zijwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 15:45

Hoe kan ik een pony het beste zijwaarts leren?
Ik ben het met margot aan het oefenen, ik zet haar dan met het hoofd naar het hek en dan duw ik haar als het ware opzij.
Maar dan draait ze d'r hoofd om (van mij af) om te gaan lopen.
Ik heb het ook al geprobeert om voor haar te gaan staan en dan met de zweep aan een kant op de buik te tikken en dan zelf ook zijwaart te lopen.(het paard van mijn vriendin keek altijd naar haar wat ze deed en deed het na)
Maar daar trekt ze zich ook weinig van aan.
-Alice-

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:21

Ik ben ook nog zijgangen aan het leren, maar ik begin op de volte. Volte sluiten en dan een paar pasjes opzij vragen met openen en andersom ook. Heb geduld zou ik zeggen, moet ik namelijk ook hebben en vraag iemand erbij die je even wil helpen. Is wel zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:58

Hoi Alice, begrijp ik het goed en sta jij op de grond tijdens het aanleren? Dan is er een methode die erg goed werkt (die ik ook bij onze pony's gebruik) maar hij komt erg soft en getruceerd over als je niet gewend bent je paard veel te belonen (hoeft niet eens met voedsel te zijn). Zelf werk ik met clickertraining aan de zijgangen en dat gaat erg goed omdat ik ze niet in een vorm duw (shapen, dus dat ik het hoofd op een plaats hou terwijl ik de rest van het lichaam een andere kant op schuif) maar ze zelf laat nadenken over wat ik nu eigenlijk van ze wil. Als je meer erover wilt horen geef je maar een gil Knipoog

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 19:44

ik wil er eigenlijk wel meer over horen... mag ik je mailen of vertel je op het forum iets meer erover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:04

Hoi Yasmeen, Als je meer wilt weten dan PB je me maar (ik weet nu eindelijk wat dat is, duhh..;)). Eerst even over het nut (?) van clickertraining; De clicker is zo'n klein doosje dat een harde click geeft als je er op drukt. Die click is niet de beloning zelf, maar het signaal dat je paard het NU goed doet en daarom de beloning krijgt. De click werkt nauwkeuriger dan een gewoon 'braaf' omdat een woord meer tijd in beslag neemt dan een click (want doet het paard het goed bij de B, de R, de eerste of de tweede A of de F?). Het klinkt een beetje suf, maar ik heb het op allebij de manieren gedaan en de clicker werkt zo veel sneller! Dat clicksignaal is het makkelijkste deel van de hele trainingsmethode. Die gaat er namelijk van uit dat alles wat een paard zelf uitvogelt veel beter blijft hangen. Dus als je voor het zijwaarts zijn hoofd in een houding trekt en met je binnenbeen hem opzij schuift is het enige wat je paard hoeft te doen; zich over geven. Jij verricht dus in feite het meeste werk :). Natuurlijk gebruik je nog steeds hulpen bij clickertraining om een beweging te vragen, maar het zijn slechts signaaltjes en geen in-een-houding-drukkers. Voor het aanleren van het schouder-binnewaarts sta je naast de schouder en vraag je met een kneepje in het halstertouw (of binnenteugel) of het paard zijn hoofd naar jou wil draaien -> belonen als hij dat 1 microseconde doet. Dat herhalen tot hij z'n hoofd een tijdje op die plaats houdt. Waarschijnlijk buigt hij zijn hals veel te veel om winstpunten te scoren maar het is een houding die het hem makkelijker maakt te begrijpen wat jij bedoelt. Je blijft geen contact houden met de teugel als hij naar jou kijkt want dan straf je hem in feite. Vervolgens leg je met lichte druk (niet duwen, het moet een signaal zijn, jij gaat niet het zware werk doen!) een vinger op de plaatsvan de singel en wacht je tot je paard een stap opzij doet. Hij kreeg tot nu toe steeds een beloning voor z'n hoofdhouding en nu plotseling niet meer. "Hoe kan ik nu die beloning binnenslepen? Wacht eens, die vinger daar, zou ik daarvoor moeten wijken??" Bingo! Natuurlijk heb je eerst slechts een stap. Dat aantal bouw je langzaam op tot je een paard hebt dat heel lichtvoetig opzij loopt op een signaaltje dat je met je kuit geeft. Als je meer wilt weten over de clicker en hoe je je paard ermee vertrouwd moet maken PB je maar, dan kunnen we altijd nog mailen. Je kunt natuurlijk ook met 'braaf' belonen zolang je maar een signaal hebt waaraan je de beloning koppelt. Want dan weet je paard dat het pas beloond wordt als het dat geluid hoort en dat het dus geen nut heeft om alvast je zakken te gaan rollen ;).