jong paard kan niet galloperen!hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

jong paard kan niet galloperen!hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 15:48

Ik heb een vraagje, ik heb vorig jaar augustus ongeveer, een toen ruim 3 jarige merrie ingereden, nog een beetje een smal en iel beestje maar ze deed het hardstikke goed, heel braaf en alles ging eigenlijk goed, behalve de galop!als je erop zit en je gallopeert, dan denk je meteen aan hoe een oud manege paard gallopeert, zo'n hobbel galopje, voorbenen in galop en achterbenen die het niet bij lijken te houden

de eigenaren hadden haar eigenlijk nooit echt gelongeerd, vonden ze te eenzijdige beweging, dus t was gelijk hup erop, vanaf dag 1 dat we met inrijden zijn begonnen.
zadel had er al 2x opgelegen, en 1x hadden ze wat gehangen aan t zadel, toen keer erna ging ik erop, wel aan longeerlijn, maar dat was maar heel ff, toen wat in draf en gelijk los, heel de bak door.

Nu inmiddels heeft ze heel de winter nix gedaan en sinds kort zijn we er weer mee begonnen. de eigenaar rijdt ermee in de les, zn vrouw heeft met hun andere paard iedere zaterdag les, hij rijdt dan een goed halfuur mee met die les, verder rijdt hij door de week nog 1 of 2x eventjes, en ik kom op 2 dagen en ga nu 1x longeren en 1x rijden

maar die galop.... Lips are sealed

aan de longeerlijn gallopeert ze wel, maar dan zit ze achter altijd fout! en ze houdt dr benen heel stijf bij elkaar, de galopSPRONG is ver te zoeken...hoe ga ik dit verbeteren? want op deze manier heeft het geen zin om onder t zadel te galloperen want ze wordt er chagie van en t zit voor geen meter, dan drukt ze dr rug weg en loopt ze door de bak te hobbelen...

longeren met bijzet of andere hulpteugel, wil dat helpen?of wat balkjes draven aan longeerlijn of onder t zadel?

haar vader is Mermus R, een springer, en die heeft zeer hoge cijfers voor zn bewegingen, haar stap is goed, haar draf is echt super, maar de galop is echt 10x nix

wie heeft er tips om dit te verbeteren?
want over 2 maanden ga ik haar voor de 1e keer in de B starten, maar dan moet die galop dus echt wel veel beter zijn!!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:17

Zou t kunnen dat dr rug op de een of andere manier vastzit? (*denkt hardop na*)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:19

Zou haar voor de zekerheid even na laten lopen door een arts of michiel schepers, die kunnen direct ook advies geven.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:21

Ik sluit me ook bij bovenstaande aan. Rugproblemen komen vaak in de galop tot uitdrukking. Dat eerst uitsluiten voordat je andere dingen gaat proberen. Michiel Schepers is een hele goede!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:24

Ik denk, als ik dit zo lee, dat ze gewoon kracht mist. Om te voorkomen dat ze het rijden niet leuk meer gaat vinden, zou ik eerst toch aan de longe het meeste galoppeerwerk laten doen. Als je na een tijd verbetering merkt, oefen het dan eens onder het zadel.
Een hulpteugel zou ik zeker nog niet doen, mede omdat ze jong is, maar ook omdat het haar zichtbaar moeiete kost om te galopperen, laat staan als ze "ingebonden" zou moeten galopperen. Geef haar even de tijd.
Zeker omdat ze niet echt getraint is voordat men haar zadelamk maakte, zal ze een zwakke rug hebben, die aangesterkt moet worden. Met name in de galop moet de rug gebruikt worden en dat verklaart wellicht dat ze moeite heeft om te galopperen.
MOET je starten met het paard, of heb je dit zelf gepland? Ik zou nog even wachten met starten, tot het dier wat verbeterd is. Anders leg je teveel druk op je paard en jezelf.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 16:51

Ik heb idd ook aan rugproblemen gedacht, dat heeft mn eigen paard ook gehad, en die is toen onderzocht, maar de laatste keer dat ze werd ingeent heeft de DA haar rug ook even bekeken, en die kon nix vinden waardoor ze last had van haar rug, alleen vond hij dat ze nog erg weinig bespiering had.

Ik MOET niet starten met haar, maar dan is er een wedstrijd waar ik met mn eigen paard ook heenga, en die is van hun club, dus zou ik zonder startkaart een keer kunnen starten, om haar te laten wennen aan rijden op een vreemd terrein tussen andere paarden in, het is dus absoluut niet iets dat moet!

Tyrza: dat ze dus kracht mist denk ik ook, maar wanneer ze aan de longeerlijn gallopeert, drukt ze haar rug weg, loopt ze met haar hoofd in de lucht, heeft het op die manier wel zin?wordt ze daar dan sterker van?
daarom dacht ik aan bv een gogue ofzo, waardoor ze vwnw moet lopen en op die manier haar rug toch gebruikt aan de longeerlijn.

het vwnw rijden als ik eropzit gaat in stap&draf heel goed, maar de galop is echt slecht, dan kan ik haar gewoon niet over de rug laten lopen.

heeft wat balkjes draven, onder t zadel of aan de longeerlijn, zin?wordt ze daar sterker van?want dat zou anders wel een leuke afwisseling zijn voor haar!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:56

