doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:19

hallo ik heb een vraagje. ik heb best wel moeite met doorzitten. op het ene paard meer dan het andere. maar over het algemeen schud ik alle kanten op. Haha! heeft er iemand tips?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:33

Gewoon lekker ontspannen op je kont gaan zitten en hakken laag houden.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:42

dat probeer ik wel, maar bij sommige paarden lukt dat dus echt niet! eerst klemde ik altijd, maar dat mag geloof ik ook niet. Verward
bij mijn verzorgpaard lukt het me ook echt niet. hij zit echt niet fijn om door te zitten, maar in de galop zit hij weer heel fijn en kan ik echt 'zitten'. Scheve mond
is t gewoon een kwestie van blijven oefenen, of je kan het of je kan het niet?

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:50

Ik kan niet weten hoe je paard/pony loopt. Maar als je paardje ontspannen loopt is het doorzitten veel gemakkelijker.
Misschien heeft het daar ook mee te maken?

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 21:53

volgens mij loopt hij op het moment dat ik een poging doe tot doorzitten al ontspannen, ik draaf pas aan als hij lekker ontspannen loopt en ga pas doorzitten in draf als hij in de draf ook lekker ontspannen is.
zal morgen nog eens oefenen... Lachen

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:56

als een paard zzijn rug niet ontspant dan kan je niet goed doorzitten en op een mindser goed zadel vaak ook minmder. Maar ik heb geen tips

juno
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:58

Heb je het al eens met je beugels uit geprobeerd? Wil ook nog wel eens helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:19

Je kunt alleen maar lekker doorzitten op een paard dat zijn rug goed ontspant, dan zul je ook voelen dat doorzitten helemaal niet moieilijk is. Wanneer een paard zijn rug nog niet los laat moet je niet gaan doorzitten. Dat is alleen maar erg onconfortabel voor ruiter en paard. Lekker blijven lichtrijden dus!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:21

Ik heb vandaag voor het eerst echt goed doorgezeten, had er tot nu toe erg veel moeite mee... Waar je heel er gop moet letten is dat jij je los laat in je rug, waardoor je in je onderrug zeg maar de draf opvangt.
Ik heb alleen het probleem dat ik wat rugklachten heb, dus ik voel het nu meteen in mijn rug... Ik blijf dus maar weer even gewoon lichtrijden...

Ben het overigens wel met Jippie eens dat het alleen kan bij een ontspannen paard, anders is het voor jou heel moielijk en voor je paard zelfs slecht...

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:48

Ontspanning in ruiter en paard, en vooral heel veel oefenen. Wat een mooie manier om te oefenen is is aan de longeerlijn. Even niets aantrekken van hoe het paard loop, geen teugels, beugels uit en zitten. Als je dat vaak genoeg doet gaat het steeds beter Lachen

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:50

eerst stappen dan aandraven doorzitten, lukt het niet meer ga je lichtrijden en later weer terug naar stap, aandraven doorzitten etc... en inderdaad pas doorzitten als het paard lekker los is en beter meehobbelen dan strak zitten, want als je rechtop en stark gaat zitten spant een paard vaak zijn rug en kun je dus niet meer doorzitten, succes!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:05

id..ontspannen is erg belangrijk......mij is geleerd (op een manegepony maar toch..) dat ik maar moest denken dat ik op een luie stoel zat tv te kijken, en dan goed rechtop, hakkenuitdrukken.......wij deden het toen heel vaak zonder beugels en op het eind had ik totaal geen moeite met doorzitten........en dus ook veel oefenen..maar het kan ook zijn (er zijn nu eenmaal zulke paarden) dat het paard waar jij op zit ook gewoon hoog opgooit ( ken een geval die dat heel erg doet) en dat is ook oefenen.....

