hoe onder de ruiter houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

hoe onder de ruiter houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 18:44

Hey,
Sinds kort heb ik nieuwe bijrijdpaardjes.
Het zijn allebei springpaarden, maar ik ga ze dressuurmatig trainen.

Ik rijd meestal met Univoque, een 6-jarige merrie.
Met rijden is ze heel nerveus en érg snel.
Ze heeft de neiging om onder mij vandaan te lopen.

Wat moet ik doen om haar onder mij te houden?

Zo ook met Spinelle, een 8-jarige merrie en de volle zus van Univoque.
Heel nerveus en snel.
Ze heeft ook de neiging om onder mij vandaan te lopen en kruipt daarbij achter mijn hand. (terwijl ik mijn hand stil houd en bijna niets vraag)

Hoe moet ik ervoor zorgen dat ze niét achter mijn hand kruipt en niet onder mij vandaan loopt?

Alvast bedankt!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:18

Ik heb hetzelfde met Kasmeria. Maar die is meer van het wegschieten onder me vandaan. Wat ik dan doe is puur terugrijden op mijn zit. Weinig met de teugels en handen doen, want ik heb gemerkt dat ze daar nogal heftig op reageert.
Verder moet ik haar tijdens het rijden heel erg bezig houden. Veel figuren, schijnovergangen, overgangen en als ze wat warmer is, wat moeilijkere oefeningen, zoasl schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld.
Dit werkt bij haar heel goed en ze wordt er rustiger van.
Misschien heb je hier wat aan, misschien ook niet. Succes.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:28

Niet vergeten om toch met een wakend been te rijden. Paarden die zo nerveus reageren heb je snel de neiging om je benen in de was te doen en het met je handen op te lossen.... Da's dus net niet de methode. Verder ben ik het wel met Amanda eens hoor, miste alleen die benen in het stukje...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:51

Onthoud een ding in ieder geval. Blijf met je benen rijden. Elke beweging van je hand word gevolgt of tegelijkertijd opgevangen door je benen.
Probeer heel veel figuren te rijden, in een rustig tempo licht rijden. Desnoods (alleen wanneer je dit goed kan!) diep gaan zitten en blijven zitten. Probeer de paarden zo veel mogelijk aan het werk te houden. Schijnovergangen, gewone overgangen, puur op je zit. Houdt daarbij gelijke druk op beide teugels, bijgestaan door gelijke kuitdruk! Voel je dat ze onder je vandaan proberen te komen zet je meteen een volte in. Zorg dat je stelling houdt (niet trekken maar zacht de druk iets opvoeren en loslaten) en voorwaarts houden.

Dit helpt natuurlijk alleen wanneer het puur uit vervelend doen is. In sommige gevallen helpt een flinke ophouding, of wanneer het echt de spuigaten uit loopt meteen op de rem zetten. Zorg in ieder geval dat je brutaal blijft rijden. Gaan ze ertussenuit, gewoon door blijven rijden, volte inzetten en tempo blijven rijden en wanneer jij het wilt het tempo terugrijden.

Als het angst is, is het natuurlijk een ander verhaal, maar ik denk dat dit niet het geval is ?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 01:41

heey..ik heb het probleem ook met mijn paard gehad. ik moe(s)t veel (heel veel) figuren rijden. hem eigenlijk continu bezighouden. en veel terugwaartse overgangen maken. dus van arbeidsdraf naar arbeidsstap en van arbeidsstap naar halt. absoluut niet arbeidsdraf naar middendraf of uitgestrekte draf. ook in de stap geen voorwaartse overgangen. het beste is om altijd in een arbeidstempo, of in het begin zelfs lichtelijk óder het tempo te rijden. dan moet je er wel voor zorgen dat hij een actieve achterhand blijft houden. en niet op de teugel gaat hangen. maar denk er vooral aan dat jíj de baas bent dus jíj het tempo bepaalt en niet het paard. maar ook rustig blijven. dus geen ruwe ophoudingen maken. als het niet lukt gewoon opnieuw beginnen en doorzetten. geduld hebben. als het dan wat beter gaat voorwaarts neerwaarts rijden op jóú tempo. en geen enkel moment onder je uit laten lopen. doet ze dat wel, pak je haar weer een beetje op tot ze op jóú tempo loopt en als je denkt er weer klaar voor te zijn rij je haar weer wat neerwaarts. als ze voorwaarts neerwaarts op jou tempo kan blijven lopen kan je weer voorwaartse overgangen maken. let op. dit lukt (meestal) niet in 1 dag of 1 week maar dit is wel meestal de meest effectieve manier. ik hoop dat je er iets aan hebt. groetjes.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 12:56

Ymke,
Nee het is zeer zeker geen angst.

