Sterrekijker door slecht passend zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Sterrekijker door slecht passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 09:21

Mijn merrie Rachel heb ik nu sinds December. Ik rijd haar ongeveer 3 keer in de week en longeer haar 1 keer in de week, ze staat verder 24u/dag in het weiland. Toen ik haar kreeg reed ik haar met een Stubben zadeltje dat voor mijn mening goed op haar rug lag. 2 weekjes later kocht ik een westernzadel, en mijn instructeur zei dat hij supergoed op haar rug lag.

Maar Rachel is een sterrekijkertje, bij de vorige eigenaren heeft ze ook altijd al zo gelopen. Met westernrijden moest ik haar met een los teugeltje laten lopen en lekker laten lopen, dit ging redelijk goed. Maar als zij zo met haar hoofd in de lucht loopt, heb ik het gevoel dat je gewoon minder over haar te zeggen hebt en dat ze maar wat 'aanmoddert'. Naar mijn mening wordt haar rug alleen maar zwak van dat laten sterrekijken, en een beetje rugoefening kan geen kwaad.

Sinds 2 weken denk ik eraan om endurance te gaan rijden, omdat ik ook last van mijn rug had, ging westernzadel tijdelijk de kast in en ben weer met mijn gewone vzh-zadeltje aan het rijden.
Ik wou wat meer van haar vragen, dat ze wat lekker ging afbuigen, gewoon heel voorzichtig vragen. Ze begon het door te hebben, ze liep sommige stukjes ineens lekker naar beneden. Maar ze pufde wat en liep in de bochten echt voor me weg, ik gaf haar wat meer teugel en met moeite ging ze de bocht door.

Gisteren kwam ik met het zadel aanlopen bij Rachel, en ze werd ineens bang, ze begon te drentelen en te draaien, en keer benauwd naar het zadel. Ik dacht dat het een beetje gezeur was en heb het zadel er gewoon opgelegd. Met moeite erop kunnen stappen, en met een lekker los teugeltje weggestapt. Ik voelde wat spanning in haar rug maar ben gewoon doorgestapt. Op een gegeven moment wat teugel gevraagd en ze liep lekker op mijn benen voorwaarts naar beneden. Tot ik overgang wou maken tot de draf, hoofd ging ineens in de lucht en ze drukte helemaal naar binnen. Hoofd naar buiten en ze begon te puffen. Toen ging er een lichtje bij mij branden, het leek alsof ze wel ergens pijn zou hebben. Lips are sealed
Nog even doorgedraafd, maar hoe meer ik op haar ging letten, er klopte iets echt niet.

Zadel afgedaan, zadel was verder in orde. Gekeken bij haar rug en toen zag ik onder de schoft (waar altijd een beetje een kuiltje zit aan beide kanten) dat de haren daar helemaal verward waren. Zou het zadel dan niet goed liggen? (stomme ik)

Het verhaal is misschien een beetje lang en warrig, ik ben misschien ook nog wel details vergeten.

Het komt er dus op neer dat mijn paardje een sterrekijker is, en met het normale zadel minder goed loopt.

Wat denken jullie ervan? Wie herkent dit verhaal?
Zadel ligt nu trouwens thuis, en ik bel vandaag een zadelpasser of hij wil kijken wat er mis is, ook tandarts gaat gebeld worden voor een goede controle van haar mond
Misschien toch maar een goed zadel voor haar laten aanmeten.. Scheve mond

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:27

Ik vind het wijs dat je je zadel even laat bekijken door de zadelpasser en je paard controleert op haar gebit.
Mocht het zadel nu wel goed zitten, zou ik haar rug even laten nakijken. Zo'n VZH zadel oefent toch meer druk uit op een kleiner oppervlak dan een Westernzadel, waarschijnlijk zal ze daarom gevoeliger zijn op dit zadel...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 09:35

Ik wil gewoon eerst weten wat er precies nou het probleem is, zou het heel erg sneu vinden voor het paard, en stom van mezelf, om er helemaal niks aan te doen en gewoon door te rijden alsof er niks aan de hand is.
Over die druk heb je helemaal gelijk. Toch ben ik bang dat ze iets gevoelig is in haar rug, en als ik meer vraag is het helemaal mis. Ze is dan nog jong (7 jaar) en is sinds 3kwart jaar onder het zadel. Maar een jong paard hoeft toch geen verzet te tonen als ik ietsjes teugel vraag?
Ik heb meerdere jonge paarden gereden, en dit nog nooit meegemaakt. Misschien omdat ik Rachel zelf wel niet heb beleerd, en ik daardoor het hele verhaal niet ken.

Ben benieuwd wat de zadelpasser straks zegt..

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:37

laat je het weten? Ben benieuwd!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 09:40

Hoi, Van Triest zit in Meppel en uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat dat een perfecte zadelmaker is. Hij heeft pride en mij ook geholpen en ik moet eerlijk zeggen dat pride stukken beter loopt. Ook hij liep toen liever met zijn neus in de lucht dan naar beneden en nu loopt hij heerlijk te stofzuigen en is hij tijdens het opzadelen weer super relaxed Lachen

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:56

Heel goed dat je je zadel door een vakkundig iemand laat nakijken.
Toen ik Ishana had gekocht heb ik zelf m'n zadel "gepast" en er door mensen van stal naar laten kijken.
Volgens iedereen,inclusief mezelf,lag het goed.
Totdat ik voor de zekerheid van Rijs heb laten komen om te kijken of het wel goed lag,want Ishana ging slechter lopen en begon onwijs te protesteren als ik opstapte. Verward
Toen bleek dat het zadel NIET goed lag en heel erg lag te knijpen net achter haar schoft.
Ze was daar ook erg gevoelig.
Ik kon mezelf wel voor m'n kop slaan,want ze had er al drie maanden mee gelopen

Nu is het helemaal aan haar aangepast en ze loopt weer als een zonnetje Haha!
Ze is weer lekker ruim aan de voorkant en ze is weer recht in haar lijf.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk een goed passend zadel is!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 00:02

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ik heb de zadelmaker vanmiddag gebeld. Hij zei dat de 'symptomen' die ik beschreef, erg leken op het knijpen van het zadel onder de schoft. Morgen gaan we langs en dan gaat hij het even grondig bekijken!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:41

Laat je even weten hoe het afloopt?

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 12:14

Yep zeker weten!

cecilia

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:24

summertje hoe is het afgelopen?? Scheve mond

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 10:54

We moeten nog even geduld hebben, de zadelmaker had het helaas te druk deze week.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 21:06

Morgen om 1 uur komt de tandarts, jullie horen hoe het dan afloopt!