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:24

bij mij is geleerd dat je een beetje achter over noet zitten, dan fa je dieper zitten. probeer het anders eens met een westernzadel, hier gaat het eeen stuk makkelijker bij!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:35

vroeger oefende ik het doorzitten altijd zonder zadel, kun je niet anders.....
Maar soms is dat niet zo fijn voor het paard. Bij mij heeft het echt geweldig geholpen, ik kreeg veel meer gevoel voor de gang op die manier.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:46

Probeer eens een stukje zonder beugels. Even kort draven, tot je voelt dat het slechter wordt, dan weer stappen. Of galopperen. Zit ook comfortabeler. Het gaat erop dat de spieren tussen de binnenkant van je dijbenen en liezen als het ware uitgerekt worden. Je gaat dan meer "in"het zadel zitten. Denk erom dat je goed met je zitbeenknobbels in het zadel blijft zitten, je knieën goed langs je zadel hangen en je hakken netjes omlaag drukt (tenen naar binnen!!!). Nee, het is niet makkelijk, maar als dat wel zo zou zijn, reden we allemaal Grand-Prix.

Wie mooi wil zitten, moet pijn lijden!!!

Het verschilt natuurlijk per paard, de ene zit fijner dan de ander, omdat die meer zijn rug gebruikt.

Sterkte, ik weet wat je doormaakt...

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:26

Je moet denk ik even wennen aan de gangen van je pony, mijn paard zit ook heel moeilijk eerst kon ik er niet op zitten, nu zit ik heel veel door omdat hij zo lekker zit(vind ik nu Pling ) maar daarvoor toen ik et nie kon moest ik streng zijn voor me elf en steeds doorzitten, dan leer je de gangen vanzelf kennen

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 22:30

hmm blijven oefenen dus? zal t zaterdag eens proberen zonder beugels. maar zonder zadel ga ik niet proberen, denk dat ik er dan meteen afglij!!! bedankt voor de tips en jullie horen nog wel hoe t gaat!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:07

succes ermee, en laat wat horen!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 23:32

ok thanx laat t morgen weten hoe t is afgelopen... Haha!

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 10:33

sommige paarden ontspannen wel, maar gooien gewoon hoog op (zoals friezen of welsh k ponys) dat is moeilijk uit te zitten en daar zal je gewoon op moeten oefenen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:08

ik heb er ook de grootste moeite mee gehad, tot ik wel moest op wedstrijd.

- enkel op een ontspannen paard kan je doorzitten, maarre ga je botsten dan gaat het paard zich natuurlijk spannen en zit je weer in een vicieuze cirkel.

dus; als ie ontspannen is: korte stukjes doorzitten (een lange zijde bvb)
ook niet té snel draven, lukt beter dan!

eens je het doorhebt, is het even gemakkelijk als lichtrijden.

let wel dat je je been ontspant en lang laat. (heel belangrijk) anders ga je je been optrekken.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:13

Ik kan je het boek: Verlichte rijdkunst door Heather Moffett aanbevelen. Zij heeft ook haar hoofd gebroken over hoe- en uitgevonden en beschreven hoe je het het beste kunt doorzitten en wat je met je rug doet.
Niet dat je leert rijden "uit een boekje", maar het is wel informatief.
Is sowieso goed boek. Je hoeft het niet meteen aan te kopen, de bibliotheek heeft het misschien wel, en anders kun je het daar aanvragen...
Succes

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 14:51

misschien een paar zitlesjes aan de longe nemen? En veel zonder beugels/zadel rijden.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:59

Je moet ook niet tehard draven want dan is het veel moeilijker gewoon een verzamelde draf. En een paard gooit hoger op als de ander.

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 00:19

dat is juist het probleem bij hem, hij gaat steeds harder draven als hij niet ontspannen is. heb t vandaag weer geprobeerd. ik ga aandraven, doorzitten, en door al dat geschud gaat hij harder draven! dus ik weer lichtrijden, hij ontspannen, ik weer doorzitten, en hij is weer gespannen! moet ik dat nu de hele tijd zo blijven proberen?