Ik krijg Isolda niet aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Ik krijg Isolda niet aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 19:30

Isolda zoekt de laatste tijd iedere keer iets om onder het werk uit te komen. Eerst dacht ik, het gaat wel over. Straks een nieuw zadel, dan gaan we er weer tegen aan Knipoog

Maar helaas.. Alles, maar dan ook werkelijk alles wordt als excuus aangenomen om niet te hoeven werken. Wandelaars, fietsers op een halve kilometer afstand, een vogeltje in de lucht, een konijntje in het gras. En als dat er niet is, dan is er wel een scheef staande grasspriet, een kabouter achter een paaltje, sabeltandtijgers in de bosjes Frusty

Dus Jantina rijdt overgangen vlot achterelkaar. Figuren, afwenden zodra ik voel dat er iets aan zit te komen.
Het enige resultaat is dat zij pret voor tien heeft, in een wending is het ook leuk wegspurten en dat ik degene ben die moe is Slapen
Dat zou ik graag om willen keren! Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:59

ze tracht dus onder het werk vandaan te komen. je hebt een goede oplossing gekozen (verder rijden, haar aandacht vragen door steeds iets anders te doen,...) maar het helpt blijkbaar niet.

misschien zit het voorjaar in haar hoofd? krijgt ze niet te veel brok?

en anders: zet ze eens goed op haar plaats.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:08

doen alsof je gek bent. ze is volgens mij een echte 'kijker' en je hebt een goede oplossing. als het elke keer een bepaalde plek is waar ze naar kijkt kun je haar schouderbinnenwaarts erlangs laten lopen. dat je het aanvoelt komen is al een goed teken. op momenten dat je haar voelt aanspannen kun je haaar misschien iets dieper laten komen. en echt de ene na de andere overgang en wending na elkaar. groetjes, succes

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:09

Ik zou proberen haar zo diep en laag mogelijk in te stellen. Mijn pony is ook altijd erg kijkerig maar als ik hem zo rijd is zijn aandacht bij mij. Dat vind ik het allerbelangrijkste. Volgens mij maakt ie er gebruik van, dan hoeft ie namelijk niet te werken.
Wat Okkie1 al zei schouderbinnenwaarts er langs of erg veel stelling.
Succes!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:59

uuhm, het enige dat ik kan zeggen is dat ik dat gevoel deel. Ik krijg dex ook met de regelmaat van de klok niet aan het werk. Ik kan hier dus wel theorie gaan typen (oeioei, dan weet ik het echt goed, maar de uitvoering!!!) maar dat laat ik maar achterwege. Ik wilde je alleen ff veel succes wensen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:45

Ik zou idd eerst kijken naar het voer, wat Kattebeest ook al aangeeft.

Hoe zeggen dat ze dat ook alweer? Alle nijd komt uit de voerkist??

Laat je goed adviseren door iemand die er verstand van heeft. Wij hebben bij Nic 2 weken geleden het voer ook aangepast en we merken nu al verschil.

Hij kon zich slecht concentreren en de buitenwereld was belangrijker dan degene die reed. En een tempo................miep miep zoeffffffff, was er niks bij.

En ik denk dat je op de goede weg bent met je overgangen, voltes e.d Wees heel consequent en trek heel duidelijk je grenzen. Zet haar maar eens op de rem, met het bit tussen de kiezen. Wees maar eens boos, ze leert het echt wel af. Geduld, consequent zijn en rijden met die hap. Elke dag het liefste 1,5 uur bezig zijn!

Succes!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:53

zoals mijn instructrice altijd zegt: krijgen wat je hebben wilt. consequent zijn dus.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 16:23

Op zich kan het de hoeveelheid voer niet zijn, ze krijgt iets meer dan een halve kilo. Voor een zware gelder is dat maar weinig Lachen Maar het kan wel zijn dat ze dit nog maar net krijgt.
Normaalgesproken krijgt ze geen brok, we voeren goed hooi en ze krijgen winterwortel of suikerbiet erbij.
De laatste tijd werd ze wat flets in haar vacht, de laatste balen hooi waren niet zo mooi, dus nu krijgt ze een beetje brok.

Misschien is het de overgang van niets naar iets wat haar de kriebels geeft. Ze krijgt dan wel niet veel, maar toch Verward Misschien moet ze er gewoon even aan wennen.