Tyrza schreef:
Ik denk, als ik dit zo lee, dat ze gewoon kracht mist. Om te voorkomen dat ze het rijden niet leuk meer gaat vinden, zou ik eerst toch aan de longe het meeste galoppeerwerk laten doen. Als je na een tijd verbetering merkt, oefen het dan eens onder het zadel.
Een hulpteugel zou ik zeker nog niet doen, mede omdat ze jong is, maar ook omdat het haar zichtbaar moeiete kost om te galopperen, laat staan als ze "ingebonden" zou moeten galopperen. Geef haar even de tijd.
Zeker omdat ze niet echt getraint is voordat men haar zadelamk maakte, zal ze een zwakke rug hebben, die aangesterkt moet worden. Met name in de galop moet de rug gebruikt worden en dat verklaart wellicht dat ze moeite heeft om te galopperen.
MOET je starten met het paard, of heb je dit zelf gepland? Ik zou nog even wachten met starten, tot het dier wat verbeterd is. Anders leg je teveel druk op je paard en jezelf.


tja, hier heb ik eigenlijk niks aan toe te voegen. Helemaal wat er ook door mijn hoofd ging

Balkjes lopen wordt hij inderdaad ook sterker van. Zowel tijdens het longeren als onder zadel kun je dit doen.
Tijdens het longeren is dit ook een goede optie omdat hij dan zijn rug niet weg kan drukken en ook geen bijzet oid om hoeft.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 18:08

oke!dan ga ik dus morgen ff rijden en kijken of ze over wat balkjes wil stappen!an daarna dus in draf.
en dan donderdag ga ik longeren en dan ook fftjes wat balkjes neerleggen!

een meter+1 voet moeten ze uit elkaar liggen he als je erover heen draaft?
maar ja dat zie ik vanzelf wel als ze het niet goed aankan, leg ik ze wel dichterbij of verder van elkaar af!

hoeveel balkjes zou ik mee beginnen? stuk of 3 of 4 lijkt me wel genoeg om het te leren en dan aan andere kant vd bak 1 balk zodat ik daar een paar keer over 1 balkje heen kan stappen zodat ze de bedoeling snapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 18:14

Uitgaande van de uitleg van Tyrza, wil ik nog even toevoegen dat galop eigenlijk alleen maar beter wordt door te galopperen. Van balkjes etc. wordt een paard ook sterker, maar door te galopperen benut je die winst door de galop te verbeteren. Niet eenvoudig, maar het lukt wel als je maar geduld hebt om naar het resultaat toe te blijven werken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:34

wordt ze voorwaarts neerwaarts gereden? zo ja ga vooral zo door en kijk anders of het idd. geen rugproblemen zijn. zo nee, probeer dit eens, het kan best goed zijn dat ze vast zit in de rug en dit is de perfecte manier, naar mijn mening, om dat los te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 02:37

Wat veel gebeurd in de galop, hoe makkelijk die ook zit. Is dat veel ruiters de beweging in de zit naar voren en naar achteren maken. Daarbij dus wat drukken in de rug, en niet stil genoeg zitten. Daarmee druk je de rug naar beneden, en zal het paard uit elkaar gaan galopperen. En dan valt ie weer in draf.

Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook het geval is, maar probeer als ze er zoveel moeite mee heeft, in ieder geval stil te zitten, of ga wat verlicht zitten. Daarmee kun je het controlleren, verlicht zitten en handen mooi mee naar voren.

En dan mag je het tempo best wat hoger leggen!

Succes!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:44

Nogmaals: het heeft tijd nodig. Veel galopperen, met name aan de longe, omdat dat het minst zwaar voor haar is. Balkjes is een goede afwisseling. En af en toe een poging wagen als je er zelf op zit. Maar hou het leuk voor haar!

Geduld is een schone zaak.....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 13:46

Okkie: ik rijd haar altijd vwnw, dat doet ze heel goed, wanneer de eigenaar haar rijdt dan doet hij dit ook, alleen gaat het dan niet altijd even goed, maar hij rijdt 1x per week in de les en dan gaat het goed, en 1x per week rijdt hij zelf dan gaat het soms iets minder, dan steekt ze haar neus naar voren of gaat met haar hoofd gooien, maar dat gaat steeds beter.

Pipo, ik zit, zeker bij een jong paard, altijd heel erg stil(iig ik probeer zo stil mogelijk te zitten!) en zeker in t begin wanneer ik er de eerste paar keer op zit een beetje naar voren, nu zit ik altijd gewoon netjes rechtop, behalve met de galop dan zit ik nog wat naar voren om minder druk op haar rug te geven, verlichte zit in galop heb ik ook geprobeerd, dan gaat ze idd wel wat harder, maar ze blijft haar neus naar voren houden en haar rug wegdrukken.

Tyrza: ik ga haar vanaf nu 1x per week longeren en dan metname de galop oefenen, verder ga ik haar 1x per week rijden, lekker vwnw, af en toe wat balkjes draven en dan af en toe de galop proberen, maar de komende weken laat ik haar alleen galloperen bij het longeren, ze vindt er onder t zadel echt nix aan, dan wordt ze chagie en heeft ze er geen zin meer in, aan de longeerlijn en in de wei gallopeert ze gemakkelijk uit zich zelf, houdt ze haar oortjes ook naar voren, maar ze houdt die achterbenen zo stijf bij elkaar en zit altijd gekruist.

Ik heb geen haast met haar, de eigenaren ook niet, ik heb mn eigen paard, ook voor wedstrijden, en hun hebben nog een 6 jarige staan waar ze ook mee rijden dus t hoeft niet binnen 2 maanden perfect te gaan! maar ik hoop gewoon dat de galop toch vrij snel wat verbeterd, zodat ik toch steeds een stapje verder kom met haar!

ga vnv voor het eerst balkjes stappen&draven onder t zadel, ben benieuwd hoe ze dat vindt!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:09

Heel wijs Renske!!!!

Succes ermee en laat weten hoe het is gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:17

Veel succes!