Contragalop en galopwissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Contragalop en galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 16:03

Hey,

Ik ben bezig om 2 springpaarden dressuurmatig te rijden.
Nu het probleem:

1) als ik een diagonaal rijd en een galopwissel wil vragen, wisselen ze zonder ik het gevraagd heb, omdat ze eigenlijk weten wat er van hen verlangt wordt.
Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling, want ze moeten op mijn hulpen leren wachten.
Hoe kan ik hen dat duidelijk maken?

2)Een probleem dat aan het vorige vasthangt...
Ik kan geen contragalop doen met hun.
Door een diagonaal van hand veranderen en geen wissel vragen is dus geen optie, zie 1.
Nu heb ik wel al gehoord van een gebroken lijn, maar dat snap ik eigenlijk niet zo goed. Kan iemand dat mij misschien uitleggen?

Alvast bedankt.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:15

okee ff punt voor punt
1) zodra hij omspringt, terug nemen in draf en weer in de galop aanspringen waarin je zat. en dit herhalen. de galopwissel oefenen even weglaten. eerst het probleem eruit rijden. hij kan het toch dus dat oefenen daarop komt later.

2)je rijd bijvoorbeeld in de linkergalop. dan rij je een gebroken lijn om mee te beginnen van 2 à 3 meter. je blijft precies hetzelfde zitten, dus niet je gewicht verplaatsen. met dezelfde stelling en dezelfde hulpen doorrijden. vooral niet omstellen. als dit goed gaat kun je hem wat groter maken.

heel veel succes, en laat je wat weten of het gelukt is? groetjes

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 18:10

Dus ik moet binnenstelling blijven houden bij die gebroken lijn.
En niet bij de X even een beetje omstellen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:23

Neen, hou de stelling vast die je in de "goede galop" ook al had. Dus rechtergalop, van hand veranderen, rechterstelling houden. Probeer dan ook goed op je rechterbillen te zitten. Je kan dit gevoel versterken door je rechterbeen lang te houden. Hou je linkerteugel tegen zijn hals, rechterteugel van de hals.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:26

Tyrza schreef:
. Probeer dan ook goed op je rechterbillen te zitten


Hmm...hoeveel rechterbillen hebben we dan eigenlijk? Tong uitsteken

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:29

in mijn geval: een heeeele hoop! Knipoog

Ik probeer hiermee het effect te krijgen dat je het gewicht naar rechts verplaatst, zonder dat je krom gaat hangen met je bovenlijf....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:33

Faustie schreef:
Dus ik moet binnenstelling blijven houden bij die gebroken lijn.
En niet bij de X even een beetje omstellen?


nee, door het omstellen springt hij juist om. dus gewoon helemaal nix aan de stelling doen.
groetjes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:36

marieketencate"]
[quote="Tyrza schreef:
. Probeer dan ook goed op je rechterbillen te zitten


Hmm...hoeveel rechterbillen hebben we dan eigenlijk? Tong uitsteken
[/quote]

Hihi Tyrza heeft niet opgelet bij biologie/of bij nederlands????.......dit is niet het eerste topic waarin ze het menselijk lichaam rechterBILLEN toeschrijft Haha! Haha! Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:17

Behalve een gebroken lijn kun je ook nog een links- of rechtsomkeert proberen of een halve grote volte links gevolgd door een halve grote volte rechts.
Omdat jij het zo specifiek over de diagonaal hebt kun je misschien wat andere oefeningen inlassen waarbij je ook contragalop kunt oefenen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:59

fabienne"]
[quote="marieketencate"][quote="Tyrza schreef:
. Probeer dan ook goed op je rechterbillen te zitten


Hmm...hoeveel rechterbillen hebben we dan eigenlijk? Tong uitsteken
[/quote]

Hihi Tyrza heeft niet opgelet bij biologie/of bij nederlands????.......dit is niet het eerste topic waarin ze het menselijk lichaam rechterBILLEN toeschrijft Haha! Haha! Haha!
[/quote]

...in mijn geval is dát nog niet eens zo gek gedacht hoor!!! Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:46

Fitzroy schreef:
Omdat jij het zo specifiek over de diagonaal hebt kun je misschien wat andere oefeningen inlassen waarbij je ook contragalop kunt oefenen.

Zoals in de rechtergalop een M-X-A lijn (en bij A weer rechts )of in de linkergalop een H-X-A lijn rijden (en dan bij A naar links) Lachen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:25

Bedankt iedereen!
Ik ga hiermee aan de slag.
Verdere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Maar wat denken jullie, zou ik die galopwissel wat laten rusten en eerst op de contragalop oefenen? Of omgekeerd?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:40

Zit zo stil mogelijk voor de contragalop, maar zeker ook om te voorkomen dat hij verspringt

Een gebroken lijntje is niet meer dan aan je diagonaal beginnen en die voegtijdig weer afbreken terug naar de hoefslag, officieel bij de x, maar begin gewoon met een paar meter., maak je bochten eerst heel groot, later kan je er meer een hoek van maken.

Wend regelmatig af bij de A of C, en vervolg gewoon op de zelfde hand, of, voor terug naar de draf nemen en naar de andere galop.