Ik ga de volgende keer proberen of ze na een kwartiertje flink longeren zich makkelijker kan concentreren. Dan kom ik misschien ook eens door het losrijden....... Haha!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:56

Of je gaat naar buiten...
Kebie kan erg geconcentreerd aan het werk gaan, maar heeft ook regelmatig alle oren en ogen over het hek heen. Echt, wat ik ook aan afleiding verzin binnen de bakletters, niks helpt. Het enige dat helpt is even geen dressuur meer rijden. Letterlijk.
Dus, een weekje het bos in , lekker uitwaaien, eventueel afwisselen met longeren. Daarna kan ze er weer tegenaan en gaat het weer lekker.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:07

Dit komt mij ook heel bekend voor.
Regina (ook een gelder, zou het aan het ras liggen?) vind alles interessant behalve mij.
Dus kop omhoog en niet meer op mij reageren is geweldig. Ze blijft dan wel 'netjes' haar rondjes lopen maar met haar kop in de lucht en vrolijk die oortjes heel ver naar voren.
Ik was het vandaag ook weer even goed zat, maar boos worden heeft echt geen zin bij haar, wordt ze alleen maar druk en gestresst van.
Ik heb dus ook (nog) geen oplossing, maar heel veel succes...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:21

Longeer hem inderdaad eerst een, rij hem dan netjes los, zodat hij meer onder de man komt. Daarna kan je een poging wagen met hem naar buiten te gaan. Hou hem aan het werk zoals je in de bak zou doen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:29

Als ik het goed begrijp, was het probleem toch kuist dat ze in de bak haar aandacht (ook) niet bij jou houdt?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 21:04

Er is binnen de bak of buiten de bak geen verschil voor mij. De bak die ik heel regelmatig gebruik is het strand. Nu rijd ik in een droge wei, met bijna de afmetingen van een normale buitenbak, aangezien de buitenbak waar ik normaal rijd veel te oneffen is.
Het gaat dus niet om binnen of buiten. De concentratie krijg ik nergens.
Het gaat ook niet om afwisseling, als er 1 paard is met veel afwisseling, dan is het Isolda wel.

Maar ik ga het "longe-verhaal" maar eens proberen Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:14

Leuk he paarden die overal de aandacht hebben, behalve bij jou. Haha! Heb er ook zo 1.

Ik moet van mijn instructrice dus heel goed opletten wat ik zelf met mijn lichaam uithaal. Mag niet aan de teugels komen, moet op mijn ademhaling letten, zelf heel goed weten welke lijn ik wil rijden en in welk tempo.
Dus veel tempowisselingen op de zit rijden. Met de ademhaling bijvoorbeeld 4 passen inademen 1 pas vasthouden en 4 passen uitademen en dan ondertussen proberen niet te letten op je paard, waar hij/zij allemaal naar kijkt, blijven concentreren waar je rijdt en welk tempo. Ook denken dat je centrum in je onderrug zit en je van daaruit zwaar maken, het helpt ik heb al de neiging om mijn beugels 2 gaten langer te maken omdat ik mijn benen nu veel langer houd. En paard stuiterd niet eens weg, wat hij wel doet als ik teveel aan de teugels kom.

Vooral het punt van de ademhaling heeft mij erg goed geholpen, ik schijn nogal eens te vergeten dat ik door moet ademen als ik ingespannen bezig ben Lips are sealed Verward

Misschien een beetje wazig uitgelegd, maar ik heb er baat bij en paard blijft ook meer ontspannen. Onvoorstelbaar hoeveel invloed jehebt op je paard met je eigen lichaamstaal.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:10

Het kan ook gewoon het voorjaar zijn hoor.
Dan krijgen ze ineens de lente weer in hun bol en zien en horen ze alles! Fie was een paar weken terug ook zo kriebelig en kijkerig, je zou er gek van worden...
En dan misschien in combinatie met je verandering van voer, aan de hoeveelheid voer zal het in ieder geval niet liggen.

Ach, misschien moet je haar gewoon even de kans geven om te vieren dat het voorjaar is, zolang het niet te gek wordt. Meestal gaat zo'n periode vanzelf weer over.

Sterkte ermee!!