Wanneer vinden jullie dat je les kan geven....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Wanneer vinden jullie dat je les kan geven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 19:16

Ik bedoel eigenlijk, wanneer is iemand ervaren genoeg om een ander te begeleiden/caochen/les geven....

Een vriendin van mij heeft een verzorgponytje, afgelopen vrijdag was zij daar op alleen in de buitenbak aan het rijden. Alleen ging het niet echt goed. Op een gegeven moment ben ik van de kant zeg maar dingen gaan zeggen, aanwijzingen geven. Tot dat ik op een gegeven moment in de bak ben gestapt en haar een beetje "les" te geven.

Achteraf gaf ze aan dat ze dit erg fijn vond, ze was beter aan het trainen als dat ze alleen zou doen, en werd gecorrigeer/gewezen op de dingen die fout gingen. Waarschijnlijk ga ik nu vaker op vrijdag naar de manege om haar "les" te geven.

Ik zet dit expres tussen haakjes, omdat ik het niet echt les geven vind, maar gewoon een beetje begleiden... Ik denk dat het voor haar gewoon een goede rijtraining is, en ikd enk dat ik er ook het een en ander van kan leren... Zoals fouten zien in het rijden van andere, en daarover zeg maar aanwijzingen geven....



Maar wat vinden jullie dus, wanneer je iemand "les" mag geven???


ps: sorry ik wist niet zeker op welk forum ik het neer moest zetten, als het hier verkeerd staat dan spijt me dat....

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:25

Hmm... ik denk dat je iemand 'les' mag geven als diegene graag wilt dat je dat doet Haha!
En als jij misschien wat meer kennis heb dan die persoon, en hem/haar daar dan mee kan helpen. Of gewoon begeleiden.

Ik heb ook een tijdje een vriendin 'les' gegeven, we reden wel op ongeveer hetzelfde niveau maar het rijden ging wel beter als ik gewoon aanwijzingen gaf, waar ze zelf niet zo op zou letten, maar als iemand langs de kant staat te kijken, en daarop wijst, wel.

Af en toe geef ik lautjuh123 ook wel eens een beetje 'les', of gewoon onder het rijden aanwijzingen of kritiek enzo.

Niks mee mee toch? Lachen Als diegene ervan gediend is en graag geholpen wil worden zie ik het probleem niet Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:27

Ik heb de afgelopen paar jaar op een manege les gegeven en heb nu ook een baan als instructrice. Ik denk dat als je theorie klopt en je ook kan zien wat er gebeurt en weet hoe je dat op moet lossen, dat je dan best goed les kan geven. Dat heeft dus niets met je eigen rij-niveau te maken.
Natuurlijk is het handig als een instructeur eens kan laten zien wat ie bedoelt, maar zeker voor beginnerslessen is dat niet nodig.
Op mijn oude manege mochten 12 jarige meisjes ook al privélessen geven aan kinderen. Op zich konden ze best leuk rijden, maar ik denk niet dat het verantwoord is als zij les geven en ook vraag ik me af of ik les van zo iemand zou willen af (antwoord is dus duidelijk nee... Zij gaf dus ook volwassenen nog wel eens privéles...

In het kort: het hangt dus af van het niveau van de kennis die je hebt, van hoeveel je ziet en weet hoe het opgelost moet worden, en op welk niveau je les moet zijn.

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:16

les geven, kan volgens mij al een beetje zodra je niveau hoger is dan de persoon die jij "les" geeft, je let dan op dingen die de persoon die rijdt doet, probeert te doen en helpt haar omdat jij ziet wat er mis ging beter kon en op die manier kan iemand vooruit komen. Je ziet vanaf de kant namelijk soms meer dan de ruiter en je ziet ook of de hulpen goed zijn als ruiter merk je soms niet dat je de verkeerde of ontduidelijke hulpen geeft

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:42

NIET iedereen kan lesgeven. Sommigen hebben totaal geen gevoel voor elsgeven. Zie het ook als de leraren op school die het neit kunnen.
Jonger dan 18 vind ik te jong. Te weinig verantwoordelijkheid. Verder moet je qua kennis duidelijk boven de leerling staan. Je hoeft zelf niet beter te rijden, maar de kennis en de manier van overbrengen moeten er wel zijn. Iemand zonder enig gevoel voor didaktiek kan het niet.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:50

Iedereen kan bijna wel wat aanwijzingen geven van wat iemand fout doet, maar niet iedereen kan zeggen wat er precies verbeterd moet worden.
Ook niet iedereen kan het gevoel over brengen en goed uitleggen.
Mijn moeder, die een weekje op ponykamp is geweest en oplet bij de lessen die ik heb gehad soms, kan mij bijvoorbeeld redelijk helpen als ik aan het rijden ben, die let op wat voor simpele aanwijzingen ik in de les krijg ("niet teveel been" "houdt hem bezig") en geeft die aan mij als ik alleen rijdt, maar dat noem ik toch geen lesgeven. Wel geeft dat net dat beetje extra steun, wat jij dat meisje waarschijnlijk ook hebt gegeven, daar hoef je niet veel ervaring mee te hebben, maar wel kennis.
Natuurlijk kom ik daar niet veel verder mee qua niveau, maar als ik die dingen laat liggen kom ik ook niet verder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:51

Toen ik 16,17 was ben ik begonnen met lesgeven. Begon met een meisje op stal dat kwam vragen "of ik haar wilde leren haar pony aan de teugel te rijden want ze moest L" en nou ja, van het een komt dan het ander natuurlijk. Tevreden klanten zijn je beste beloning.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:24

vaak gebeurt het dat je elkaar gaat begeleiden tijdens het rijden ik vind dit persoonlijk fijn en leuk om te doen je leert er erg veel van.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:26

Ik vind mezelf niet goed genoeg om les te geven. En ga het dus ook niet doen. Wel zeg ik nog weleens hoe mijn vriendin dingen aan moet pakken bij mijn Haflinger. Ze vind dat prettig. Ik zal zelf echt niet les willen geven, want ik vind dat je dan echt dingen goed moet kunnen uitleggen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:09

Ik vind dat je pas mag lesgeven als je er de diploma's voor hebt, of zelf al op een goede manier verder bent gekomen. Onder verder versta ik dan dat je verder bent dan degene die je lesgeeft.
Tuurlijk, iemand proberen te helpen mag altijd, maar lesgeven en er geld voor vragen vind ik heel wat anders.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 22:18

ik vraag er ook absoluut geen geld voor hoor!!! Het is een vriendin en we doen het allebei voor de lol...

Er is 1 kleine betaling, in ruil voor het lesgeven, komt ze een keer haar digi op mijn leegschieten als ik een keer ga vrijrijden.. Lijkt me onschuldig toch Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:21

Ik help een stalgenootje met haar paard omdat ik bij haar kan zien wat ze kan verbeteren. Ik ben zelf niet goed ofzo, ik weet meer theorie dan ik zelf op dit moment in praktijk kan brengen. Zolang zij blij is met mijn op en aanmerkingen help ik haar, zie ik dat het paard niet beter wordt dan stop ik er weer net zo snel mee. Ik geef verder geen les, al hebben ze me wel een paar keer gevraagd. Maar ik vind dat ik daar zelf niet goed genoeg voor ben.
Zolang ze zegt dat haar paard een fijner gevoel geeft als ik haar helpt is dat voor mij ook heel leuk. Ik vraag er verder geen geld voor oid. Ik krijg weleens wat van haar omdat ik haar paard ook vaak toiletteer, maar dat is niet omdat ik dat wil....

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:22

ik denk dat je les kan geven als je je eigen kunnen en kennen kent......

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 00:06

Ik denk dat ik pas een jaar of 14 was. Bij ons op stal stond toen een mevrouw met een paard dat ze alleen maar in het bos reed. Het zou echter best een goed dresuurpaard kunnen zijn, want ik kon er als 14 jarige heel erg veel mee, van appuyementen tot wissels enzovoorts....Ook kon dat beest ontzettend verzameld draven wat er blijkbaar nogal imponerend uitzag, want ze vroeg me of ik haar les wilde geven om dat ook te leren. Steeds klom ik er weer op om het voor te doen, maar ik kon het nog niet aan haar overbrengen, omdat ik zelf ook niet precies wist wat ik deed..... Het lesgeven bestond meer uit het zeggen van: "maar dat doe je toch gewoon?" Ik had dus weinig idee van de achterliggende theorie en dan kun je dus eigenlijk niet lesgeven Lips are sealed

nelvandeb

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:59

hou op met mijn naam te noemen!!!!!!!!!!!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 16:07

ik ben geen naam tegen gekomen!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 16:25

nelvandeb schreef:
hou op met mijn naam te noemen!!!!!!!!!!!!


Jeetje, wist niet dat je boos ging worden, alsof iemand jou hier verder kent... laat maar zitten hoor, het hoeft al niet meer....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:51

Ik denk dat wat aanwijzingen geven iets anders is dan lesgeven, voor lesgeven moet denk ik ook begeleiding is het lesgeven gehad hebben.
Zelf geef ik mijn moeder ook wel eens een (zit)lesje. Ik zie bij haar veel fouten die ik zelf ook heb gemaakt. Ze rijdt zelf 1x in de week op een manege en zegt dat ze er een hoop aan heeft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:01

je kan lesgeven als jij je kan verplaatsen in de persoon en paard dat je voor je hebt. Als jij kan zien wat de persoon of wat het paard in zijn mars heeft en die twee bijelkaar kan brengen door je voornamelijk te verplaatsen in de psyche van het paard kan je lesgeven. Natuurlijk moet je dan wel over de nodige communicatieve vaardigheden beschikken. Het weten is namelijk niet het zelfde als het vertellen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:17

germie schreef:
Jonger dan 18 vind ik te jong. Te weinig verantwoordelijkheid.


ik accepteer je mening, maar ik ben ook pas 15 en ik heb vorige zomer elke week op vaste dagen 'lesgegeven' ik vind het geweldig en het lukte volgens mij goed. er was duidelijk vooruitgang te zien en ik ben opnieuw gevraagd dusj...verder kan iemand onder de 18 ook verantwoordelijk nadenken het ligt maar net aan de ervaring die je hebt opgebouwd.
groetjes

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:33

Ik vind dat er inderdaad een groot verschil is tussen 'iemand helpen' en lesgeven. Ik help ook wel eens een vriendin en vraag ook wel eens op dezelfde manier om wat aanwijzingen.
Lesgeven is wat anders, ik vind het echt onverantword wat er soms gebeurt. Ik zie op de manege waar ik weleens kom nogal eens meisjes die een paar jaar rijden, 'les geven' aan beginners. Die meiden vinden 't geweldig natuurlijk, maar ik vind dat op een goedkope manier gebruik wordt gemaakt van hun goede wil, terwijl ze er in mijn ogen meestal niets van bakken. In de eerste plaats kunnen ze de dingen niet goed uitleggen en in de tweede plaats zien ze vaak een heleboel dingen niet. Uiteindelijk zijn de klant en de pony de pineut.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 08:31

Kendra schreef:
Ik vind dat er inderdaad een groot verschil is tussen 'iemand helpen' en lesgeven. Ik help ook wel eens een vriendin en vraag ook wel eens op dezelfde manier om wat aanwijzingen.
Lesgeven is wat anders, ik vind het echt onverantword wat er soms gebeurt. Ik zie op de manege waar ik weleens kom nogal eens meisjes die een paar jaar rijden, 'les geven' aan beginners. Die meiden vinden 't geweldig natuurlijk, maar ik vind dat op een goedkope manier gebruik wordt gemaakt van hun goede wil, terwijl ze er in mijn ogen meestal niets van bakken. In de eerste plaats kunnen ze de dingen niet goed uitleggen en in de tweede plaats zien ze vaak een heleboel dingen niet. Uiteindelijk zijn de klant en de pony de pineut.


Idd, zo geeft er bij ons op de manege iemand les die volgens mij daar geen bevoegdheid tot heeft. Het is nu wel 1 keer geweest dat er een instructeur van een beginners les onverwacht ziek werd. Toen heeft Fleury op verzoek die les 1 keer overgenomen. Maar dat waren over het algemeen kindjes die voor het eerst kwamen. Gewoon simpel zit lesjes, een beetje lichtrijden en sturen leren. Kan geen kwaad denk ik....

Maar nee, ik vind les geven ook iets heel anders dan helpen...

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:39

Nou op mijn vorige manege, werd ik vaak aangewezen om les te geven...
Ik moest dan de lessen gaan geven gewoon een dagje lang, opeens was er een vrouw die was allemaal meoilijk aan het doien en toen zij de eigenaaresse van de manege zo tegen die vrouw, je moet niet zo moeilijk doen dat meisje geeft prima les en kan prima rijden

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:39

Dus ik vind als je het kunt meot je het doen

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:00

als degene die je les geeft er geen bezwaar tegen heeft of het juist fijn vind ( zoals bij jou) dan gaat het toch goed?