wedstrijdprobleem....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

wedstrijdprobleem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 18:33

ik doe al jaren groomen voor een vrouwtje.
ze zit sinds een paar maanden in het Z2 maar heeft een serieus probleem:
zo gauw ze op de a-c lijn komt, gaat haar paard vol op de rem, noem het maar een slidingstop Haha! (westernruiters zijn er jaloers op!!)
dit doet ie al een tijdje maar ze heeft hem er eigenlijk altijd wel doorheen weten te winkelen.
dus met het binnenkomen en afgroeten en alle oefeningen op de a-c lijn, stopt ie gewoon.
ze krijgt hem sinds kort dus echt niet meer vooruit (geschupt, geslagen of wat dan ook...)
nu is ze al een keer op een andere stal gaan oefenen.
ik lees dan de proef voor, en zij rijdt.
als ie stil wil gaan vallen op de a-c lijn rijdt ze hem flink naar voren, met been en als het echt nodig is met zweep.
op een gegeven moment doet ie het ook niet meer, loopt dus gewoon door tot ze de hulp geeft om te stoppen.
thuis doet ie dit dus niet, met de les doet ie het niet en zelfs met losrijden voor de proef doet ie het niet, alleen met de proef zelf.
afgelopen weekend zijn we weer eens weggeweest, en helaas had ze 2x 159 punten....in de Z2....
zo heel vaak gaan we niet, misschien 1 keer per maand, soms slaan we een maand over en soms gaan we 2 keer per maand.
het is dus echt een probleem, zo gaat alle plezier van het wedstrijdrijden er een beetje af.
alle tips zijn welkom!!!
toedeledoki
gillian

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:17

Hoi Gillian,

Ik denk dat het paard gewoon weet wanneer hij op de a-c lijn moet stilstaan en dit dan al bijvoorbaat doet. Hier bedoel ik mee, dat als er iemand begint met voorlezen hij weet dat het om een proefje gaat en dat er op de a-c lijn stilgestaan wordt.
Net als sommige andere paarden weten dat als je van hand gaat veranderen er vaak een middendraf komt, hier vaak op getraind worden en niet meer rustig de lijn kunnen rijden, of paarden bij voorbaat als ze de a-c lijn opkomen al gaan wijken, omdat hier meer op geoefend wordt dan het rechtrijden (en dus vaak gaan slingeren).
Zoals je zegt is het paard Z2 en heeft dus al een ruime ervaring met proefjes rijden, en zal soms vast wel weten waar welke onderdelen komen.
Mijn tip om dit stilstaan op te lossen is om de eerste tijd NIET meer te gaan stilstaan op de a-c lijn, dus zelfs niet bij het oefenen van een proefje. En hem alleen maar naar voren te rijden. Als hij het in t begin goed doet, belonen etc. En blijven oefenen (natuurlijk niet achter elkaar maar door andere oefeningen door), totdat hij gewoon zonder aarzelen de a-c lijn uitrijdt.
Als je het halthouden wilt oefenen doe dit dan niet op de a-c lijn, maar op bijvoorbeeld de korte zijde, in ieder geval steeds ergens anders.
En zelfs als hij weer gewoon het lijntje a-c loopt, niet meteen het halthouden weer oefenen, pas na een tijdje weer. En dan maar 1 keer ofzo, en dan weer een paar keer rechtuit en de volgende dag weer oefenen. Zo leert hij op de ruiter te letten wanneer er wel iets moet gebeuren en wanneer niet.

Tenslotte, mocht het eerste niet zo lukken, ga dan andere oefeningen rijden als je de a-c lijn opkomt, bijvoorbeeld: kom de a-c lijn op en draai meteen een volte. Of rij de lijn op en draai even later weer weg, en dit dan steeds een stukje verder, steeds een stukje meer rechtuit, tot hij de a-c lijn helemaal loopt.

Dus hou het rijden afwisselend, zodat het paard niet weet wanneer wat staat te komen. En lees anders eens het proefje voor wanneer de ruiter helemaal geen proefje rijdt, maar gewoon bijvoorbeeld bovenstaande oefening aan het oefenen is. Zo associeert het paard jouw stem ook niet meer (of alleen minder) met het serieus rijden van een proefje.

In ieder geval heel veel succes ermee!

En ik hoop dat mijn uitleg niet te lang is Knipoog
Groetjes
Laura

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:40

als ze aanvoelt dat het paard weer wil gaan stoppen doe dan iets totaals onverwachts rij expres vooruit of maak een scherpe wending of iets dergelijks hier mee laat je het paard wachten dit wordt ook wel een wacht oefening genoemt waar je het paard weer op jou leert concentreren en niet zelf dingen gaat doen. deze metoden wordt heel veel gebruikt door anky, tinneke en imke en isabelle werht.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:58

helemaal eens met Macavityl.

Je kan bv ook eens proberen op de 2e en daarna de 3e hoefslag op te rijden en zo steeds meer naar de AC lijn toe te werken. Uiteraard weer ZONDER halthouden. Desnoods met kleine tempowisselingen, om je paard alert op het been te houden...
En uiteraard tijdig belonen....

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:10

Vraag eens aan de jury of je een proef met zweep mag rijden, paard doet het op de wedstrijd, voelt waarschijnlijk toch de spanning en maakt hier ge (mis) bruik van. Wellicht dat dit kan helpen, een beetje jury heeft hier begrip voor, probeer dit te doen op een wedstrijd waar je 2 proeven kunt rijden de eerste met en de tweede zonder zweep. Uiteraard rij je dan HC hopelijk helpt het.......

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:23

Je kan misschien ook vragen aan de jury of je eerst eens als je binnenkomt even de middellijn gewoon mag rijden, dus niet als begin van de proef? En of je dan heel even met zweep mag rijden?
Voor de rest is het meeste denk ik al wel gezegd.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:54

Start op een indoorwedstrijd waar je niet om de baan heen kunt Dan mag je in de baan rijden tot het startsein en kun je even over AC heen. Dit kan met zweep, maar die moet je dan wel weggegooid hebben voor het starten van de proef.
Let wel op dat je niet meer afwend na het startsein van de jury, want dan wordt het als begin van de proef gezien!

Verder ga ik helemaal met MacavityL mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:30

Citaat:
Verder ga ik helemaal met MacavityL mee

En ik ook Lachen

Ik herken ook dondersgoed die dingen als slingerend over de a-c lijn gaan, door het teveel oefenen van wijken.
Het enige wat dan ook hielp was alles doen op a-c behalve wijken Lachen

En dat lijkt me met haar paard dus ook.

En als hij moeilijk blijft doen, lijkt he met met dat stukjes uitbouwen ook erg goed helpen.

Succes

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 20:15

bedankt voor de tips!!
ik zal het aan haar doorgeven en dan maar hopen dat dit gauw opgelost is.
zal natuurlijk wel een hele klus worden, het zit er ondertussen goed in bij hem Knipoog
toedeledoki
gillian