Een andere oefening, en dat scheelt een hoop bochten. Begin aan je diagonaal, en rijdt bij x rechtdoor naar de A of C. Maak de bochten heel soepel. Bij de A/C ga je gewoon de zelfde hand op als waar je vandaan kwam.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:53

Faustie schreef:
Maar wat denken jullie, zou ik die galopwissel wat laten rusten en eerst op de contragalop oefenen? Of omgekeerd?


je moet eerst de galopwissel uit zichzelf eruit rijden voor je hem een galopwissel op de hulpen leert rijden. zodra deze eruit is kun je aan contragalop en galopwissel gaan werken.... succes. en laat je even horen of het lukt?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 16:19

Ik ben vandaag weer gaan rijden...
Het lukt hélemaal niet!!!
Vooral Spinelle is heel heftig en springt vanzelf om.
Ik heb erop gelet dat ik recht en doodstil bleef zitten,
maar toch wisselde ze.

Maar ik geef het niet op hoor,
dit zal waarschijnlijk wel wat tijd kosten, maar dat heb ik er voorover.

De galopwissel op hulpen en de contragalop laat ik er voorlopig dan maar uit.
Eerst oefenen dat ze een diagonaal (of een gebroken lijn, enz...) kan rijden in galop, zonder daarbij bij de X te wisselen.

Als ze zover zijn dat ze niet meer wisselen als ik het niet vraag,
moet ik ze dan op het einde van de diagonaal (of...) naar de draf brengen,
of dan een wissel vragen, of door laten gaan in contragalop?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 16:40

ik zou in het begin een overgang maken naar de draf. Pas als ze niet meer overspringen en je het gevoel hebt er wat controle over te hebben, doorrijden gaan in contra galop.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:11

[quote:Faustie]Als ze zover zijn dat ze niet meer wisselen als ik het niet vraag,
moet ik ze dan op het einde van de diagonaal (of...) naar de draf brengen,
of dan een wissel vragen, of door laten gaan in contragalop?[/quote]

eerst galoperen op de diagonaal en dan tussen x en F/K/H/M in draf laten overgaan. dan kun je ook oefenen op de gebrokenlijn. zo leert hij de contragalop. die kun je dan weer uitoefenen als hij zo ver is door bij A/C af te wenden en een ruime keertwending te rijden naar M/F/K/H en in contragalop door te rijden. als hij dit op jou hulpen beheerst kun je de galopwissel rijden. maar niet te vaak anders gaat hij weer uit zichzelf rijden.

succes en übung macht der Meister...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:17

Blijf ook goed je buitenteugel erbij houden (die bij van hand veranderen dus automatisch binnenteugel wordt).
Doordat die teugel eraan gehouden wordt, kan hij zijn been er niet goed onder plaatsen waardoor hij eigenlijk niet kan wisselen en dus in contra door gaat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:27

Kitty schreef:
Blijf ook goed je buitenteugel erbij houden (die bij van hand veranderen dus automatisch binnenteugel wordt).
Doordat die teugel eraan gehouden wordt, kan hij zijn been er niet goed onder plaatsen waardoor hij eigenlijk niet kan wisselen en dus in contra door gaat.


even off topic:
Dat blijft gewoon buitenteugel, buitenteugel is nl de teugel aan de 'bolle' kant van het paard. Dus bij linkerbuiging is de rechterteugel altijd de buitenteugel of je nu op de linker- of rechterhand zit.
Verder klopt het trouwens wat Kitty zegt.

on topic
Ik zou de wissels voorlopig even helemaal vergeten en me concentreren op de gebroken lijnen met daarna wat simpele contragalop. Die kun je ook oefenen door een linksomkeert te rijden (M-G-B) en dan tot de hoek contragalop (B-F). Als dat soepel loopt kun je er de eerste wending bij pakken (geen hoeken in rijden, bocht wat afvlakken) en bij A in draf gaan. Als dit allemaal makkelijk lukt kun je verder werken.

Overigens vraag ik me af hoe de eigenaar hierover denkt. Misschien wil hij juist alleen maar wissels zien omdat het springpaarden zijn. Dat is wel wat korte termijn gedacht, maar ik zou het wel even overleggen als je dat nog niet hebt gedaan.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:24

Lielle schreef:
even off topic:
Dat blijft gewoon buitenteugel, buitenteugel is nl de teugel aan de 'bolle' kant van het paard. Dus bij linkerbuiging is de rechterteugel altijd de buitenteugel of je nu op de linker- of rechterhand zit.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar om het voor haar begrijpelijk te houden heb ik het zo neergezet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:30

oke, zijn we het weer helemaal eens *LOL*

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 21:44

Kitty"]
[quote="Lielle schreef:
even off topic:
Dat blijft gewoon buitenteugel, buitenteugel is nl de teugel aan de 'bolle' kant van het paard. Dus bij linkerbuiging is de rechterteugel altijd de buitenteugel of je nu op de linker- of rechterhand zit.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar om het voor haar begrijpelijk te houden heb ik het zo neergezet.
[/quote]

Nou, ik ben dan misschien wel blond, maar niet blonT Haha!
Dit begrijp ik wel Knipoog

Lielle,
Ik heb er al met de eigenaar over gehad, en die zag er geen probleem in.
Zolang ik de paarden de wissel niet afleer, is er geen probleem.
Nu springen ze vanzelf een wissel, maar zo veel moeite is het niet om in parcours even een wissel te vragen.
De eigenaar vond het goed dat ik dat eruit wil rijden (wisselen zonder hulpen), hij is er volledig mee akkoord Lachen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 21:49

Blij je geholpen te hebben Haha! Knipoog

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:36

Zorg dat hij eerst een recht lijn over het midden kan galloperen zonder te wisselen. Vraag ook af en toe stelling naar buiten, zonder dat hij wisseld. bouw langzaamaan steeds verder uit. Een paard heeft hier wel tijd voor nodig om dit te leren, word ook zeker niet boos op hem, want hij weet ook niet wat hij verkeerd doet...