100% gezond?
Past je zadel wel?
Past je hoofstel wel?
Hangt het bit niet te hoog of te laag?
Zitten er geen velletjes knel bij je singel?

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 17:34

nee hoor dat is allemaal in orde. laat maar vallen voor die hackmore. want ik zou mijn pony niets willen aandoen. het ligt waarschijnlijk aan zijn karakter, maar dit is dan weer een kwestie van opvoeding en geduld.
ik wou weten of er al dan geen noodoplossing bestond voor het geval dat. je weet toch nooit....

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:03

dundee007 schreef:
en op maar 1 teugel werkt ook niet. als hij weg is dan is hij niet te stoppen.


Dan helpt een hackamore ooke cht niet, als hij niet te stoppen is.


Citaat:
Boogiegirl:
Dan moet je ingrijpen vóór dat hij weg is


Helemaal mee eens. Als je je pony al wat langer tijd ga je meestal vanzelf merken wanneer hij wil gaan, draai hem dan gelijk om of zet hem op een volte ofsow.
En als het echt niet gaat een hulpteugel een thiedeman bijvoorbeeld.

dundee007

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: sint-genesius-rode (belgië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 18:52

mensen, ik heb mijn conclusies al getrokken Haha! Haha!
ik ga lekker met mijn gewoon bitje verder rijden
het is gewoon kwestie van geduld en ja, opvoeding.
tuurlijk voel ik dat wel als ie wilt wegsjeeze , maar ik laat me misschien wel vlug beinvloeden voor sommige dingen. als ieman zegt: "op een hack zit een goede noodrem", dan denk ik nogal vlug, ja mischien help dit. maar ik was nog héél ver van een hackmore te kopen hoor *LOL* . ik wou eens weten wat jullie der van vonden...

ik dank jullie voor jullie reacties

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:33

(nu ga ik bokt over me heen krijgen...Haha!)

Als je echt een noodrem wilt, zou ik zelf kiezen voor een slof.
Maar wel als het écht nodig is!
Onder het rijden gewoon losjes, zodat je pony er niet eens wat van merkt, en zal er nou iets gebeuren dat hij bijna de weg of weet ik veel op rent, dan heb je tenminste een rem.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:40

Maar met een slof trek je alleen zijn hoofd naar beneden, dan kun je buiten nog beter een martingaal nemen en die wel goed instellen natuurlijk.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:41

een hackemore is stom stom stom als je er geen ervaring mee hebt. als je aan een hackemore toe bent moet je toch de nodige rij ervaring hebben en aangezien het een rijtechnisch probleem is waar je geen oplossing voor weet zonder een scherper bit of hulpteugel te gebruiken lijkt het me niet dat je er aan toe bent. als je het verkeerd gebruikt kun je zelfs zijn neus breken als je bijvoorbeeld te hard trekt. een hackemore kan handig van pas komen als je paard hysterisch is voor het bit en een rubberbit niet werkt maar niet om je paard mee stop te trekken.

het is verstandiger om dit eens bij rijtechnische problemen te zetten. maak overgangen en probeer aan te voelen wanneer je paard wilt wegschieten. dan moet je dit probleem oplossen vóór het er is. dus een ophouding maken en hem attent maken dat jíj de baas bent. terugwaartse overgangen maken en hem bezig houden tot je hem weer voelt ontspannen. je paaard heeft dit waarschijnlijk een keer geprobeerd dat is hem gelukt en nu maakt hij daar gebruik van.

ps. dit is niet om je aan te vallen maar om je te waarschuwen.

groetjes en succes!!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:36

Ik heb jaren gereden met een hachamore en ik heb nog geen enkel paard zijn neus gebroken. Wel is het heerlijk ontspannen rijden. Bij de meeste paarden heb je met een hackamore meer te vertellen. Je moet er niet ineens een enorme ruk aan geven want dan kun je inderdaad het bot beschadigen. Mischien dat er iemand in je omgeving is die je er een keer les mee wil geven. Ik vind het voor buiten een prima oplossing als je een paard hebt wat niet goed luistert. Als je goed kunt rijden en niet aan de teugels hangt dan kun je rustig met zo'n ding rijden. Probeer het anders eerst een keer in de bak.