Soms ben ik het zo zat.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Soms ben ik het zo zat.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 18:10

.... maar een paard blijft een paard..... Soms moeilijk te accepteren Haha!

Die 5 jarige kroonjuweel die ik rij is een enorme toneelspeler en af en toe een watje... Het bekende vijverprobleem (al weken bang voor een plastic vijver die naast te bak ligt) is wel het toppunt van toneelspelen, want o wat is hij daar opeens altijd bang voor als we toevallig net aan het rijden zijn. Door goede tips van hier en doorzetten is het me gelukt om uiteindelijk om nu toch redelijk langs die zijde te komen..

Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Meneer is niet bang als we buitenritten maken (met voorbijschietende auto's, enge hekjes, konijntjes enz), maar meneer is wel bang als er een bezem naast zijn stal staat Verward dus dan maar luidsnurkend achteruit lopen en vooral niet erop letten dat er nog iemand aan het halstertouw hangt Haha! Lieve woordjes en rustig aan helpt niet, meneer is immers niet bang voor een stomme bezem die ook al zijn hele leven in die stal staat, dus mopperend heb ik hem langs de bezem de stal in gesleurd...

Zo heb ik nog wel tientallen voorbeelden waar hij bang lijkt, ik weet niet of ik hem nog kan vertrouwen of dat hij me gewoon beet neemt met zijn toneelspel.... maar soms ben ik het zo vreselijk zat!!! Zo was hij op een dag opeens "bang" om over het drempeltje van zijn stal te stappen... Toen ben ik naast hem gaan staan (iemand anders hielt hem vast) en eerst met licht geweld (wat klappen met mijn handen) op zijn kont geslagen. Geen beweging, luid snurkend hals gebogen en geen hoef over de drempel waar hij al honderden keren overheen was gestapt. Lips are sealed Toen heb ik hem een vreselijk harde schop onder zijn kont gegeven en toen rende hij geschrokken de stal uit. Ik had wel spijt, maar ja, wat moest je dan? De zachte hand hielp niet meer.... Overigens heeft hij dit truukje nooit weer uitgehaald...

Soms ben ik ik het gewoon zo vreselijk zat.... Zo boos op hem. En het ergste vind ik dat ik dus echt niet meer weet wanneer hij echt bang is en wanneer niet. En ik zou het naar vinden om hem een schop onder de kont te geven als hij echt bang is. Bij bange paarden heb ik immers veel meer geduld als bij toneelspelers....

Verder gaat het rijden super!!! Totaal geen problemen mee, behalve af en toe zijn concentratieprobleem (vijver bv).

Wat moet ik hier nou mee? Hoe doen jullie het met dit soort paarden?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:17

Ik heb heel veel voordeel gehad van het partnership pakket van parelli. Maar probeer toch eigenlijk geen aandacht te schenken aan 'enge' dingen, doe volkomen normaal. Als je op zo'n moment je paard gaat geruststellen is het blijkbaar wel heeeeeel eng, want het baasje doet ook ineens zo raar Knipoog

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:51

Ja dat zijn heel vervelende dingen Boos! Maar inderdaad je paard niet te veel gerust gaan stellen, dat kan averechts helpen. Misschien is het een idee om juist een tijdje een bezem naast de stal te zetten, dan is het niet leuk meer om je er voor aan te stellen, wordt hij ook wel zat. En misschien is het ook een idee om hem heel erg veel te confronteren met waar hij zich voor aanstelt.
Als er helemaal niks helpt kun je altijd nog mensen vragen je te komen helpen die daar veel ervaring mee hebben, maar het blijft een vreselijk vervelend probleem, en ik kan heel goed begrijpen dat je het zo nu en dan helemaal zat bent. Misselijk

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:59

ja, dat is echt vervelend.
wat ik zou doen is ff weg gaan.
en je paard ook vakantie geven.
maar daar schiet je misschien ook niet echt mee op.
ik vind dat het niet zo erg is dat je hem een schop hebt gegeven,
als je maar wel goed oplet wanneer hij echt bang is..
maar dat is ook weer moeilijk...
succes ermee!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:07

enne lucht het op om het even te typen?????? Knipoog
Bij mij iig wel altijd. Tsja het zijn en blijven paarden en het is heel jammer dat we niet iets beter kunnen begrijpen wat er in die hoofden omgaat.
Ik kan Dex soms ook van de wereld schoppen gewoon, maar ja, 500 kilo paard schop je niet zo heel makkelijk van de wereld.
Tong uitsteken Ik kan me heel goed voorstellen dat je er echt enorm moe van wordt. Geef je paard idd een weekje vrij en nog belangrijker, jij ook een weekje vrij. Als jij je gaat lopen ergeren, zal je paard nog meer op die enge dingen reageren. Verder moet je er maar aan denken dat er meer mensen zijn die last hebben van paarden met waanbeelden. Misschien is het maar een schrale troost.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:57

Ik herken het heel erg, rijd je het paard al lang? Bij mijn pony was het een vorm van uitproberen, nu doet hij het nauwelijks meer, gelukkig zie ik wel precies wanneer hij echt bang is en wanneer hij toneelspeelt. Doorzetten is hier het sleutelwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:24

Volgens mij heb je een grote slimmerd die het heerlijk vind om aandacht van jouw te trekken. Als je het echt moe bent die dag, lekker negeren en eerst even iets anders gaan doen of uitgebreid aandacht aan een ander paard geven en hem negeren.

