Naar buiten vallen oplossen met buitenbeen/teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Naar buiten vallen oplossen met buitenbeen/teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 02:52

Ik vraag me toch een beetje het volgende af, ik pas het nogal automatishc toe, op mijn gevoel, maar wat is jullie mening:
Ik begrens ip Kendale op mijn buitenteugel (natuurlijk met binnenbeen erbij), daar reageert ie goed op, maar hij heeft bij voltes de neiging om naar buiten te vallen. Dit los ik dan op door mijn buitenbeen aan te leggen, waarop ie gelijk ophoudt met naar buiten vallen en de nageeflijkheid ook nog eens beter wordt.
Klopt dit nou dat ik het met mijn buitenbeen oplos (weet niet hoe verder het effect van zijn lijf op die hulpen is, op dit moment ben ik zo ver dat ik het wegvallen zo oplos, maar niet precies weet wat voor effect dat op het achterbeen enz. van het paard heeft) of zouden jullie het echt puur oplossen door (nog) meer te begrenzen op de buitenteugel? Ik vraag dus stelling aan met binnenbeen en binnenteugel iets naar binnen, doet ie ook super, op het moment dat mijn buitnebeen erbij is doet ie het naar mijn idee geweldig, niet meer wegvallen of dat soort dingen...

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:05

Je lost het naar buitenvallen op de volte idd op door je buitenbeen te gebruiken (dit moet trouwens altijd). Je benen zijn er constant bij, als het paard goed buigt en gehoorzaam is minder doordringend en zacht, maar wel net zo actief! De buitenteugel meer begrenzen moet niet echt nodig zijn. Want je teugels moeten altijd in contact zijn, ook tijdens het halsstrekken! er mogen eigenlijk nooit boogjes in zitten. De rest is dus afkomstig van je been. Ik denk dat je al goed opweg bent!

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:50

Als je paard naar binnen valt kan je dit oplossen door je gewicht iets op je buitenbeen te zetten. Dit doe je zeer waarschijnlijk al tijdens je buitenbeen aanleggen. Daarom houdt je paard op met naar binnen vallen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:35

Hi Jacksel,

Inderdaad, je lost het goed op. Let er wel op, als je je paard naar binnen "duwt", dat de schouders van je paard recht blijven en het binnen achterbeen onder de massa blijft.

Probeer het gevoel te houden dat je paard in zijn totaliteit naar binnen genomen wordt: beiden handen opzij plaatsen (buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals), buitenbeen om te begrenzen en naar binnen te drukken en binnenbeen waakzaam houden om zijn binnenachterbeen eronder te houden. Is dit laatste moeilijk, probeer dan eens je paard gewoon helemaal recht te houden, alvorens je hem naar binnen drukt; dus geen stelling, geen buiging. HIermee voorkom je dat je paard wegvalt over de buitenschouder en dat het binnenbeen onder het paard wegloopt.

Succes!