werking van het dubbel gebroken bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvilSaSSy

Berichten: 11
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: rotterdam

werking van het dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 19:49

hoi hoi

ik (eigenlijk mijn mams) heb een vraagje. Onze bijrijdster wilt met een dubbel gebroken bit gaan rijden. Welk bit is nu "scherper" een gebroken of dubbelgebroken?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 19:55

enkel gebroken is scherper naar mijn mening. ik heb dubbelgebroken en nog nooit problemen gehad.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:53

Dubbelgebroken is zachter, ligt beter op de tong en "prikt" niet in de gehemelte

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:19

ik heb een dubbel gebroken, met een plat middenstukje. Je hebt ze ook met een dik middenstukje, die zijn nog zachter...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:21

Hele discussie over gehad in de ruitersportzaak waar ze heel goed helpen.
Wij kwamen tot de conclusie (met bit - experts erbij (die op beurzen staan met bitten) dat de dubbelgebroken met plat tussenstuk scherper is als enkel gebroken en de dubbel gebroken met rond middenstuk zachter.
Maar of het precies waar is.
Zij hadden er plaatjes bij met de drukverdeling e.d. Maar die kan ik neit op internet vinden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:25

oh? Dat is nieuw voor mij? Weer wat geleerd!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:27

En dan hangt nog het eea van de dikte van het bit.
Of je een 18 mm dik bit hebt of een 12 mm dik bit scheelt ook nog wel in de druk verdeling en de scherpte.

Dus als ze een dik dubbelgebroken bit met rond middenstuk koopt.... zachter kan niet. Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:29

ah, dan ben ik gelukkig nog geen echte dierenbeul!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:31

Zolang je een zachte hand hebt maakt het toch niet uit wat erin hangt. Knipoog Het zachtste bit, is de zachte hand Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:35

je zult het 17 mei wel zien...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:49

wat is 17mei...??? ...:::heel nieuwsgierig:::... hihihi...sorry

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 22:50


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:03

waarom wil ze een ander bit gebruiken? in 99% van de gevallen maakt het nl. niets uit of je een (uiteraard goed passend) enkel of dubbel gebroken bit gebruikt. als ze problemen ondervindt met het enkel gebroken bit is dit eerder een rijtechnisch probleem.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:09


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 23:27

Dubbelgebroken werkt lager in op de mondhoeken en lagen dan enkelgebroken... veel paarden ervaren het juist wel als scherper. Maar voor een paard met hangend rooster perfect.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:10

Ik heb het zo begrepen (van mijn instructrice): enkelgebroken werkt zacht in op de lagen, maar scherper op verhemelte en tong. Dubbelgebroken bit werkt zachter in op tong en verhemelte, maar scherper op de lagen, waarbij de dubbelgebroken met plat stukje iets scherper op de tong werkt dan die met bol stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:19

Het voornaamste verschil is dat een enkelgebroken bit makkelijker als een soort notenkraker kan werken op de lagen. Als je aan twee teugels druk hebt, dan wordt de afstand tussen de ringen kleiner, daartussen blijft natuurlijk de onderkaak en dat kan een wat klemmend effect geven terwijl het middelpunt inderdaad als een punt in de mond is en dit kan tegen het verhemelte komen. Met een dubbelgebroken bit is dit veel minder, daardoor blijft die ook op de tong inwerken en op de lagen terwijl de schuine zijwaartse druk op de lagen niet zo groot wordt als bij een enkelgebroken bit.
Leg er maar eens twee op tafel en trek de ringen naar elkaar toe. Je zult zien dat er bij een enkelgebroken bit minder ruimte tussen de twee delen overblijft dan bij de dubbelgebroken; in die ruimte zit dus de kaak en de mond van je paard.
Een plat tussenstukje is wat strenger op de tong, omdat die minder oppervlakte bestrijkt dan een rond tussenstukje en minder oppervlak is minder drukverdeling en dus duidelijker voelbaar (maar dat zei Marije_jiplover ook al).

De keuze voor het bit hangt ook van het paard af, het ene paard vindt een enkelgebroken prettiger en weer een andere houdt er niet van de mond vol te hebben en loopt dus niet fijn op een dik bit (wat normaliter als zachter beschouwd wordt). De keuze voor het bit hangt dus ook af van het paard. De keuze van het bit mag alleen nooit zorgen voor nonchalance in de teugelvoering, i.e. de hand bepaalt de scherpte van het bit, want zelfs het vriendelijkste bit kan pijn doen Knipoog.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 01:12

Even een domme vraag... hoe weet je of je bit goed past..
Ik heb nu een 13,5 erin hangen uit mijn hoofd..
Heb eigenlijk met aankoop gewoon eentje gepakt,
'de standaard' zeg maar..
Heb alleen af en toe het idee dat hij te breed is..
Niet heel erg, maar gewoon een beetje..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 12:07

Ik rijd met een dubbel gebroken, omdat mijn pony er lekkerder op loopt dan op enkelgebroken. Ik zal niet wisselen als je het niet nodig vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:26

Met verschillende jonge paarden die erg gevoelig in de mond waren heb ik zeer goede ervaringen met het dubbelgebroken bit.

Idem dito bij Kawa
Die wilde graag achter de teugel omdat het bit zo eng was.
Met een dubbelgebroken bit was het probleem meteen weg en durfde hij het bit aan te nemen.

Zelf ben ik er niet anders gaan rijden, dus wat voor bit je erin hangt maakt wel degelijk veel uit.

En idd, elk bit is zo scherp als je het maakt, maar het belangrijkste voor je naar een scherper werkend bit gaat omdat je paard "vervelend" is, is toch eerst durven kijken naar je eigen rijden en niet de schuld heel simpel bij het paard te leggen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:59

vorig jaar ben ik overgegaan van een enkelgebroken naar een dubbelgebroken bit.

hij loopt er ontspannender op en schuimt meer nu.

een tip : heb je een paard met een laag verhemelte? gebruik dan een dubbelgebroken bit. een enkelgebroken 'piekt' sneller in het verhemelte anders.

en ik denk persoonlijk:
ieder paard is te rijden op een gewoon enkel of dubbelgebroken trensje, als dit niet zo is ligt het meestal aan de ruiter.

dus kies niet te snel voor 'een nieuw bit' als oplossing. maar doe zoals kawa zegt, overweeg je eigen rijden dan even ipv de schuld direct bij je paard te leggen!

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 16:34

ik rijd ook al een poos met dubbelgebroken bit.
het paard is nu veel meer ontspannen dan voorheen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:00

Mijn paard heeft een hekel aan het dubbelgebroken bit met plat stukje. Ook al rijd ik met losse teugel dan blijft ze het bit vastpakken en bij lichte opname van de teugels begint ze met haar hoofd te schudden, heel irri. Morgen zet ik er de rubberen D (gebroken) trens weer in. Daar loopt ze echt beter op.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:02

O ja Cealli, het bit mag aan weerskanten niet te ver uitsteken, wel ietsje. Maar beter een iets te groot bit dan eentje dat te klein is.