Ik ken dit wel, zie dit als typische paardenspelletjes. Ik zie aan zijn oog of hij bang is (wit randje) of gewoon een stout oog dat mij stiekum vanuit een hoekje observeert hoe mijn reaktie is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:50

Ik ken het probleem ook wel. De merrie die ik rijd, was in het begin echt overal bang voor. Dat is nu een stuk minder geworden en het wordt nu dus ook een stuk meer kl*ten. De schapen die al vanaf het begin in de wei staan, durft ze opeens niet meer langs bijvoorbeeld.
Het blijft idd altijd moelijk om zeker te weten of het paard bang is of niet. Maar bij jou voobeeld van het drempeltje, kan het naar mijn idee helemaal geen kwaad om een keer boos te worden, daar is hij niet bang voor (of er moet iets raars gebeurd zijn).
Maar je rijd het paard toch nog niet zo lang? Als je hem wat beter kent, kun je het steeds beter in schatten wanneer hij wel en niet bang is.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:04

Even een vraagje: staat je paard alleen? Sommige paarden gaan extreem vluchtgedrag vertonen omdat ze 't altijd 'alleen op moeten knappen'. Niet dat je het gedrag moet tolereren, maar een paard speelt geen toneel - zo slim is ie niet.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:13

Ik ben er wel van overtuigd dat je paard toneel kan spelen, gewoon om je uit te proberen of omdat hij net die dag niet zo veel zin heeft.
En er zijn wel degelijke hele slimme paarden. Misschien is jouw paard je inderdaad nu pas aan het testen, of is hij een beetje aan het puberen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:14

Kendra Geplaatst: 13-03-03 10:04 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Even een vraagje: staat je paard alleen? Sommige paarden gaan extreem vluchtgedrag vertonen omdat ze 't altijd 'alleen op moeten knappen'. Niet dat je het gedrag moet tolereren, maar een paard speelt geen toneel - zo slim is ie niet.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, er zijn genoeg paarden die expres ergens bang voor zijn, maar zodra er iemand anders met dat paard iets doet, hij niet bang meer is, omdat dat bij die persoon niet helpt. En ook paarden die het heerlijk vinden om er vandoor te schieten, en dat niet meer doen als je ze baas kunt, en plots ook nooit meer bang zijn.... Haha!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:28

Oh, ik ken dat als geen ander. Goudenregel bij die van mijn vooral rustig blijven.....ander denkt ie nog dat ie echt een reden heeft om bang te zijn ook. 7361, 7362.....ZUCHT Huilen

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:10

Ik zeg ook niet dat je het gedrag moet tolereren - alleen is het niet zo dat je paard denkt: en nu zal ik die baas wel eens even... Onder bepaalde omstandigheden krijgt je paard de mogelijkheid om bepaald gedrag te vertonen - aangezien dat tot een gewenst resultaat leidt, zal ie dat de volgende keer weer doen. Vaak is de oorzaak gelegen in een leiderschapsprobleem. Dat is dus precies wat Sherwood zegt: als je ze de baas bent, doen ze het niet meer.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:04

sherwood schreef:
, er zijn genoeg paarden die expres ergens bang voor zijn, maar zodra er iemand anders met dat paard iets doet, hij niet bang meer is, omdat dat bij die persoon niet helpt.

Ook ik ben het er zeker niet mee eens dat een paard ergens express bang voor is of toneel kan spelen. Hij doet dat bij een ander persoon niet omdat hij blijkbaar meer vertrouwen heeft in die persoon. Die persoon straalt waarschijnlijk meer zelfvertrouwen uit, is rustiger etc etc.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:49

Ik ben het helemaal eens met Cornelie. Paarden denken niet zoals mensen. Overigens ken ik het probleem wel. Schrikken om de stomste dingen, zoals een (heel klein) tuinhekje dat vandaag open staat en gisteren toch echt dicht zat... Probeer je paard eens van een afstand te observeren en kijk hoe hij op vreemde dingen reageert als hij los loopt. zet bv een bezem of stoel in de bak. Zo leer je hem beter kennen. Oefen eens aan de hand, als hij schrikt negeer je dat volledig. Als jij niet reageert zal je paard langzaamaan leren dat als jij rustig bent hij ook niet bang hoeft te zijn. beloon hem pas als hij weer rustig is. Koele politiepaarden zullen zulke paarden wel nooit worden maar je kunt ze wel wat dapperder maken. Wordt niet boos (zal niet altijd lukken) en gebruik aan de hand een lang touw zodat je niet meegesleurd wordt als ie weer eens schrikt. Oefen vooral veel aan de hand. Succes!