Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 01:50

achterover trekken aan de longe is een goed idee, maar dan liever zonder hulpteugel. Het paard kan dan makkelijker opstaan en verwondt zichzelf in ieder geval niet aan het tuig.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 11:05

Nou Tim als die 3 paarden het gered hebben om aan de pessoa om te gaan en gewoon probleemloos op te staan, dan heb je hele knappe paarden.
Wat ik niet snap is hoe jij dit soort ideeen kunt opperen. Er zit erg veel risico aan vast en we willen toch niet dat mensen dat zomaar even gaan proberen. Alleen de hele handige ervaren mensen kunnen dit soort maatregelen nemen en de meesten van ons beschikken niet over zoveel ervaring.
Wat steigeren betreft: cofnronteer het paard heel slim met zijn eigen gedrag. Zodra hij wil, trek je m opzij, hij is dan zodanig uit evenwicht dat hij zijn best moet doen om te blijven staan. Probeer dat zo lang mogelijk zo te houden totdat je het verzoek krijgt of hij weer mag lopen. Dan pas ga je weer stappen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 15:32

Onlangs zag ik nog een paard heel mooi voor het blok gezet. De ruiter greep op tijd in door het hoofd opzij te 'trekken' op het moment dat ie omhoog wilde komen. Paard ging dus niet omhoog en stond met 4 benen wijd-uit met zijn hoofd opzij zwaar voor schut bij zichzelf. Diertje moest echt opletten om niet om te vallen. De ruiter hield dit even vast totdat hij wat zekerder stond en op een bepaald moment gingen de oren van dat paard wel op genade. Dan mag ie wegstappen.
Daarna heeft hij volgens mij niet meer gesteigerd.
Paar weken geleden viel er nog iemand 2 keer achterover af in 3 minuten tijd, paard is een vaste steigeraar zeg maar.
Het was een niet zo botte maar wel zeer standvastige actie met een goed resultaat. Je moet natuurlijk wel snel zijn hoofd opzij halen en daar hoef je niet aardig in te zijn, maar verder is het heel aardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 19:04

paarden in het los delen rake klappen uit. Kan ook hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 01:46

sonja doe dat dan maar niet, hihi.

Jantina, opzij halen van het hoofd doe je zodra hij de neiging vertoont,inderdaad niet als ie rechtopstaat, als je dat doet ligt ie geheid bovenop je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 12:01

Mishandeling is nooit goed en de meeste paarden zijn inderdaad wel bereid tot medewerking, maar niet allemaal.
De meeste paarden zijn wel liever lui dan moe en willen niet altijd aan het werk (ik bedoel WERK en geen rennerij). Daarbij zijn er ook paarden die moeite hebben met autoriteit, maw wat is steigeren volgens een paard?
nadenken over de aanleiding brengt je altijd verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 16:03

Het tegendruk/trek principe wordt door vissers uitgelegd als: 'trek een kat aan zijn staart en kijk waar hij heen gaat'. Dit lijkt mij voldoende duidelijk.

Tussen de oren van een paard mag je hem niet te hard slaan, als je hem verkeerd raakt dan sla je hem buiten westen namelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimberly520 en 70 bezoekers