Paard doet knetter, als hij aan moet galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Paard doet knetter, als hij aan moet galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 20:49

Hallo

Ik zit dus tegenwoordig al een poosje met een probleem.
Het paard doet het voornamelijk als het paard moet aangaloperen.
Ik geef de juiste hulpen, bereid haar er goed opvoor dat ze moet aangaloperen, op het moment dat ze moet aangaloperen, begint echt te stuiteren, en opzij te springen(en bedenk de rest er maar bij).
Ik blijf tegenwoordig zitten, maar het gaat een keer verkeerd, dat ik er af knal.
Ik moet me rustig houden, maar ik heb de neiging om men benen er in te trappen.
Maar dan doet ze het 10 keer zo erg.
Vandaag toen ze het deed, heb ik toen ik erop zat, haar een mep op haar kop gegeven, ze deed toen redelijk weer haar best, maar daarna deed ze het gewoon weer.
Mijn lesgeefster zelf, stapt er liever niet op, ik moet het dus in men eentje oplossen.
Maar mijn vraag is, hoe lossen jullie dit op.
Ik ben vrij consuqent met haar.
Maar zouden jullie het gewoon negeren, of eens goed aan pakken( en wat verstaan jullie precies onder aanpakken)
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Gr priscilla

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:47

Heeft ze dit altijd gedaan of is dit pas de laatste tijd zo?
Want dan zou het misschien een lichamelijk probleem kunnen zijn.
Wat voor advies geeft jouw instructice je?
En als je dit probeert verbetert het dan ook?

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:54

heeft het paard nare ervaringen ondervonden met galop?
het kan een angstreactie zijn... en wat gebeurt er na een aantal rondjes galop? ontspant het paard dan?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:02

Denk rugprobleem. Laat r eens nakijken door een veearts.

Kan haast geen vrolijkheidsbok zijn, ze doet t onder specifieke omstandigheden. En als ze verder zelden tot nooit kliert is dat ook neit waarschijnlijk...

Succes

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:34

Als je zeker weet dat het niets medisch is (laat vooral de rug nakijken!!!) probeer dan dit:

Misschien vang je (onbewust) voor teveel op. Misschien omdat je denkt oh oh die springt zo weg. Geef haar in dat geval voor de ruimte, laat de teugels wat langer worden op het moment dat ze gek doet, hou je benen erbij en zodra ze normaal doet rustig doorgaloperen. Laat haar in geen geval terug naar de draf komen zodra ze gek doet want dan is dit haar manier om onder de galop uit te komen. Als ze keihard weggalopeerd zou ik haar lekker naar voren drijven, en op het moment dat ze aangeeft terug te willen haar juist nog even door te laten galoperen. Zorg dat het tempo van jouw blijft! Ga niet trekken/hangen aan de teugels, maar negeer die wilde sprongen en lekker voorwaarts blijven rijden! Probeer zoveel mogelijk je problemen voorwaarts op te lossen!

Succes!

PS: is het parouscha of annabel die dit doet?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:36

dit klinkt naar rug problemen. laat eens een dierenarts kijken of past het zadel misschien niet helemaal goed, dat het drukt in de galop. of misschien heeft ze haken op de tanden en hou je onbewust wat meer aan het bit vast als je in galop aanspringt.!? groetjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:37

probeer het anders een aan de longeerlijn

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 08:41

Jessica24 schreef:
Heeft ze dit altijd gedaan of is dit pas de laatste tijd zo?
Want dan zou het misschien een lichamelijk probleem kunnen zijn.
Wat voor advies geeft jouw instructice je?
En als je dit probeert verbetert het dan ook?


Men lesgeefster zelf zegt dat het speelsigheid is, ze doet het ook altijd, als er bijv een paard langs haar rijd Bloos
Dat is dus echt spelen.
Instructriece zegt negeren, maar ze blijft het gewoon doen, ook als ik met haar langs de weg loop enz.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 19-03-03 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 08:41

pareltje schreef:
heeft het paard nare ervaringen ondervonden met galop?
het kan een angstreactie zijn... en wat gebeurt er na een aantal rondjes galop? ontspant het paard dan?

Geen nare ervaringen , het paard onspant zich naar een paar rondjes heerlijk.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 08:44

Okkie1 schreef:
probeer het anders een aan de longeerlijn


Aan de longeer lijn springt ze altijd heel nettjes aan, oke af en toe ook wel eens een bokke sprong, maar niet zo erg als als ik erop zit

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:46

Die van mij neemt mij in de maling op de rechterhand in de galop. Ik heb zelf het idee dat ik rechtsom minder controle heb, dus met aangalopperen hou ik hem onbewust tegen. Linksom rij ik gewoon naar voren, dan is er niets aan de hand. Rechtsom begint ie te klieren als reactie op mijn (onbewuste) terughouden.

Ik moet hem gewoon echt naar voren rijden, dan is er niets aan de hand.

Houd jij hem misschien onbewust ook teveel terug. Proberen goed voorwaarts te houden, dan heeft ie geen tijd om maf te doen (maar vanaf de kant is het makkelijker gezegd dan gedaan!)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:37

Overgangen (ja, daar gaat ze weer met d'r overgangen...!) rijden. Dus netjes draven => galop => draven. Begin met het p de volte oefenen. Ze moet gehoorzamer worden. Zodra zij aangaloppeert en vervelend gaat doen, gaan draven. Daardoor krijgt ze niet de kans om rottigheid uit te halen. Probeer hierdoor de galoppade steeds langer te laten duren. Als ze echt te gek doet, neem je haar terug tot stap, tot de rust er weer in zit. Dan weer draven. Draven goed? Galopperen.
Gewoon steeds terug naar af. Het is figuurlijk gezien 2 stappen naar voren, 1 tje terug....

Ook dit heeft weer tijd nodig. Blijf consequent en tel tot 100.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:17

Het kan ook zijn dat als je aanspringt dat je de binnenteugel te strak houdt. Ik zat laatst ook op een paardje die dat ook in de galop doet en dat kwam dus omdat ik mijn rechter teugel (binnenteugel) te strak hield. En als ze bokt dan drijven drijven drijven, dan kan ze niet meer zo hoog en veel bokken namelijk.
Nou hopelijk komen jullie eruit!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:26

Dat kan ook een optie zijn! Dan kan je paard niet goed "doorkomen". De balans wordt nml verstoord, omdat ze naar binnen zou vallen als je de binnenteugel te vast houd. En als ze naar binnen valt, kan ze niet in de correcte galop aanspringen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 17:54

Binnenteugel houd ik inprenciepe niet vast.
Op beide teugels even veel druk.
Ik moet wel zeggen , ik bereid me altijd op voor , omdat ik weet dat ze het doet Haha! , ik weet niet of ze het voelt, maar ik denk het wel, maar als ik me er niet op voorbereid, gegarandeert dat ik er af knal.

Ik rij tegenwoordig vrij vaak , overgangen, dus Lekker relexd draven en weer voorwaarts, en weer op nieuw, daarna aangaloperen, dus als ze weer zo mal gaat doen, terug nemen in draf, en daarna weer aangaloperen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 09:59

Ga zo door!