gevoelloze mond, hoe netjes aan de teugel rijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

gevoelloze mond, hoe netjes aan de teugel rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 11:31

Ik rij sinds kort op een paardje. Deze is vrij stug/gevoelloos in de mond. De eigenaaresse wil hebben dat ik haar door middel van "zagen" aan de teugel rij omdat dit volgens haar de enige manier is om haar aan de teugel te krijgen. Ik ben niet helemaal weg van deze methode omdat dit in mijn ogen een te harde manier is. Wie heeft er tips om dit paard aan de teugel te krijgen zonder dat ik hoef te gaan "zagen"?? Het paard is redelijk voorwaarts maar dan moet je wel flink je been erbij houden, sporen en zweep is geen optie omdat het paard dan bokkend door de bak gaat. Dus als iemand tips heeft om haar aan de teugel te krijgen op een wat vriendelijker manier zijn deze erg welkom.

Veni, vidi, vici


sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 13:05

Het paard is niet echt stijf in haar lijf, de eigenaresse heeft haar een tijdje gelongeerd met lichte bijzet en vanaf dat moment gaat het ook beter, volgens haar. Ik rij ook veel overgangen om haar alerter op het been te krijgen maar de bak waar in gereden wordt is momenteel erg zwaar. Zelf probeer ik ook op ontspanning te rijden en haar voorwaart te houden zodat ze mijn hand opzoekt maar dat gaat nu nog erg moeizaam. Als het paard aan de teugel komt d.m.v. zagen beloon ik haar door mijn hand te ontspannen maar dan heeft ze de neiging om gelijk weer naar boven te komen. Ik weet dat dit een proces is wat tijd vergt en dat dit niet over 1 nacht ijs zal gaan maar ik zal de tips die ik hier krijg gaan proberen en dan hoop ik dat er vooruitgang in komt. Begeleiding erbij zal inderdaad mooi zijn maar het advies van "zagen" komt van de indtructeur van de eigenaaresse. Ik ben van plan om zelf een instructrice te gaan zoeken om te kijken of het dan beter zal gaan.

Veni, vidi, vici

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 15:00

Er zit wat verbetering in, ik moet nog wel veel kracht zetten (lees te veel) en zodra je ontspant komt ze gelijk weer omhoog maar het gaat beter. In draf vindt ze het makkelijker om aan de teugel te komen omdat ze dan wat meer snelheid heeft. Ik rij veel overgangen met haar om haar beter aan het been te krijgen. De eigenaaresse vertelde mij dat de vorige baasjes haar nogal hadden verpest en dat het haar erg veel moeite had gekost om haar enigszinds aan de teugel te krijgen. Ik ga waarschijnlijk snel wat privelessen met haar rijden om haar verder beter te leren kennen en te kijken of ze met minder kracht ook aan de teugel wil komen.
Hopelijk zal dit zijn vruchten af gaan werpen.

Veni, vidi, vici


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers