paard wat niet wil sluiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

paard wat niet wil sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 20:13

hallo,
Ik rijd sinds een maandje als bijrijder bij een dressuuramazone bij ons in het dorp. Nou zit ik met een probleem. Zij is een aantal keren Z dressuur geweest en heeft haar manieren, waar ik niet altijd weg van ben, maar ja wat doe je eraan...
Ik rijd voor haar een 5 jarige, groot paard zo'n 180 weinig bespierde hals en wilde in het begin slecht lopen. Nou heb ik zelf nooit wedstrijden gereden, maar wel aardig wat paardjes onderhand. Dat paard is inprincipe Z klaar althans dat vind zij. Alleen kan dat paard niet lopen, op dit moment, maar kan het wel. Wil niet vooruit op het been, Als je middendraf wilt gaat hij gewoon galloperen, omdat hij dat makkelijker vind. En hij kan het echt, alleen op dat moment steekt hij zijn mond (bek) weg en kan ik niets, als het even tegen zit gaat hij ook nog rennen. En ben ik hem dus zo een half rondje bak kwijt.

En voor de rest in alle gangen, als je wilt sluiten steekt hij gewoon zijn mond weg en kan ik niets beginnen. Ik kan hem echt niet binnen 20 meter een gang terug krijgen.

Met de andere paarden van haar is het hetzelfde verhaal, maar ik als B-ruiter of amateur kan haar niet gaan vertellen hoe zij haar paarden moet gaan rijden. Zij heeft een instructeurs opleiding, ik niet.

Maar zou iemand misschien weten wat ik hier het beste tegen kan doen? Ik weet het namelijk niet echt meer. Het probleem is ook dat ik hem niet elke dag rijd, dus zij er ook nog een aantal keren per week op rijd en hij daardoor soms mijn dingen weer vergeet.

Ik rijd ook met hem in de les, maar aangezien hij voor ieder paard bang is en het dan weer op het lopen zet kan ik daar niet echt aan werken. Ben wel bezig om prive-les met hem te regelen, maar dan niet van haar maar van iemand anders, maar dat moet ik nog heel lief vragen Scheve mond En ik hoop maar dat het mag.

Maar tips zijn echt van harte welkom.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:59

hallo,
Ik rijd sinds een maandje als bijrijder bij een dressuuramazone bij ons in het dorp. Nou zit ik met een probleem. Zij is een aantal keren Z dressuur geweest en heeft haar manieren, waar ik niet altijd weg van ben, maar ja wat doe je eraan...

Wat voor manieren bedoel je? Is me niet helemaal duidelijk...

Ik rijd voor haar een 5 jarige, groot paard zo'n 180 weinig bespierde hals en wilde in het begin slecht lopen. Nou heb ik zelf nooit wedstrijden gereden, maar wel aardig wat paardjes onderhand. Dat paard is inprincipe Z klaar althans dat vind zij. Alleen kan dat paard niet lopen, op dit moment, maar kan het wel. Wil niet vooruit op het been, Als je middendraf wilt gaat hij gewoon galloperen, omdat hij dat makkelijker vind. En hij kan het echt, alleen op dat moment steekt hij zijn mond (bek) weg en kan ik niets, als het even tegen zit gaat hij ook nog rennen. En ben ik hem dus zo een half rondje bak kwijt.

Wat doet zij eraan als ze hem zelf rijdt? Ik zou in jouw geval hier het paard op een kleine volte zetten en proberen zo veel mogelijk terug te rijden met je zit en een begrenzende hand (geen trekkende!)
En voor de rest in alle gangen, als je wilt sluiten steekt hij gewoon zijn mond weg en kan ik niets beginnen. Ik kan hem echt niet binnen 20 meter een gang terug krijgen.

Veel meer met zit en been rijden maar dat kan ik niet goed beoordelen vanachter een toetsenbord... Denk dat je veel meer met haar moet overleggen waarom ze bepaalde dingen doet en waarom juist niet. Ik denk dat jij dat paard heel lief rijdt en zij wat minder lief (kan zijn dat ik het helemaal mis heb)

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 23:34

Wat voor manieren? Nou zij rijd ze iets afwachtig en niet consequent, als ze been geeft, hoeven ze niet naar voren. Als ze niet naar voren gaan, dan laat ze het daar gewoon bij. Al haar paarden kunnen dus niet naar voren. dus niet been=vorwaarts, maar ze doen er gewoon helemaal niets op. Wel zitten daarentegen alle oefeningen er op en top in, maar als je een paard niet kunt sluiten of recht uit of naar voren kunt rijden, dan heb je er denk ik naar mijn idee niets aan.
Je kunt hem wel proberen op een kleine volte te zetten en dat is ook zeker wat ik probeer, maar hij steekt gewoon zijn bek met hals weg en pakt het bit dan vast en gaat rennen en dan kun je het vergeten, ja in een hoek kom je pas tot stilstand en krijg je zijn hoofd weer op de juiste plek.
Naar mijn idee rijd ik wel aardig met mijn been. Maar ik rijd op zaterdag nog op een handelstal en die paardjes die ik daar rijd, kunnen dat allemaal wel sluiten op mijn zit en doen niet raar ofzo, dus ik ga er maar vanuit dat dit paard iets apart is. Dus mijn handelingen niet kompleet fout zijn ofzo iets.
Ik zou wel kunnen proberen te overleggen, maar ik moet wel rekening houden ik ben 15, zij een volwassen vrouw, ik ben een B ruiter, althans kwa wedstrijd ervaring, zij is Z geweest, zij heeft een instructeursopleiding gehad en ik niet.
En zij is niet degene die ze wat minder lief rijd, ik denk dat ik dat ben. Ik mog namelijk dat paard rijden omdat zij eigenlijk niet meer zo goed wist wat ze er mee aan moest, ging er constant vandoor etc. Het is ook al veel beter geworden en iedereen zegt dat hij kwa lopen ontzettend vooruit is gegaan, maar ik loop dus tegen het probleem aan dat haar paarden niet willen sluiten en misschien dat iemand daar een idee voor heeft? En idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken.
En naar mijn idee als je dit paard niet af en toe op zijn plek dan neemt hij je gewoon in de maling, zoals als je aandrijft in de draf gaat hij gewoon galoperen omdat hij dat makkelijker vind, maar hij kan super uitstrekken. Als hij het leuk vind schrikt hij gewoon en rent hij de hele bak met je rond. En zij doet er dus niks aan, ze zal hem rustig terug nemen, maar eerst een aantal rondjes met hem door de bak sjeesen. Daarom is hij ook zo geworden, ze heeft hem niet streng genoeg gereden, ze is bang voor hem. Als ze op wedstrijd gaat dan spuit ze hem plat, omdat hij anders gek kan gaan doen, heb je beetje een idee wat voor ruiter het is???????
Ik wil niet vervelend overkomen hoor, maar dit wilde ik er graag even over kwijt!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:56

owh... dat verklaart weer een boel... Snap nu je probleem wat beter... Het zit hem duidelijk niet alleen in het paard maar ook in de eigenaar... Je zult toch in overleg met haar wat moeten doen want anders krijg je daar alleen maar rare praatjes van en daar is niemand bij gebaat. Priveles van iemand anders is dan idd een optie. Het is toch altijd moeilijk om een paard van een ander te rijden.... (spreek uit ervaring)

Overleg in ieder geval wel wat je wilt bereiken en probeer dan ook allebei je aan deze afspraken te houden. Veel succes in deze toch niet al te makkelijke situatie en als je nog eens stoom af wilt blazen pb je me maar...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:31

Als die paarden niet willen sluiten en niet reageren op het been, vraag ik me af hoe zij Z is geworden met meerdere paarden.
Oefeningen volgen elkaar snel op in de Z, dus moeten die paarden snel kunnen reageren.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 17:20

Nou ik vraag het me ook zeker af hoe zij Z is geworden!!!!!!!!!! Ik bedoel, ik heb op haar Z2 paard gezeten en die begon gewoon te slaan als ik been gaf, volgens mij horen ze dat tegen dei tijd echt niet meer te doen!!!
Annegti ik heb dus gevraagd aan haar of ik prive les van iemand anders mog, maar toen kwam ze dus met een argument dat zij zelf ook prive les geeft. Maar ik wil juist van haar probleem af. En ik denk niet dat ik dat oplos als ik prive-les van haar neem. En ik heb het laatst voorzichtig geoperd dat haar paard slecht aan het been was, maar dat vond zij echt niet!!!!! Dus ja, daar word het niet echt makkelijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:09

rijd zij juist niet met veel meer zit hulpen
en jij met veel meer been en teugelhulpen.

Zij kan geen Z worden met een paard wat bv niet naar voren gaat en er een halve bak over doet om terug te komen.

