Fout in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Fout in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 18:26

Hoi

Het gaat de laatste tijd echt helemaal fout in de galop met Ivank Scheve mond Een tijdje ging het gewoon supergoed, maar nu...
Galop is nooit onze sterkste kant geweest, toen ik haar kocht, was de enige galop die ze kende heel erg verzameld. Dan kon ik haar gerust lange teugel geven, maar dan bleef ze superverzameld galoperen. Toen heb ik haar dus een tijdje in de galop vooruit gereden, zodat er weer een normale galop uitkwam. Toen ging het echt heel goed...

Maar de laatste paar weken gaat het ZO fout! Scheve mond Ik spring aan in galop (vooral op de rechterhand gaat het slecht) dan is er nog niets aan de hand. Maar als ik een volte wil gaan rijden, dan begint het. Dan gaat ze heel erg hangen, om het hangen tegen te gaan, geef ik been en een lichte ophouding. Als reactie daarop, drukt ze zich helemaal weg. Hoofd in de lucht en maar lekker hard gaan...
Dan kan ik weer lekker pissig worden op haar, pak ik haar terug in een rustige galop (terugpakken zit het probleem ook niet in, dat doet ze gelukkig wel gewoon). Haar reactie hier weer op is dat ze zich scheef gooit en vooral op de buitenhand gaat hangen... Lips are sealed
Dan vraag ik stelling naar binnen en ik weet niet waarom, want dat doe ik ècht niet hardhandig, maar dan gaat ze staken.
Staat ze opeens stil en als ik haar dan vooruit drijf, gaat ze omhoog (zal ook niet zeggen dat dat spectaculaire stijgerpartijen zijn, maar ze mag het gewoon niet doen!). Ik ga dan schelden op haar (mn oom zal dan ook wel denken... Verward), dan houdt ze er iig mee op en kan ik weer doorrijden.

Op de linkerhand is het allemaal veel minder een probleem, maar het lukt me nooit om haar altijd in hetzelfde tempo te houden. Op de lange zijde gaat ze altijd harder lopen, terwijl ik geen been geef en gewoon druk op de teugels houd...
Ik weet nu gewoon echt niet meer wat ik met die galop aan moet, want daar krijgen Ivanka en ik gewoon vaak ruzie om. Soms gaat het goed, maar de laatste paar weken vaak niet..
Maandag krijg ik les, hoop dat de instructrice dan de fout ziet... Maar wat zouden jullie doen?

Groetjes,
Sanne

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:41

Ten eerste moet ik even zeggen dat ik western rijdt, dus ik zal je probleem waarschijnlijk niet kunnen oplossen. Maar ik herken het probleem wel wat. Amy kan ook behoorlijk gaan hangen, vooral in draf en galop. En met aangaloperen hebben we ook een periode regelmatig ruzie gehad, omdat ze niet op rechts wou aanspringen, en dat werd op het laatst een wisselwerking, want ik ging dan verkrampen, dus deed ze het nog minder (ja in de verkeerde galop). Ik was er zo zat van dat ik gewoon een hele poos niet gegalopeerd heb (behalve met longeren dan). Toen ik een hele poos later onder het zadel weer ging galoperen ging het wel goed, beter dan ooit tevoren. Nu gaat het ook op het rechte eind vrij goed. Ik heb dus de ervaring dat een lange rustpauze wonderen kan verrichten. Schijnheilig
Dat van dat sneller lopen op het rechte stuk, dat heb ik ook. Op de volte gaat ze gewoon langzamer lopen omdat dat moeilijker is volgens mij. Zodra je de volte uitkomt "schiet" ze weer weg, bij wijze van spreken. Wat ik geleerd heb is om haar dan gelijk weer op de volte te zetten, net zolang tot ze een keer RUSTIG uit de volte komt, maar ik heb de discipline nog niet kunnen opbrengen om daar consequent op te oefenen... Frusty
Succes in elk geval!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:12

Dit probleem komt me bekend voor. Heb dit ook met mijn Gribaldi gehad. Heb dit als volgt opgelost: Je hebt het over dat je haar bijdrijft en een ophouding geeft. Dit is een tegenstrijdige hulp: je wilt dat ze terugkomt (ophouding) en dat ze sluit (benen erbij). Hierdoor ontstaat er teveel spanning in het lijf van je paard. Zorg ervoor dat voordat je de volte opgaat, ze eerst goed aan de teugel. Dus dat je een fijn gevoel in je handen hebt. Ga goed in het zadel zitten en druk voor je gevoel met je zit haar achterbenen onder je door, zodat je meer sprong creëert en hierdoor automatisch met je zit haar naar een voorwaartse oplossing zoekt. HET IS HEEL BELANGRIJK DAT ZE VOOR JE GEVOEL VOOR JE BLIJFT LOPEN. Laat haar niet "achter" je komen. De drang moet naar voren blijven. Stap 2 is dat je de volte opgaat. Doordat je hebt gewacht tot ze fijn in de mond was, kan je waarschijnlijk je hand wat naar voren zetten. Doe dat, maar blijf wel licht met je vingers spelen, zodat ze niet kan blokkeren op het bit. Het is noodzakelijk dat ze dus voorwaarts op de volte komt, je met je zit de sprong onderhoudt, en je met je handen haar de ruimte geeft om naar voren te kunnen. Zo zal ze nooit de kans krijgen om in verzet te komen, laat staan staken.

Dat ze op de andere hand op de lange zijde harder gaat, zal een balansprobleem zijn. Probeer dan haar licht wat schoudervoor te houden. Let er wel op dat de buitenschouder niet naar buiten valt, maar recht blijft. Ook nu weer goed diep zitten en haar VAN de grond AF rijden.

Succes ermee!