Maar het probleem is dat ik niks tot weinig met mijn handen mag doen, omdat ze dan in protest komt en omhoog wilt komen.
En puur op de zit terugrijden, nouja, dat gaat wel, maar dan duurt het heel lang voordat ik ze op het tempo heb waar ik ze wil.

Ik heb ook al wel eens haar tempo gevolgd.
Dus als zij sneller wilt, fijn dan doen we dat toch.
Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik haar iéts sneller liet gaan, dan dat ze zelf wou.
Na een tijdje wordt ze dat dan wel beu en kan ik haar weer (voor even) terug nemen op mijn tempo.
Maar dat is natuurlijk ook niet dé oplossing.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:15

Hetzelfde euvel als bij dr. Jacksel en gaunacotje, geef dus ook hetzelfde antwoord:
Desiree"]
Ik snap je euvel, iones heeft dat namelijk ook een beetje. Iones is wat strak gebouwd in de lendenen en dan loop je snel tegen dat probleem aan. Ook ik moet hem achter bij drijven en hij probeert dan voor te ontsnappen om eronder uit te komen, net als jouw bijrijdpaard. Je kunt dan niet gaan trekken, het mag geen krachtmeting worden want dan verlies je en je loopt ook het risico dat je paard zich gaat vastzetten op je hand. Ik kan je een tip geven hoe ik het oplos: ik gebruik dan contrastelling. Ik maak dan een paar ophoudingen met mijn buitenteugel en uiteraard zithulpen en ik stel het paard naar buiten. Hier reageert hij goed op. Maar gebruik geen 2 handen, dat kan pas later als je het paard aan 2 teugels hebt. GEwoon buitenteugel gebruiken en contrastelling. probeer maar eens. Als jij en je paard dit goed doorhebben heb je in latere stadia de contrastelling niet meer zo nodig, alleen nog de buitenteugel.
[/quote]

[quote="Desiree schreef:
Je pony is duidelijk niet ontspannen maar vluchterig. Je moet zorgen dat je pony zich ontspant. Zet je handen niet vast maar probeer je pony steeds even te laten wachten in het tempo door je buitenteugel te gebruiken en daar een ophouding mee te maken (niet je binnenteugel erbij, daar blijf je even vanaf). STeeds doorgaan met je pony laten wachten (d.w.z. even terug laten komen in het tempo) en blijven herhalen, zowel in stap als draf. GEwoon kleine passen laten maken in een rustig tempo. EN pas als je pony daaraan gewend is, kun je met je been er achteraan gaan rijden en de pony voorwaarts rijden. Voorwaarts moet een paard wel zijn maar het voorwaartse moet van JOU komen, op je beenhulpen, niet het initiatief zijn van het paard omdat hij onder je uit wil lopen. Heb hiermee veel geduld, dit heeft wel weken tijd nodig. Overigens, beloon het goede; op het moment dat de pony terugkomt op jouw hulp aangeven dat hij goed bezig is.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:02

Het is moeilijk maar probeer in draf langzamer licht te rijden. Als ze hier niet op reageert geef je een attentieophouding. Houd idd wel altijd je been erbij. Ze moet rustiger gaan lopen en niet minder actief. Dat zie ik vaak verkeerd gaan. Sommige mensen laten het paard alleen slomer lopen maar houden ze niet actief.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 22:11

Bedankt voor de tips, verder tips zijn natuurlijk ook welkom.
maar hoe moet ik ervoor zorgen dat ze niet achter mijn hand kruipt?

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:19

Misschien met een tijdje met lange teugel rijden, zodat ze haar hals leert strekken? Ik heb er niet veel ervaring mee, het is maar een idee. Probeer iig goed voorwaarts te rijden.