\Dus om eerlijk te zijn zou ik het zo in eerste instantie toch echt bij je iegen hulpen gaan zoeken, ipv andersom

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 20:55

Dat mag je denken runningkawa en ik wil ook niet zeggen dat ik alles perfect doe!!!!!!!!! Ik ben immers een mens. Echt niet, maar als ook mijn instricteur, tevens mijn werkgever ( hij heeft een zadelmakmaak stal en kan echt wel goed rijden), vind dat haar beesten voor geen meter aan het been zijn. En dat weet hij omdat hij er meerdere malen op gereden heeft en op allemaal en ze doen het allemaal niet... toch wel iets typisch misschien. En als de paarden bij hun op stal rijd, wat er toch gemiddeld zo'n 4 per week zijn, dan heb ik daar nooit last van, misschien ook iets aparts?? Tja ik weet niet, kan ook achtelijk zijn, maar......
dus..

Maar ik heb hier nog niet echt veel aan, heb nog niets gehoord waarvan ik dacht daar kan ik wat mee, behalve het nodige commentaar.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:15

ho maar braaf Lachen

en ja iedereen maakt fouten
ik ook
maar de grootse fout die je kunt maken is de fout niet bij jezelf zoeken, maar bij een ander neer schuiven Lachen

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 21:23

Nee dat snap ik, en ik weet zeker dat ik het soms ook niet goed doe. En dat sommige dingen anders moeten, maar ik ben immerg geen Z ruiter en ook nog lang niet op dat niveau. Maar ik bedoel ik weet niet of je het met mij eens bent, maar naar mijn idee leer je eerst je paard naar voren gaan op je been, sluiten recht uit lopen en vooral op zijn eigen benen lopen en LOPEN en niet wat kriebelen en krabbelen voordat je hem traver leert, schouderbinnenwaarts appuyeren enz, of zie ik dat fout????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:29

nee hoor dat zie je absoluut niet fout.
Maar een paard wat krabbelt kan ook geen middendraf, sb ,travers enz.
Dus dan vraag ik me gewoon af hoe zij al met meerdere paarden de M uit is gekomen?

Natuurlijk is het via de pc moeileijk beoordelen, en het is ook niet l*llig bedoeld hoor.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 21:33

Als zij Z is geweest met dat paard, dan kan ik me inderdaad ook niet voorstellen dat ie zo slecht op het been is. Maar als haar rijstijl heel anders is dan die van jou, kan dat dan niet de reden zijn dat het bij jou LIJKT alsof ie slecht aan het been is? Is het niet een optie om toch eens les van haar te krijgen? Zij kent het paard en kan je misschien vertellen wat zij anders doet. Het zou misschien al een heel verschil kunnen zijn waar je je benen precies hebt. Want ik weet niet hoe het met dressuur zit, maar ik heb wel ontdekt dat er in de westernsport meerdere methodes bestaan voor 1 oefening. Als bij jou ook het geval is zou het probleem vrij simpel op te lossen zijn.
Ook al staat dat natuurlijk los van het feit dat ie er steeds vandoor rent. Haha!

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 21:40

ja oke dat is waar en daar zit ik aan de ene kant ook wel over te denken, maar ik ken iemand die me les wil geven die meerdere, maar dan ook meerdere malen in Z heeft gereden en ook ZZ-zwaar. En zij is misschien 2 keer Z geweest. En van meerdere mensen hoor ik dat haar paarden gewoon apart gereden zijn en dat zij toch denk ik de enige is die er misschien goed mee kan vinden. Dat geeft toch aan dat je apart rijd. Ik bedoel die instructrice die ZZ-zwaar is geweest, op bijna ieder paard, uitgezonderd de echte etterbakken. Kun je gewoon opstappen en wegrijden. En dat kun je bij haar zeker niet zeggen!! Dus vraag me dan echt iets af..

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 11:38

Ik zou toch zeggen, probeer een paar keer een les van haar en oordeel dan. En dan bedoel ik een paar lessen en niet 1 keertje. Wellicht kan je er iets van opteken. Al is het maar dat je het zelf niet meer op die manier wilt doen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:08

ik zou ondanks alles een les van haar nemen en de dingen die jij onbegrijpelijk vindt aan haar manier van aanpakken, aankaarten en overleggen, vragen, waarom doe je dit zo en zo en waarom niet zo?
Als je uiteindelijk niet op 1 lijn kunt liggen stoppen. Als zij namelijk ook op die paarden rijdt en op een heel andere manier dan jij, schiet je er niks mee op en raak je er gefrusteerd van (en zij misschien ook wel)
Neem les van haar en sta open voor haar ideeen en adviezen. En zoals KingMarco dat zegt: oordeel dan. Blijkt dat het toch helemaal tegen jouw ideeen inruist, ga dan lekker die andere goede paarden rijden waar je meer aan hebt.
succes