Schuin door de bocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-01 22:05

hoi, mijn merrie is net 2 maandjes 4 jaar, nog jong dus. In de galop merk je dat ze nog geen goed evenwicht heeft, zowel aan de longeerlijn als in galop erop, gaat ze schuin door de bocht.
Hoe kan ik het voor haar het makkelijkste maken??
je bent namelijk geneigd (net als op een motor ofzo) op precies de tegenovergestelde kant op te gaan hangen, maar wat kan ik eigenlijk het beste doen?????

ldejonckheer
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Izegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 00:23

Laat uw paard zichzelf dragen. Probeer door elastische oefeningen het paard te leren zelf het evenwicht te bewaren. Probeer hierbij steeds zo weinig mogelijk te rijden vanuit de hand maar vanuit de benen. De handen zijn in principe overbodige instrumenten. Ondersteun het paard wel in de wending op de buitenteugel. Veel succes

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 15:05

Goed ondersteunen. Mijn paard maakt soms nadat ze een sprong heeft genomen een scherpe bocht. Ik vroeg dus aan de instructrice of ze dan niet uitglijd ofzo. Maar die zei dat zoiets niet zou gebeuren als je maar goed ondersteund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 18:12

Je paard weet gewoon nog niet goed hoe ze haar evenwicht moet bewaren. En dan gaan ze het liefste rechtdoor of keihard door de bocht zodat ze zichzelf niet hoeven te dragen. Ik zou daarom veel versterkende oefeningen doen zoals tempowisselingen in de draf/stap, schouderbinnenwaarts, buitenwaarts en de andere zijgangen in draf. Daardoor komt ze vanzelf in een betere balans en gaat de galop een stuk beter. Dus vooral in draf werken, dan verbetert de coordinatie en dus ook de galop vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 01:36

Blijf zelf vooral zoveel mogelijk recht zitten, door tegen te gaan hangen maak je het je paard eigenlijk nog moeilijker. Werk veel korte stukken in galop, je kunt beter een kort stukje goed hebben, dan een lang stuk waarbij ze steeds harder gaat en steeds verder uit elkaar valt. Zoek een tempo waarin ze het makkelijkst in balans kan blijven, en rijd er dan niet teveel meer aan, laat haar dat zelf maar uitzoeken. Op het moment dat je cotinu moet aansporen/inhouden is het tempo/ritme gewoon te laag/te hoog.
En verder idd veel aan de dra werken, als ze over het algemeen sterker wordt en een betere balans krijgt wordt die galop ook beter.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 15:08

Bedankt voor de tips!
groetjes, ingrid