schouderbinnenwaarts in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

schouderbinnenwaarts in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 17:48

is dit een goeie manier om een paard zo lekker soepel te houden/maken in de galop? dus enkele passen op de lange zijde schouderbinnenwaarts en weer rechtstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:31

Ja hoor
Maar zorg net als in de SB in draf, dat hij dus wel buigt in zijn lijf.

Ik zet Kawa vaak van SB naar travers en omgekeerd.
Zo kan ik controleren of ik alle controle over de achterhand nog heb.

En met Kawa doe ik veel van dat soort dingen in galop,.
Galop is zijn makkelijke gang, daar krijg ik hem ook het snelste in los.
Is hij daarin los, gaat de draf ook weer beter en ga ik die dan nog weer verder gymnastiseren.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:39

Idd moet ik ook wel eens in mijn les SB of travers in galop rijden. Om zoals Kawa al zegt controle te krijgen over de achterhand.

Zeker nu we galopchangementen aan het oefenen zijn is het makkelijk als je de achterhand kan 'besturen' (kom even niet op een ander woord)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 20:27

ja ik doe het namenlijk wel eens en ik moet zeggen dat okkie het heel goed doet en daarna erg makkelijk galopeerd. de overgangen in de galop worden dat veel makkelijker en hij zet zijn achterhand goed onder. hij liep laatst iets minder voor het linkerbeen en nu loopt hij op twee kanten gelijk en voor het linker been zelfs iets beter. dit is toch een goed teken he? dat ik het heb kunnen oplossen. ik vind het iig een hele fijne oefening.
groetjes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:57

is een prima oefening. Let er wel op dat je met name aan de achterhand denkt. Dat doe je dus met name met je binnenbeen (je houdt het binnenacherbeen dan onder de massa). Met je buitenteugel tegen de hals en binnenteugel van de hals, haal je de schouders naar binnen. Let erop dat zijn buitenschouder niet naar buiten valt.
Je kan ook overgangen galop/stap maken. Let erop dat hij voor de overgang terug naar stap sprong houdt en bergopwaarts blijft lopen. Dus niet dat hij op de voorhand terugkomt. Let erop met vertrekken dat hij goed nageeflijk blijft en van achter vertrekt (dus niet onder je vandaan springt, maar onder je blijft). Gaat dit eenmaal goed, dan kan je dit afwisselen met enige passen ruimer galopperen en weer terug. Zo hou je je paard scherp op de oefening.
Hoop dat je er wat aan hebt!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 22:30

zodra ik de binnenteugel van de hals afneem neigt hij over de schouder weg te lopen. ik heb dit probleem een paar keer gehad maar door mijn buitenbeen goed de begrenzen loste ik dit op. hij valt nu helemaal niet meer uit elkaar en blijft ook opgericht lopen. in het begin wilde hij wel eens gaan hangen. overgangen stap-galop maakte ik al. dat doet hij heel goed, hij komt goed terug en blijft op zijn achterhand lopen.

ben echt blij dat het de laatste tijd zo lekker gaat. tegenover toen hij hier kwam zijn we alletwee HEEEEL erg vooruit gegaan. Haha!

dankjewel. groetjes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:01

ik zou zeggen: voowal doorkaan!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:53

Ik moet tijdens de les voornamelijk travers in een verzamelde galop op de volte rijden en na een paar passen travers een schouderbinnenwaarts in middengalop.
Daarna weer terug en travers in verzamelde galop.

Ook moet ik vaak vanuit een keertwending (of vanuit achterwaarts) aangalopperen, rechtstellen en dan een travers of SB inrijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 10:36

en wordt hij/zij daar lekker los van? ik neem aan van wel. ik zal het dinsdag eens uitproberen (zondag concour en maandag rust). ben benieuwd. groetjes

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:41

Wel opletten dat je de tact van de galop bewaart in het SB rijden in de galop. Maar het is idd een fijne oefening om ze los te peuteren.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 20:50

Misschien is het wel een goed idee om het de eerste paar keer met je instructeur/trice te oefenen. Dan weet je gelijk waar je bij jou paard op moet letten

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 23:38

ik weet hóé ik het moet doen hoor, ik vroeg me alleen af of het wel zo'n goed idee was. had al eens rondgevraagd maar er waren geen mensen die het deden of wisten. groetjes, toch bedankt voor de reacties Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:58

Het was ook niet bedoeld dat je het niet zou kunnen hoor. Maar er word veel advies gegeven waar je op moet letten (altijd welkom lijkt me). Maar ik denk dat het daarom handig is dat je instructeur er de eerste keer bij is.
Die kan NOG beter vertellen waar je op kan letten.

Het is maar een tip Lachen Wat je ermee doet, moet je altijd zelf weten!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 00:01

het was niet vijandelijk bedoeld trouwens Haha! sorry als ik bot overkwam. ik vind alle advies ook gewenst. heb vandaag ook eens traver in galop geprobeert maar dat ging me wat minder goed af. ik denk dat okkie en/of ik daar nog niet klaar voor is/zijn. ik ben tevreden hoe het nu gaat we gaan elke dag een stapje omhoog heb ik het idee dus ik wil ook nix forceren. dat travers in galop komt nog wel. en idd. met mijn instructeur erbij.

groetjes!