Rechtrichten - AdB - wie legt uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Rechtrichten - AdB - wie legt uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 15:14

Op de site van Antoine De Bodt staat dus een stukje over rechtrichten...
Er staat:
"Een rechtgericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk laat buigen op vraag (en niet door dwang) van de ruiter. Om dit resultaat te bekomen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. Door de binnenteugel uit te nodigen wanneer het paard steun zoekt zal het paard in een contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken. Als men een paard op deze manier de tijd geeft om zichzelf recht te richten zal het resultaat al binnen het kwartier zichtbaar zijn! Het paard zal zuiverder en soepelder lopen, de beide achterbenen zullen onder het lijf gebracht worden, het paard zal zich ontspannen en nageeflijker gaan lopen.

Rechtrichten: Het correct rechtgerichte paard laat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning inbuigen. Wanneer een paard nog niet volledig is rechtgericht zal het zich niet laten verzamelen; typische fouten van een niet-rechtgericht paard zijn bv. het niet-vierkant halthouden; het versnellen na een vliegende galopwissel; het appuyeren dat wel lukt naar de ene kant maar niet naar de andere kant; het hoofd dat verkeerd kantelt; het onregelmatig verruimen; het schuin achteruitstappen;… Een niet-rechtgericht paard met bv. een natuurlijke buiging naar links zal meer steun zoeken op de rechterteugel. De linkerzijde van dit paard is de holle, korte, sterkere zijde; de rechtse zijde is in dit geval de bolle, lange, slappere zijde van het paard. Dit paard zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar links, maar moeilijker naar rechts. Het zal op de rechterhand geneigd zijn te versnellen en vaak eerder de contra-galop dan de juiste galop kiezen. Bij het achterwaarts gaan zal dit paard zijn achterhand naar links laten wegdraaien en bij het verruimen in draf zal het geneigd zijn zijn rechterachterbeen langer te laten, waardoor hij rechtsachter onregelmatig zou kunnen gaan lopen. Het laatste wat men met zo een paard mag doen is het dwingen naar rechts te kijken. Zijn hoofd zou dan toch alleen maar verkeerd kantelen en er zou een enorme spanning in de rug ontstaan, met zeer vaak onregelmatig gaan als gevolg. Opgelet: dit geval mogen we niet verwarren met een rechtgericht paard dat zich nog niet buigt."

Nou heb ik eigenlijk wel een vraagje hierover Knipoog
Ik rijd op een paard die is ook behoorlijk scheef... Als ik op de linkerhand rijd dan maakt ze zich hol op de linkerkant en bol op de rechterkant, ze neemt automatisch al stelling aan naar links dus ook... Ook maakt ze zich dan sterk op rechts. Op de linkerhand is het ook moeilijker om haar goed te laten lopen dan op de rechterhand, op de linkerhand gaat ze eerder wat rennerig lopen enzo...

Volgens het stuk hierboven zou ik dus op de rechterhand rechts los moeten laten en haar in contrastelling moeten laten lopen om evenwicht te zoeken? Van mijn instructeur moet ik haar namelijk juist op die rechterhand richter schoudervoor gaan rijden...
En wat zou je dan op de linkerhand moeten doen, waar ze het dus moeilijker heeft?

Volgens AdB heeft ze dus een natuurlijke buiging naar links, want ze zoekt steun op rechts... dit klopt volgens mij ook wel, ze buigt inderdaad makkelijker naar links dan naar rechts... Maar op de site van AdB staat juist dat ze dan op de rechterhand eerder versnellen terwijl dat bij haar toch volgens mij echt andersom is of zou ik het nou mis hebben?

Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met deze methode ofzo hoor, dus aanval is niet nodig Knipoog Ik wil alleen graag verheldering want ik geloof niet dat ik het helemaal snap...
Vooral ook omdat ik als ik het goed begrijp volgens AdB op de rechterhand contrastelling moet nemen en van mijn instructeur richting schouderbinnenwaarts moet rijden... en ik moet op de linkerhand haar recht maken door haar dan met eventueel wat contrastelling te rijden... maar wat moet ik volgens AdB op die moeilijke linkerhand doen?
Ik denk dat ik de clue niet snap Haha!

Wie kan mij verduidelijking geven? Ach gut

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 16:16

pfff wat een verhaal, mss da je even kort samen kan vatten wat je probleem is?

ben leesmoe......

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 17:42

Kort samengevat, ik moet precies het tegenovergestelde doen dan hetgene AdB adviseert... voor zover ik het begrijp dan hoor...
Maar je kan eventueel de eerste 2 alinea's overslaan... ik denk dat je dan mijn vraag ook nog wel begrijpt maar het is een stuk minder tekst Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:30

Oresa is behalve stug ook (wat ik me herinner) behoorlijk hard in de mond... Ik pak zelf wel op allebei de kanten jusit de buiging erbij en ben het dus met Jeroen eens, probeer juist op allebei de handen gewoon stelling en buiging aan te vragen. Ik gebruik wel contrastelling, maar dat alleen als methode als een paard mijn buitenteugel niet wil aannemen, verder wil ik gewoon stelling en buiging de goede kant op hebben.
Oftewel zet Oresa eerst op je buitenteugel, als je dat voor mekaar hebt kan je naar mijn idee gewoon aan de stelling en buiging op allebei de handen richten. Ga je niet specifiek op 1 hand richten, dan zal je nl zien dat ze op de andere hand stug wordt...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:55


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:56

Precies, een paard moet eerst goed aan beide kanten los zijn, alvorens deze goed rechtgesteld kan worden....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:23

Ik snap het verhaal van AdB wel ongeveer maar ik ga het niet NOG een keer vertellen. ER zijn veel topics verschenen over AdB en daar kun je je antwoord in vinden.