bokkende en steigerende haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cecilia

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meppel

bokkende en steigerende haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 20:57

ik rij een pony van iemand die hem net heeft en die hem weer wil verkopen.het is een haflinger en is bereden door een meisje van ongeveer mijn leeftijd(12 jaar).je kunt aan hem merken dat hij verwent is op stal hapt hij naar je en als je gaat rijden en je bent doodnormaal aan het stappen begint hij plotseling te steigeren en te bokken Misselijk en dat doet hij ook als je met hem langs de weg gaat en hem aan de hand meeneemt. ik heb hem ook wel een losgegooit voor het rijden maar dat helpt niet en ik heb hem ook geprobeerd te longeren maar dan bokt hij naar je en dan wordt hij helemaal gek. hebben jullie tips voor me??? groetjes mij

versa
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: peize (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:09

direct afstraffen. niet in elkaar meppen ofzo maar gewoon consequent zijn en niet over je heen laten lopen. suc6

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:02

idd zoals versa zegt consuquent zijn, maare misschien is het ook een idee om les te nemen of hulp te vragen aan iemand die weet waar hij of zij over praat succes ermee

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:50

veel geduld bewaren en heeeeel erg concequent zijn, waarschuwen door hem naar voren te rijden met je benen (wel controleerbaar) op het moment dat je voelt dat hij iets wilt gaan doen. straffen met de beenhulpen op het moment dat hij iets doet zoals bokken. als hij iets doet even kort Hé roepen (lees:niet schreeuwen of fluisteren, gewoon een waarschuwende toon) in combinatie met de beenhulpen. ook niet verwachten dat dit 1..2...3 is opgelost..
groetjes, succes

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:00

Heb je er wel eens aan gedacht dat de pony misschien alles nog niet goed snapt en dat ie daarom soms zo 'raar' doet, heb je gekeken of het tuig goed past? En hoe is hij behandeld door het meisje dat m heeft ingereden? Ik denk dat de pony dingen niet heeft gesnapt en daardoor op zn kop heeft gekregen, en nu vind ie het rijden niet meer leuk. Je moet proberen zn vertrouwen opnieuw te winnen en geduld hebben als je denkt dat je pony iets niet snapt. Maar wel consequent blijven. Bokken steigeren en happen mag niet, dat moet je afstraffen (en dan mag je m best eens een tik geven(niet op het hoofd trouwens!) of goed waarschuwend en wat luider als normaal pas op zeggen oid) , maar minstens zoveel belonen als ie iets goed heeft gedaan. En verwacht niet te veel van de pony, kleine beetjes tegelijk! Succes ermee!

cecilia

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 10:28

ja hij weet wel genoeg van het rijden want hij is een dressuur pony geweest *LOL* maar hij prbeert iedereen uit Boos! en hij gaat net zo lang door tot je er afvalt Extreme duivel en dat is dus een keer met mij gebeurt Huilen en ik kan ook niet op les want daar zit ik al op en dan zonder speedy(haflinger) en ik kan ook niet extra geld betalen Verward maar toch bedankt voor de tips

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:20

bezig houden veel wenden enzow zodat hij geen tijd heeft om er over te denken om te gaan steigeren. rij steeds kort met hem en stop als hij netjes loopt zonder omhoog te komen ga de volgende dag weer verder en bouw het zow rustig op. en Natuurlijk veel belonen als ie braaf is.
straf hem kort en consequent als ie omhoog komt, bevoorbeeld door een tik met de zweep als ie daarna weer naar voren gaat belonen.
veel oefenen en dan moet het je vast wel lukken

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:19

Het klinkt als een paardje wat absoluut geen respect voor jou (en anderen) heeft. Heb je wel eens aan grondwerk gedacht? Je weet wel, Emiel Voest, Monty Roberts e.a. Het gaat erom dat je op die manier respect van hem krijgt zonder agressie, en wellicht gaat het dan een stuk beter.
Succes

Pauline

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:31

Even over het bijten.. Ik weet niet of dat nog een groot probleem bij je is, maar heb misschien wel een oplossing.. Mijn paard was eerst ook heel bijterig, ook verwend nest (deed als 2 en 3 jarige niets anders dan grazen en als er iemand langskwam bedelen, en dan kreeg hij meestal wel wat) elke keer als er dus nu met hem aan de hand gewerkt werd, of je in zijn stal was liep hij ook te bedelen, en als ie niet snel genoeg wat kreeg bijten. Een tik geven en straffen had met hem weinig effect, maar hij krijgt nu HELEMAAL NIETS meer uit je hand, beloningen krijgt hij in zijn voerbak, en het werkt!
Zelden hapt hij nog naar je, als hij weet dat je wat hebt, of bij iemand die hem eerst wel altijd wat gaf wil hij het nog wel eens proberen, maar in 2 weken heeft deze methode mij 10x meer effect gegeven dan 5 maanden vechten (normaal kreeg hij met longeren, na het rijden en bij het uit de wei halen nog wel wat)..

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 08:33

Ik sta dus ook op de stal waar Cecilia haar pony heeft staan en op de Haflinger rijdt. Omdat hij zo erg hapt, krijgt hij ook geen snoepjes meer of anders lekkers uit de hand. Eten doet hij maar uit zijn voerbak.

Verder lijkt het of de pony heel erg verwend is geweest, hij kan zo uit het niets ineens steigeren aan de hand, hij heeft bij mij toen een flinke opdonder gehad en heeft het niet weer gedaan.

Verder geef ik iedereen gelijk hierboven. *LOL*

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:30

Gaat hij zomaar ineens steigeren en bokken? Bv als je al twee keer door die hoek gereden bent in stap, en dan de derde keer vindt hij het saai en probeert hij eens wat?
Of is het alleen als je een bepaalde oefening ofzo doet?
Anders misschien eens proberen een ervaren (écht ervaren, dus geen vriendinnetje ofzo) ruiter erop te zetten, of hulp vragen.
Kan je ook niet die andere les rijden met die haflinger? Want als hij met je voeten blijft spelen, heb je echt hulp nodig, en over de computer is dan echt niet genoeg, wij zien je pony ook niet he.

cecilia

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 14:13

hij doet het gewoon in stap zoals je zegt angelke en dan vind hij het denk ik saai. maar het is heel vervelend Ach gut